Inspelen op nieuwe wetgevingen in de logistiek. Hoe doe je dat?

  • Logistiek & Vervoer

De wet- en regelgeving verandert continu. Welke ontwikkelingen zijn essentieel? Welke obstakels zijn er? Hoe ga je die overwinnen? En hoe kun je elkaar helpen? Dat waren de vragen die bij de thematafel ‘Logistiek’ tijdens RegioinBedrijf Connect aan bod kwamen.

Inspelen op nieuwe wetgevingen in de logistiek. Hoe doe je dat?

Veiligheid en milieu belangrijke thema’s in Logistiek

Peter Rasenberg van ViaQuales is tafelvoorzitter. Stichting ViaQuales zet zich in voor de toekomst van Transport & Logistiek in West-Brabant. Zij verbeteren de samenwerking tussen onderwijs, ondernemers en overheid. Rasenberg vraagt zich af welke ontwikkelingen in de veranderende wetgeving essentieel zijn voor de logistieke sector? Direct komt de term ‘veiligheid’ ter sprake. Op het gebied van veiligheid kom je namelijk veel wetgeving tegen, zoals de opslag van gevaarlijke stoffen of richtlijnen bij de douane over wanneer iets wel de grens over mag en wanneer niet. Manon Baartmans, commercieel manager bij Havenschap Moerdijk, heeft er veel mee te maken.

Moerdijk is de vierde zeehaven van Nederland en ligt in het hart van de Vlaams- Nederlandse Delta dicht bij de mainports van Antwerpen en Rotterdam. Dat maakt Moerdijk tot een logistieke hotspot. Baartmans: “In onze omgeving zit veel industrie. Het Havenschap Moerdijk werkt actief en met oog voor omgeving en natuur aan het beheer en de verdere ontwikkeling van het haven- en industrieterrein. Milieu en veiligheid zijn daarin belangrijke pijlers. Toch blijf je altijd een aantal grijze gebieden houden. Bedrijven zoeken vaak die grenzen op. We proberen daarbij juridische discussies te voorkomen. Je moet je kansen als bedrijf dus echt zoeken.”

Esther Schuurmans van Q4All helpt logistieke dienstverleners naar een hoger niveau. “Bij het coachen en trainen van bedrijven en medewerkers hebben we het vaak over ‘wat mag wel en wat mag niet’. Richtlijnen beperken ons in onze flexibiliteit en innovativiteit. Ik leer bedrijven vooral hoe ze zo flexibel mogelijk kunnen blijven en dat ze daarbij uit moeten gaan van de mogelijkheden die ze wél hebben in plaats van te kijken naar de beperkingen.”

“Regels zijn er om bepaalde risico’s uit te sluiten. Dat is noodzakelijk, maar dat pakt in de praktijk niet altijd goed uit. Ondernemers worden daardoor steeds creatiever en proberen toch die grenzen op te zoeken,” licht Jan van Roessel van gemeente Waalwijk verder toe. Logistiek is een belangrijke pijler voor de gemeente Waalwijk. Van Roessel houdt zich o.a. bezig met het goed bereikbaar maken van bedrijventerreinen.

Welke obstakels zijn er?

We innoveren niet alleen in de maakindustrie, maar ook de logistieke sector maakt een enorme ontwikkeling door, zoals het besturen van voertuigen op afstand. Van Roessel: “Als dat echt een haalbaar businessmodel is, staat de wetgeving dit nog in de weg, want volgens de wet moet er altijd iemand achter het stuur zitten.”

Daarnaast is flexibiliteit in de wetgeving gewenst door de snelheid van veranderingen. Baartmans: “Vanuit de wetgeving loop je altijd achter de ontwikkelingen aan. Vaak duurt het 2 jaar, zonder strubbelingen of bezwaren, voordat de wetgeving zover is. Zo’n totstandkoming van een wet kost heel veel tijd, dit verhoudt zich niet tot de snelheid waarmee de economie verandert.”

Van Roessel: “Een logistiek bedrijf heeft vaak ook met wetgevingen van verschillende landen te maken. Dit maakt het proces nog complexer en dat bevordert de snelheid en flexibiliteit zeker niet.”

Hoe kunnen de obstakels overwonnen worden?

Eric Spruit, salesmanager bij RegioinBedrijf, houdt zich vooral bezig met wat er speelt in de regio. Hij merkt dat vooral samenwerking tussen partijen heel erg belangrijk is. En dat blijkt wel uit de reacties van de andere tafelgenoten.

Van Roessel: “Vanuit de plek waar bedrijven gevestigd zijn, moeten ze zo goed mogelijk kunnen ondernemen. De gemeente kan puur op locatie de faciliteiten regelen voor bedrijven, maar buiten de grenzen niet meer. Wij proberen wel meer slagkracht te krijgen door met andere overheden, provincies en het rijk samen te werken. Het maakt namelijk wél verschil of je de burgemeester van een stad of van een klein dorp de discussie aan laat gaan.” 

Patrick Villevoye, algemeen directeur van Logistic Force, deelt deze mening. Logistic Force is gespecialiseerd in het samenbrengen van werkgevers en werknemers en opleidingen binnen transport en logistiek. “Aan de wetgeving moet je gewoon voldoen, maar als wij ergens in geloven, dan proberen wij daar medestanders in te krijgen, zodat het zoveel mogelijk gedragen wordt.”

Wie kan wie helpen?

Aan tafel zijn al verbindingen gelegd. Logistic Force kan zorgen voor een pool van werknemers, de gemeente heeft een faciliterende rol, Q4All traint en zorgt dat organisaties sneller kunnen acteren, Havenschap Moerdijk heeft al een samenwerkingsverband met de gemeente Waalwijk en RegioinBedrijf zorgt dat alle partijen aan tafel blijven komen, inzichten delen en dat er ook actie wordt ondernemen.

De cirkel is rond. Wetgeving is noodzakelijk. Bedrijven moeten hier vooral creatief mee omgaan en zich niet laten beperken, maar uitgaan van de mogelijkheden.

Auteur: Olga Heeren, Communicatiebureau Redact

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!