Geslaagde brainstormdag voor TANS en haar relaties

  • Logistiek & Vervoer
  • Bron: TANS

De toekomst voorspellen dat kan niemand. Wel kunnen we een verwachting uitspreken voor de toekomst. En dat is belangrijk, want wie zich aanpast, die overleeft. En daarom stond TANS dinsdag 12 april met haar relaties stil bij de vraag: wat brengt de toekomst?

Geslaagde brainstormdag voor TANS en haar relaties

Spreker Daan Quakernaat

Actieve inbreng vanuit het netwerk

Landgoed Huize Bergen was 12 april het prachtige toneel van een meer dan een geslaagde netwerk- en brainstormdag. TANS, bekend van transport management oplossingen, stond in dit Vughtse landhuis stil bij de toekomst en zijn uitdagingen. Een onderwerp dat leeft binnen haar netwerk, getuige de actieve inbreng van de aanwezigen. Bovendien had slechts een enkeling verstek (moeten) laten gaan.

Verandering in de logistieke sector

Als aanpassen aan de tijdgeest ergens belangrijk is, is het wel in de wereld van transport en logistiek. TANS, gespecialiseerd in automatisering van de transportsector, weet dit als geen ander. “In de jaren ’80 was men nog bang voor de boordcomputer”, sprak managing director René Knapen treffend. Inmiddels weten we niet beter dan dat transport management systemen ons werk makkelijker maken.

Evolueren omdat het moet

De presentatie van Knapen was gevat, kende humor maar had een duidelijke boodschap: wat zijn nu de uitdagingen voor de toekomst? Met welke trends moeten we rekening houden? En wie heeft er een toekomstplan voor na 2020?

“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change”, sprak Darwin al in 1809. Een boodschap die in de zaal leek aangekomen. Uit de reacties bleek dat nog niet iedereen een duidelijke toekomstvisie heeft.

Fouten maken is beter dan niets doen

Begenadigd en enthousiast spreker Daan Quakernaat deed hier nog eens een schepje bovenop. Zijn wellicht wat onorthodoxe maar zeer interessante presentatie zette de volle zaal nog verder op scherp. “Ga kathedralen bouwen”, was de boodschap van Quakernaat. Hij refereerde daarmee aan de tijd dat men mooie dingen wilde neerzetten en net zo lang proefondervinderlijk doorging tot het er stond. Tegenwoordig zijn we meer bezig met randzaken die er niet toe doen, of geven we zelfs helemaal op, ziet Quakernaat.

In de daaropvolgende pauze moest een aantal directeuren toegeven dit probleem te herkennen. Tijdens een kopje koffie met wat lekkers ontstonden er levendige gesprekken. “Soms vraag ik me af wat ik na een dag nu werkelijk heb gedaan”, was één van de reacties. Zo neemt het beantwoorden van e-mails onnodig veel tijd in beslag, waardoor men niet meer aan ‘bouwen’ toekomt. Voorzichtig werd er onderling naar oplossingen gezocht.

Generatie Z, wat kun je en wat moet je ermee?

Wie klaar wil zijn voor de toekomst, doet er verstandig aan rekening te houden met Generatie Z, vervolgde René Knapen na de pauze. Generatie Z is geboren na 1995. Het is een generatie met andere opvattingen, normen, waarden en gewoontes dan voorgaande generaties. Zo leeft Generatie Z in een 24/7 informatiemaatschappij, heeft zij nooit financiële of materiële tegenslagen gekend en zijn mensen van deze generatie niet opgegroeid met hiërarchische bedrijfsstructuren.

Oordeel niet, maar handel

“Oudere generaties hebben de neiging om smalend te oordelen over jongere generaties. Uit die houding is nog nooit veel goeds gekomen. Alle negatieve voorspellingen zijn nooit uitgekomen. Of we er nu positief of negatief tegenaan kijken, is niet relevant. Jongeren zijn er gewoon en het worden er steeds meer”, vertelde Knapen.

Zie kansen

Aan de woorden van Knapen lijkt weinig gelogen. Ook tijdens de aansluitende themadiscussies bestond er in eerste instantie een bepaalde scepsis. Tijdens de gesprekken sloeg deze langzaam om van “ja maar..”, naar “ja, en..”. Denken in kansen in plaats van bedreigingen.

Zo was er de opmerking dat het persoonlijke contact steeds meer ontbreekt. “We gaan naar face-to-device of zelfs device-to-device in plaats van face-to-face contact.” En niet veel later kwam het besef dat dit kansen met zich meebrengt. Zoals: meer tijd voor andere zaken en een kleiner wordende wereld.

Actieve tafeldiscussies

Tijdens de zes tafeldiscussies werd er fanatiek gezocht naar antwoorden op relevante vragen als: Hoe ziet een arbeidsovereenkomst er in 2030 uit? Tot welke netwerken wil je of moet je horen? Wie investeert in jouw bedrijf en waarom? Hoe kun je generatie Z inspireren, binden? Wat geef je bloot en wat vooral niet (transparantie)? Hoe ziet de werkplek/omgeving er uit in 2030?  en hoe ziet de organisatiestructuur er uit in 2030?

Delen van ervaringen

Wat opviel was dat iedereen zijn zegje deed en een duidelijke mening had. Niet vanuit de onderbuik maar vooral onderbouwd met ervaringen. Daardoor ontstond er een levendige discussie. Geïnspireerd door de presentaties kwamen de deelnemers met overeenkomende conclusies. Veelgehoorde termen waren bijvoorbeeld: flexibiliteit, transparatie en sociaal innoveren.

Wees flexibel

Flexibiliteit speelt een grotere rol dan ooit tevoren. In arbeidscontracten (vaker op ZZP-basis), maar ook als we kijken naar de werkomgeving. Bovendien is het een manier om Generatie Z te inspireren. Deze groep mensen is wars van de oude 9-tot-5 kantoorbaan en heeft meer afwisseling en uitdaging nodig.

Wees open

De aanwezigen zien ook dat er meer transparantie ontstaat. Zoals op het gebied van communicatie. Steeds vaker ligt alles open en bloot op het internet en meer specifiek op de social media kanalen. Dit blijkt echter juist een kans om je bedrijf een gezicht te geven en actief te communiceren met de klant. Iedereen kent de voorbeelden van geslaagde customer service afdelingen zoals van KLM of Heineken.

Het draait om mensen

En waar toekomstgedachten vaak gepaard gaan met technologische uitvindingen, is het juist de mens die belangrijk(er) wordt. B2B en B2C wordt veel meer H2H: Human to Human. Geheel in lijn met de snel opkomende deeleconomie en aanverwante sociale innovaties. Social is het toverwoord en de mens staat daarin centraal.

Tijdens het afsluitende diner werd er vervolgens doorgeborduurd op de besproken onderwerpen. Met een borrel, een goede maaltijd en lachende gezichten paste slechts één conclusie: De toekomst komt, en we moeten er actief mee aan de slag. En anders dan wel eens wordt gesuggereerd gaat de toekomst niet louter om machines maar vooral om mensen.

Auteur: Bouke Tuit

Meer informatie over TANS B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!