Dit zijn de sprekers van het WCM Jaarevent 2017

  • Maintenance
  • Bron: World Class Maintenance (WCM)

Tijdens het WCM Jaarevent 2017 op 31 oktober wordt, onder leiding van mentalist en dagvoorzitter Jan Reinder, kennis gemaakt met mensen die niet bang zijn om te stoeien met nieuwe technologie. Allemaal vanuit hun eigen sector, vanuit hun eigen vraagstuk.

Dit zijn de sprekers van het WCM Jaarevent 2017

Foto van spreker Margot Peters, natuurkundige bij de NS.

De volgende sprekers komen aan bod

Infra

Wat doet een natuurkundige bij de NS?

Margot Peters lijkt als opgeleid natuurkundedocente een vreemde eend in de bijt bij de NS, maar is dat allerminst. De afgelopen 2 jaar maakte ze namelijk deel uit van een nieuw NS-team: ‘the magic mix’. Dit team, bestaande uit datanerds, engineers én natuurkundigen, houdt zich bezig met het monitoren en voorspellen van de conditie van kritische componenten. Sensordata uit diverse treincomponenten ligt aan de basis van de voorspellingen. Uiteindelijk doel is uiteraard de beschikbaarheid van de treinen optimaal houden zodat ze stipt op tijd kunnen rijden. Het is ‘the magic mix’ inmiddels al diverse keren gelukt om treinstellen op tijd uit dienst te halen, voordat ze voor grote vertragingen zouden zorgen. Margot’s kennis van natuurkunde bleek een belangrijke bijdrage te leveren.

Procesindustrie

"Ik wil mijn weekend terug"

Chris Sleijpen, business process expert voor het Sitech Asset Health Center, is in 2007 begonnen als technician bij het toenmalig DSM Manufacturing Center (de voorloper van Sitech Services). Chris is zijn hele carrière al op zoek naar verbetering om zijn klanten een optimale technische beschikbaarheid van hun assets te garanderen. En op zoek naar verbetering was hij zeker toen hij in zijn vorige functie wachtdiensten in de avonduren en weekenden draaide. Keer op keer konden Chris en zijn collega’s in hun vrije tijd komen opdraven om storingen op te lossen. Dat moest anders. Hij bedacht samen met zijn collega’s oplossingen om storingen te voorkomen door ze te voorspellen. Want, Chris wilde zijn weekenden terug.

Maritiem

"Eén klant, drie schepen: hoe moeilijk kan het zijn?"

Met passie voor techniek en enige commerciële ervaring op zak is Maintenance Award Winner Arjen Schaper 10 jaar geleden de Marine-wereld ingestapt. Hij begon als engineer en staat inmiddels aan het roer van de engineeringsafdeling van 'Groot Grijs', met als hoofdtaak: maximale beschikbaarheid van de grootste Marineschepen tegen minimale kosten. Met slechts 1 klant en 3 schepen met een levensduur van 30 jaar, hoe moeilijk kan dat nou helemaal zijn?

Energie

“Zijn wij gek of geniaal?”

Arie van Vliet, directeur Gouda Vuurvast Services, zit al lang in de techniek. Na jaren gewerkt te hebben bij de Ravebo Group en Imtech, begon hij in 2008 in de afvalverbrandingssector. En daar kwam Arie erachter dat deze sector wel wat opschudding kon gebruiken. Arie durfde het aan om tegen de grote conservatieve denkers uit de sector in te gaan en zelf als directeur in de frontlinie te staan. Want Arie wilde vernieuwing. En hij wilde daarom antwoord op de vraag: ‘Zijn wij gek of geniaal’?

Luchtvaart

De zaag erin...

De luchtvaart zit bij Bastiaan Kroes, fleet chief KLM, in zijn bloed. Sinds een ruim jaar heeft hij de eer om het zogenaamde ‘petflesvliegtuig’ van KLM te beheren, de Boeing 787. Ze hebben momenteel 10 van deze vliegtuigen die van de buitenkant voor 95% van composiet materiaal gemaakt zijn. Door de complexe én kritische structuur van composiet, is een gang naar het grote Boeing onvermijdelijk als een vliegtuig schade oploopt. Of toch niet? Bastiaan trok de stoute schoenen aan: hij kreeg het voor elkaar een team gekwalificeerde KLM-onderhoudstechneuten op te stellen, doorstond de spanning toen de zaag voor het eerst in het vliegtuig ging en uiteindelijk lukte het hen om voor het eerst in de wereld een grote composietreparatie zelfstandig uit te voeren. Met een prachtige nieuwe business als gevolg...

Windenergie

Leven van de wind

Bart Hoefakker, operations en maintenance offshore WindPark Gemini, werkt al bijna zijn gehele leven in de windindustrie. In zijn huidige functie is hij verantwoordelijk voor het beheer van een nieuw windpark 85 km uit de Noord-Nederlandse kustlijn. Je zou denken: de wind waait en de wieken draaien op veilige afstand, geen vuiltje aan de lucht. Maar er komt een hoop kijken bij de veiligheid... Bart gebruikt dit 'veiligheidsdenken' ook in de dagelijkse operatie om technische problemen te voorkomen, kosten te beheersen, betere kwaliteit te leveren en juiste beslissingen te nemen. Hij neemt ons mee in een nieuwe industrie met bestaande technieken en nog vele uitdagingen.

Bekijk het volledige programma

Meer informatie over World Class Maintenance:

Bekijk het complete instantieprofiel

De Haan Transport De Haan Transport

Gespecialiseerd in speciaal transport