De Graaf Logistics: Samenwerking is de oplossing voor logistieke congestie binnen de Benelux

  • Logistiek & Vervoer

Robert van Wezel anticipeert met zijn transportbedrijf De Graaf Logistics op de toekomst: het bedrijf werkt met vijf partners onder één paraplu bij het efficiënt inrichten van ritten. Het laatste deel van een rit naar een klant gebeurt vaak met een kleiner voertuig: “Dat is een stuk eenvoudiger, ook met het oog op toekomstig elektrisch rijden in de binnensteden.”

De Graaf Logistics: Samenwerking is de oplossing voor logistieke congestie binnen de Benelux

Het bedrijf uit Oosterhout is naast warehousing gespecialiseerd in fijnmazige distributie in de Benelux en bezorgt in iedere stad en dorp dagelijks goederen voor onder andere de verf- en doe-het-zelf industrie. Dat doet het bedrijf met vijf andere logistieke bedrijven uit Sassenheim, Lemelerveld, Weert, Willebroek (B) en Recogne (B).

Automatisch planpakket

“De operationele afwikkeling van de goederen gebeurt lokaal. Op het moment dat een zending in Amsterdam wordt geleverd, krijgen zowel wij als de klant een digitale handtekening. We kijken altijd naar de meest economische optie, met name wanneer kleinere zendingen in een centrumgebied of binnen een tijdsvenster geleverd moet worden.” Met een automatisch planpakket wordt bepaald welke zendingen bij elkaar in een wagen komen en welke aankomsttijd daar bij hoort.

Korte afwijkingstijd

De chauffeurs van het Brabantse bedrijf rijden alleen nog zelf buiten een straal van 70 kilometer van Oosterhout op het moment dat de goederen te groot of te kwetsbaar zijn voor overslag of er aanvullende aflevereisen zijn. “We rijden de zendingen bij voorkeur al ’s nachts in de richting van de bestemming waardoor we zo min mogelijk last hebben van de ochtendspits en we een betrouwbare aankomsttijd (ETA) van de zending kunnen voorspellen en realiseren”.

Van Wezel anticipeert met het distributiemodel ook op het toekomstige rekening rijden. “Je ontkomt niet aan het betalen voor de toegang tot bepaalde wegen. Er ontstaat vanzelf een verschil tussen ’s nachts of in de spits rijden.”

Verbetering

Fijnmazig distribueren binnen de Benelux vanaf slechts één locatie noemt Van Wezel lastig. “Voor een groot deel van de opdrachtgevers functioneren we uitstekend vanuit Oosterhout, maar voor de kleinere zendingen in een afleveringsgebied met aanvullende eisen is dat, mede door de toegenomen congestie, regelgeving en loonkosten, niet meer mogelijk. Doordat we al 20 jaar geleden gestart zijn met samenwerking met andere transportbedrijven hebben we door de jaren heen ons distributiemodel steeds verder verbeterd en geïntensiveerd.” Hij omschrijft de start van de samenwerking als een kans waaraan je als ondernemer simpelweg moet durven beginnen. “We zijn begonnen vanuit de overtuiging dat dit concept beter is dan de manier waarop we voorheen werkten.”

Voor klanten van De Graaf Logistics was deze nieuwe manier van werken aanvankelijk misschien even wennen. “De laatste jaren kiezen klanten juist voor ons vanwege dit concept. Ze ervaren direct voordeel, omdat een deel van hen zich in dezelfde sector bevindt. Dat leidt tot een dikkere stroom aan bezorging en een lager tarief.”

Logistieke congestie

Van Wezel gelooft dat samenwerken de oplossing voor logistieke congestie is, maar ziet dit bij anderen om zich heen nog niet van de grond komen. “Samen bereik je veel meer dan alleen”. De basis voor succes zit hem volgens Van Wezel in vertrouwen. “Vanzelfsprekend loop je samen tegen zaken aan. Die los je op vanuit de overtuiging dat je met zijn zessen meer kunt dan alleen. Wanneer je daarvan overtuigd bent, heb je vertrouwen in de toekomst en bouw je de samenwerking steeds verder uit.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over GRAAF LOGISTICS B.V., DE :

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!