‘Collega’ op de werkvloer maakt in 2,5 jaar tienduizend spiluren

  • Technologie

Na het huren van een lasrobot in 2012 was Oscar Fränzel overtuigd: zijn bedrijf Veros zou permanente versterking krijgen van een robot. Behalve op automatisering zet het bedrijf in op steeds verdergaande digitalisering. Door deze digitalisering is informatie overal digitaal te verkrijgen.

‘Collega’ op de werkvloer maakt in 2,5 jaar tienduizend spiluren

Ook moet het ervoor zorgen dat de flow door het bedrijf sneller en efficiënter zal zijn. 

Meer productie

De gehuurde robot uit 2012 werd ingezet tijdens een las klus. De core-business van Veros is verspaning en lassen doen ze alleen wanneer er ook aan gefreesd of gedraaid moet worden, ook wel samengesteld constructiewerk genoemd. Op lasgebied was het investeren in een robot dus geen optie, maar wel bij het CNC verspanen, zeker doordat je veel meer spiluren kan draaien zonder tussenkomst van een medewerker, 24/7. Fränzel besloot te kijken wat op het gebied van verspanende bewerkingen als frezen en draaien allemaal mogelijk was.

Uiteindelijk kwamen er drie robots op de werkvloer naast de machines te staan. “Van de eerste robot die we aanschaften, weet je precies waar hij wel en niet toe in staat is. Deze robot kan vanaf een serie van drie stuks produceren. De tweede robot kent al wat uitgebreidere mogelijkheden, maar allebei kunnen ze slechts één type opdracht tegelijk aan.”

De robotiseringsslag van het bedrijf uit Scherpenzeel kreeg pas echt vorm met de komst van een derde robot, die enkelstuks en series door elkaar heen kan produceren, 24/7. Deze robot is speciaal voor Veros op maat gemaakt. Iedere robot helpt de machine met het verspanen van aluminium, rvs en staal naar een andere vorm en maatvoering.

Met de mogelijkheid een robot series en enkelstuks door elkaar te laten produceren, is de productiecapaciteit nog verder toegenomen. “Je wilt met hetzelfde team meer output genereren, zonder harder te moeten lopen. De specificering van ieder product komt heel nauwkeurig. Op onze freesbanken kunnen we producten maken tot een maximale grootte van 4000 millimeter bij 2000 millimeter.”

Een robotcel, zo worden de robots die een machine versterken ook wel genoemd. Want de cel waarin de robot zich bevindt, kun je zien als een grote voorraadkast waar behalve de robot ook pallets en lades met producten, extra gereedschap en verschillende houders voor het gereedschap staan. Nu de robot 2,5 jaar op de werkvloer meedraait, heeft hij al tienduizend spiluren op zijn naam staan.

Wisselen van producttype

De mogelijkheid meerdere opdrachten tegelijk in te kunnen schieten, werkt voortvarend. Na het afronden van een opdracht geeft de robot een seintje aan de machine waarop met het volgende productnummer wordt gestart. Het wisselen van klemmen gaat automatisch, omdat de robot vooraf is ingesteld op werken met het volgende product. “Zo lang wij de voorbereiding op orde hebben, kan de robot alles zelf. Dat geldt ook voor het vastpakken van de juiste pallets en producten.”

Digitalisering

Behalve de robotiseringsslag zet het bedrijf in op steeds verdergaande digitalisering. Het maakt de werkvoorbereiding korter, waardoor klanten ook sneller antwoord krijgen op prijsaanvragen. De machines die de medewerkers bedienen, werden onlangs vergezeld van 27 inch touchscreens. Daarvoor is het ERP-systeem aangepast en werden nieuwe scripts geschreven. Medewerkers halen via het scherm informatie op, stellen vragen, schakelen de hulp in van collega’s en raadplegen bestanden in 3D.

Papierloos

Op deze manier weet Veros loop- en zoektijden te minimaliseren. Tekeningen kunnen nu al op de schermen bij de machines worden geopend. “In de planning lijst moet per machine de volgorde van handelingen komen te staan, zodat we de fabriek straks bijna papierloos runnen.”

Waar nu dertig procent van de werkzaamheden digitaal wordt gepland, gaat dat wat Fränzel betreft naar tachtig procent. Niet voor niets, want de klant wordt veeleisender. Terugkerende opdrachten van klanten worden door het systeem herkend. “Wij leveren één link aan en het systeem leest direct het hele project in. Waar informatie ontbreekt, geeft het systeem dat aan. We zitten nog aan het begin van deze digitaliseringslag, maar de komende jaren willen we dit verder uitbreiden. Dan krijgen we van ieder project een nacalculatie, zodat we het direct zien als iets niet klopt.”

Ook op het gebied van logistiek heeft Fränzel plannen met zijn fabriek: op termijn denkt hij aan een robot op de vloer die het materiaal naar de robotcel toebrengt en ophaalt.

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over VEROS METAALWERKEN:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!