Dutch Design Week als vliegwiel voor verbinding en innovatie

  • Agrofood & Biobased
  • Bron: ZLTO

De Dutch Design Week gaat volgende week van start. De verbinding van designers met boeren en tuinders krijgt dan vorm via Agri meets Design in Eindhoven. Volgens ZLTO-directeur Elies Lemkes is het 'een uitgelezen mogelijkheid voor verbinding, vernieuwing en inspiratie'.

Dutch Design Week als vliegwiel voor verbinding en innovatie

Het is alweer de vierde editie van Agri meets Design. Hier zijn ideeën, concepten, innovaties en samenwerkingsverbanden te zien tussen de wereld van designers en de wereld van boeren en tuinders.

Initiatiefnemer ZLTO 

ZLTO is, samen met provincie Noord-Brabant en het ministerie van Economische Zaken, initiatiefnemer van Agri meets Design. Dat is een bewuste keuze, zegt Lemkes. 'Voor een toekomst met perspectief en continuïteit van de sector moet je de verbinding blijven zoeken met de wereld om je heen. Het is een kwestie van je openstellen en erop afgaan. De designwereld kan van grote betekenis zijn voor boeren en tuinders.'

Andere bril

Dan bedoelt de ZLTO-directeur niet alleen het creëren van nieuwe producten en concepten. 'Het gaat er ook om dat designers met een heel andere, vaak verfrissende, blik een vraagstuk van een boer benaderen. Dat zorgt ook voor een nieuwe manier van communiceren met de maatschappij', zegt ze.

'Het is een kracht van designers dat zij het verhaal van de boer vertellen in plaats van de boer zelf. Hierdoor kijken boeren en tuinders op hun beurt ook met een andere bril naar hun eigen bedrijf of product. Ze kruipen uit hun schulp en krijgen hun trots terug.'

Lemkes noemt een paar voorbeelden van vorig jaar waarbij dit tot uiting is gekomen. 'Denk aan het Patécafé met de vleesveiling. Eigenlijk heel simpel, maar je moet er maar opkomen. Je ziet de trots bij de betreffende varkenshouder', merkt ze op.

'Een ander voorbeeld is de Eggchange van ontwerper Marije Vogelzang die met pluimveehouder Twan Engelen aan de slag ging binnen FoodLabPeel. Het zet mensen aan het denken over de waarde van voedsel en het krachtenveld waarin je als boer moet produceren. Dat is op de lange termijn heel waardevol voor de agrarische sector.'

Exclusief nicheproduct

Ook dit jaar worden enkele nieuwe producten en concepten gepresenteerd, waaronder Lucy, het nieuwe varkensproduct uit de koker van de Heyde Hoeve. Dit is een kruising tussen een Amerikaanse beer en een Hongaarse zeug waarvan het vlees als exclusief nicheproduct zal worden verkocht.

Lemkes: 'Natuurlijk is dit voor de Heyde Hoeve een manier om meer geld te verdienen en dat moet ook de basis zijn. Maar er zit wel een goed doordachte filosofie over biodiversiteit achter. Je moet een goed verhaal hebben.'
Agri meets Design verzorgt het hele jaar door activiteiten die tijdens de Dutch Design Week aan de man worden gebracht. 

Volgens de ZLTO-directeur is dit bij uitstek een geschikte locatie. 'Tijdens dit evenement kunnen we de agrarische sector op een prominente plek van een andere kant laten zien aan meer dan honderdduizend bezoekers. Dit alleen al vergroot de verbinding met de samenleving.'

Meer informatie over ZLTO, kantoor 's-Hertogenbosch:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!