Kopak verviervoudigt aantal vierkante meters van bedrijfspand op Tilburgs industrieterrein

  • Logistiek & Vervoer

Directeur Koert van de Kerkhof omschrijft zijn bedrijf met de bekende woorden: “We zijn groot geworden door klein te blijven.” Treffender kan hij het niet verwoorden, want Kopak uit Tilburg zit sinds de start in 2002 dicht op het contact met klanten en schakelt snel. Het is de kracht van het bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in gepersonaliseerde marketing.

Kopak verviervoudigt aantal vierkante meters van bedrijfspand op Tilburgs industrieterrein

De vijftig medewerkers zijn gedreven in werkzaamheden zoals het exclusieve hand inpakwerk, het bouwen van displays en het samenstellen van postpakketten. Van de Kerkhof: “We bevinden ons in een snelle business. Het contact met de klant begint bij de offerte tot de order en de facturatie.” Op de printafdeling worden artikelen in klein en groot formaat geprint, verpakt, geadresseerd en verzonden. Volgens Van de Kerkhof heeft direct mail nog onverminderd de aandacht van de ontvanger. “Het is een krachtig communicatiemiddel. Dankzij vele segmentatiemogelijkheden kan de boodschap volledig worden afgestemd op de ontvanger.” Kopak beheert de database van de klant en meet de respons, zodat klanten weten of de investering zich terugverdient. Ook in zeer grote aantallen rollen tijdschriften en brochures van de machines. Voor het relatiemagazine van uitvaartorganisatie Dela bijvoorbeeld, worden jaarlijks 1,4 miljoen exemplaren verwerkt. 

Grootformaat

Op uiteenlopende materialen wordt op grootformaat geprint. Op lichtdicht papier bijvoorbeeld, voor banieren die voor het raam hangen. Uit PVC en karton komen producten zoals plafondborden, verpakkingsmateriaal, beursaankleding en displays. Ook het printen op hout behoort tot de mogelijkheden.

Fulfilment

De afgelopen jaren maakte Kopak een groei door en breidde het bedrijf de dienstverlening toch wat verder uit. Een logisch gevolg vanwege de groei van webshops die vraagt om extra mogelijkheden op het gebied van fulfilment. Steeds meer artikelen moeten worden opgeslagen en naar de juiste personen worden verzonden.

Het werk gaat 365 dagen per jaar door. Ieder display dat op het Tilburgse industrieterrein wordt gemaakt, is uniek. Aan het einde van het jaar zien de werknemers van Kopak de werkdruk stijgen, vooral wat betreft het samenstellen van postpakketten en het maken van verzendpakketten. “Dat gebeurt voor klanten die aan één-op-één marketing doen.”

Op voorraad

Op de logistieke afdeling staan voorraadhoudende artikelen die worden uitgeleverd wanneer de zakelijke klant daar om vraagt. Dat kan gaan om artikelen zoals posters en servethouders, maar ook om exclusieve schoenen, pennen, briefpapier en pepermunt. “Zo lang het product bij onze dienstverlening past, slaan we het op.” Ook op speciale verzoeken kan worden ingespeeld. Onlangs nog, drukten medewerkers een logo af op een tafelblad voor een meubelontwerper.

Grotere behuizing

De afdeling fulfilment zag het aantal aanvragen de afgelopen jaren stijgen. Webshops die de verwerking van artikelen boven het hoofd stijgt, kloppen voor de outsourcing bij Kopak aan. Het is ook om die reden dat het bedrijf in het voorjaar van 2018 uitweek naar een groter pand. Dat pand zit net als het vorige op industrieterrein Vossenberg I. Een ideale locatie voor een meerderheid van de werknemers, dat vanuit woonwijk de Reeshof naar het werk komt.

Nieuwe slogan

Het aantal vierkante meter verviervoudigde: van 2000 naar 8000. Directeur Van de Kerkhof: “Het nieuwe pand werkt efficiënter en is een stuk ruimer van opzet. Dat is precies wat we zochten, voor de logistieke stromen en de productieverwerking.” Het aantal machines dat de pakketpost verwerkt, nam in aantal toe.

“We waren simpelweg te krap behuisd, nu werken we prettiger.” Met de verhuizing besloot het Tilburgse bedrijf ook de slogan aan te passen. Luidde die voorheen simpelweg ‘Kodak druk en print’, nu is gekozen voor ‘We take care of business’. “Waar klanten ook meekomen, wij helpen ze verder.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over KOPAK B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!