Data-analyse vindt de beste locatie met het hoogste arbeidspotentieel

  • Arbeidsmarkt
  • Bron: Heembouw

Dat het belang van data-inzet steeds belangrijker wordt, is zo langzaam aan wel bekend. Maar in de bouwsector wordt dat tot nu toe zelden of nooit gedaan. Heembouw gebruikt data-analyse niet alleen voor het vinden van een juiste locatie, maar maakt hiermee tevens de behoefte van de arbeidsmarkt inzichtelijk.

Data-analyse vindt de beste locatie met het hoogste arbeidspotentieel

Foto: Djoerd van Velzen, data & salesanalist Heembouw (r)

De nieuwe huisvesting die zij voor LEMO Connectors Benelux realiseert, is hier absoluut voorbeeld van. Data & salesanalist Djoerd van Velzen van Heembouw aan het woord: “Het is mooi om te zien dat er met het klaarzetten van data en het gebruik van onze maptable een plek is ontstaan waar mensen willen werken.”

Location Intelligence

LEMO, nu nog gehuisvest in Heemskerk, is een met haar sterke, aanhoudende groei toe aan een grotere werkplek. Op basis van location intelligence gaf Heembouw hen het advies om te verhuizen naar een andere locatie, 20 kilometer verderop. Djoerd van Velzen: “Vanuit het perspectief bedrijfsvoering ben je in Haarlem beter af, alleen al vanwege het feit dat het huidige personeel de locatie beter kan bereiken en het daar makkelijker is geschikt personeel te werven.”

Opbouwen van kaartlagen

Het gebruik van middelen als location intelligence past bij bedrijven met een innovatieve aanpak en ambitie. “Bij LEMO is hoogwaardige techniek hun vak, dus onze methode viel in goede aarde.” Volgens Van Velzen moet het advies dat je uitbrengt altijd kloppen en geloofwaardig zijn. Om klanten juist te adviseren heeft Djoerd de afgelopen jaren een groot bestand aan ‘kaarten’ en ‘kaartlagen’ opgebouwd, die hij voortdurend actualiseert, aanvult, schift en combineert. “Mijn startpunt is de klantvraag: welke eisen en wensen heeft de opdrachtgever. Vervolgens gaan we met de relevante kaartlagen aan de slag om boven tafel te krijgen, en voor de klant inzichtelijk te maken, welke opties hen de meeste toegevoegde waarde biedt. Op die manier kunnen we van alles en nog wat blootleggen.”

Toekomstige medewerkers

Voor deze opdrachtgever werd al snel duidelijk dat de bereikbaarheid van de locatie a, b of c – voor de huidige en toekomstige medewerkers en toeleveranciers relevant is voor de zoektocht naar een nieuwe locatie. “Personeel dat reist met het OV, kent op de huidige plek bijvoorbeeld geen bushalte. Ook de vraag of er in de buurt voldoende laaggeschoold personeel, die hard nodig zijn in het magazijn, te vinden is, was cruciaal. Verder namen we in de zoektocht mee of Lemo terecht zou komen tussen concullega’s, de ligging gunstig is, het perceel geschikt is, hoe hoog de grondprijs en andere kosten zijn en wat wel en niet in het bestemmingsplan kon”, legt Djoerd verder uit.

Visuele presentatie

Hoewel de nieuwe locatie van Lemo geografisch gezien niet heel ver van de oude locatie af ligt, heeft het advies om te verhuizen impact op de bedrijfsvoering. “Wij bieden een gefundeerd, door feiten onderbouwd advies. Wat daarbij helpt, is dat we onze bevindingen op een visuele en transparante manier presenteren aan in dit geval het voltallige MT van LEMO. Verhuizen naar Haarlem zorgde voor een mooie onderlinge discussie, ook door de langere reistijd voor de
MT-leden zelf bijvoorbeeld. Maar wat je ziet is dat deze keuze past bij LEMO; toekomstgericht en mensgericht waarbij de groeipotentie voor de nodige personeelsbezetting door te verhuizen veel meer kansen biedt. Het is mooi om te aanvaarden dat wij met het klaarzetten van data en het gebruik van onze maptable beweging hebben gecreëerd en er voor Lemo een plek is ontstaan waar mensen willen werken.”

Meer informatie over HEEMBOUW BREDA:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!