Gebrema biedt met vraag naar klepjes voor hygiënische verpakkingen coronacrisis het hoofd

  • Technologie

Kunnen jullie een matrijs maken voor het afsluiten van hygiënische verpakkingen? Die vraag legde een bedrijf uit Denemarken zes jaar geleden bij Gebrema neer. Directeur Hans Bakker kon op dat moment niet vermoeden dat nu, tijdens de coronacrisis, de vraag naar diezelfde klepjes zo’n enorme vlucht zou nemen.

Gebrema biedt met vraag naar klepjes voor hygiënische verpakkingen coronacrisis het hoofd

De Deense klant voor wie de klepjes gemaakt worden, gaf begin maart al aan dat behoefte bestond aan een vervijfvoudiging van de gebruikelijke omvang. Bakker: “Vorig jaar hebben we 2,5 miljoen exemplaren geproduceerd, in de eerste vijf maanden van dit jaar waren dat er al bijna 1,5 miljoen. En nog kunnen we niet aan de vraag voldoen.” Desondanks draait de machine in de spuitgiethal nu zeven dagen per week, 24 uur per dag.

Belronde

Op het moment dat de gevolgen van de coronamaatregelen duidelijk werden, nam Gebrema de eerste standaard maatregelen op de werkvloer en snel daarna rinkelde bij de dertig grootste klanten van Gebrema de telefoon: Bakker en salesmanager Bob Kocken informeerden naar de stand van zaken. Wat waren de vooruitzichten bij deze klanten? Kocken: “Ook lichtten we op dat moment toe dat onze machines gewoon zouden blijven draaien en dat niemand bij ons op de werkvloer ziek was. Gewoon, een familiair gesprek zoals klanten dat van ons gewend zijn.”

Een andere medewerker informeerde bij leveranciers of grondstoffen nog steeds geleverd konden worden. Dat bleek het geval. Kocken: “Klanten waardeerden ons telefoontje en vonden het prettig dat we even poolshoogte namen.” Bakker: “De materialen waarmee wij werken, komen uit de hele wereld. Sommige materialen krijgen we uit Italië en China, wat voor een probleem kon gaan zorgen. Gelukkig gaven onze leveranciers aldaar aan dat voor minstens een jaar aan voorraad beschikbaar was voor onze klanten. Kortom, we moesten ons niet al te druk maken.”

Gevarieerd palet aan klanten

“Je bereidt je weliswaar voor, maar tijdens deze crisis is het ook leven van dag tot dag. Uiteindelijk is dit niet iets waar je je op kunt voorbereiden.” Gelukkig voor Gebrema werkt het kunststofspuitgietbedrijf binnen een breed palet van markten. Eind vorig jaar en het begin van dit jaar viel een aantal orders, waarvoor op dit moment nog twaalf nieuwe matrijzen worden gemaakt. De brede spreiding van klanten pakt voor Gebrema gunstig uit: aan de ene kant valt nu soms wat weg, aan de andere kant gaat de vraag omhoog.

De vraag naar de klepjes die hygiënische verpakkingen afsluiten, bleef in elk geval onverminderd groot. Daarom werd een tweede matrijs ontwikkeld, in recordtempo. Bakker: “Binnen zeer korte termijn hebben we het plan voor een proefmatrijs omgezet naar een proefmatrijs waar ook productie mee te draaien is.” Waar de nieuwe productiematrijs onder normale omstandigheden einde van dit jaar in gebruik zou worden genomen, gebeurt dat nu na zes weken. De onvolkomenheden uit het huidige ontwerp worden in het nieuwe ontwerp glad gestreken. “De verpakking waarin de hygiënische doekjes zitten, moet luchtdicht zijn zodat geen hygiënische vloeistof ontsnapt. De werkzaamheid kunnen we direct testen, de gebruikerservaring nemen we straks mee wanneer we de productiematrijs vervolmaken.”

Tandje bij

Ook in de weekenden wordt de matrijs schoongemaakt, de grondstof bijgevuld en worden de producten van de band gehaald. “We halen alles uit de kast om zo goed mogelijk aan de vraag te voldoen”, legt Bakker uit. “In de spuitgiethal is het op dit moment rustiger. Wanneer we op deze manier gewoon kunnen doordraaien, zijn we in deze tijd al heel blij.” De 21 medewerkers van het bedrijf bleken al snel bereid een tandje bij te zetten. “Iedereen wil goede kunststofproducten voor onze klanten leveren. Het besef dat de klant centraal staat, zit in het hele bedrijf.”

Klanten waarderen de kleinschaligheid van Gebrema. Kocken: “Is de klant een product vergeten te bestellen dat de week daarop nodig is, dan moet het gek lopen wil onze productieplanner het niet kunnen regelen. Kwaliteit en leverbetrouwbaarheid, dat staat met vlag en wimpel bovenaan.”

3D meetmachine bleef in Engeland staan

Het produceren van klepjes voor het afsluiten van hygiënische verpakkingen nam tijdens de coronacrisis weliswaar een vlucht, maar in het verder verbeteren van de kwaliteitsbewaking werd het geduld van Gebrema op de proef gesteld. Bakker legt uit: “Net voor de crisis kochten we een 3D meetmachine, waarmee we de eindcontrole van producten nog scherper kunnen uitvoeren en een meetrapport naar klanten kunnen sturen. Twee dagen voordat de machine in Engeland Het Kanaal zou oversteken, ging Groot-Brittannië op slot. Met ons spuitgietproces halen we weliswaar goede resultaten, maar steeds meer klanten vragen bij levering een bewijs dat de producten voldoen aan de specificaties die op tekening staan.” De machine waarvoor twee medewerkers speciaal werden opgeleid om deze te kunnen besturen, arriveert nu in juni en kan dan ingezet worden om meetrapporten te maken. Gebrema is daarom steeds beter in staat binnen zo klein mogelijke toleranties te produceren en dat ook te bewijzen middels een gedegen meetrapport.

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over GEBREMA B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!