Leerlingen uit de regio Arnhem/Nijmegen nemen deel aan de FIRST® LEGO® League

  • Technologie
  • Bron: HAN

Op zaterdag 16 december 2017 streden 24 schoolteams uit de regio Arnhem/Nijmegen tegen elkaar in de regiofinale van de FIRST® LEGO® League. De wedstrijd in het Technovium-gebouw daagde de leerlingen uit om te denken als wetenschappers en technici.

Leerlingen uit de regio Arnhem/Nijmegen nemen deel aan de FIRST® LEGO® League

Junior Technovium, HAN Informatica Communicatie Academie (bestaand uit de bacheloropleidingen HBO-ICT en CMD), HAN Pabo en iXperium samen met Centre of Expertise Leren met ict begeleidden de teams op weg naar de regiofinale.

21e eeuwse vaardigheden

Met deelname aan de FIRST® LEGO® League halen scholen, verenigingen en clubs een indrukwekkende onderwijsuitdaging in huis rondom automatiseren, techniek en projectmatig werken. De leerlingen gebruikten in deze wedstrijd namelijk een groot aantal zogenaamde 21e eeuwse vaardigheden, te weten:

  • Samenwerking
  • Basis van programmeren
  • Ambitie
  • Presentatietechnieken
  • Creativiteit
  • Vanuit een onderzoekende houding nadenken over vraagstukken

Ook de aanwezige leraren konden iets van de challenge leren. Zij ervoeren bijvoorbeeld welke rol een ict-rijke omgeving kan spelen in het leerproces van hun leerlingen.

Robot bouwen met lego

Gedurende de League werkten de leerlingen aan vraagstukken op het gebied van watertransport. Vragen zoals, hoe komen we aan water en wat kunnen we met water doen, stonden centraal. Belangrijk in deze challenge was dat de leerlingen goed samen konden werken als een team, sportief in de wedstrijd stonden en elkaar respecteerden.
In de challenge bouwden en programmeren leerlingen ook hun eigen robot, uiteraard met LEGO. Met die robot voerden zij verschillende missies uit. Een jury beoordeelde de robot vervolgens op inventiviteit, robuustheid en stabiliteit.
Slim organiseren binnen het basisonderwijs

Afgelopen maanden hebben de leerlingen hard gewerkt aan de opdracht voor de wedstrijd. Het vraagt veel tijd en inspanning van de kinderen en hun begeleiders, maar dat is ook leuk! Wanneer docenten een deelname aan de LEGO League slim organiseren en tevens koppelen aan vakken zoals techniek ontstaan er betekenisvolle verbindingen.

Meerwaarde van het project

Frédérique Gerrits, leerkracht van Basisschool de Sieppe, is enthousiast over de meerwaarde. 'Omdat we ook bezig zijn met burgerschap, verbinden we dit aan jezelf presenteren. Waar ligt jouw sterke kant voor dit project? Waarom ben jij een goede speler voor dit team? De ene leerling sprak het bouwen van een LEGO® MINDSTORMS®-robot aan, de ander vond het interessant om te gaan programmeren. Een derde wilde dit project inzetten om te leren samenwerken. De kinderen zijn heel enthousiast!'

First Lego League

Meedoen aan de LEGO League?

Meedoen aan de LEGO League kan met de hele klas door samen te werken aan de voorbereidingen of door meerdere teams te vormen. De deelopdrachten kunnen klassikaal en/of in groepjes worden gedaan:

  • Brainstorm over innovatie rondom het thema en werk dit uit in een verrassende presentatie,
  • Bouw de beste LEGO robot voor de missies en zorg dat je zoveel mogelijk missies kunt uitvoeren,
  • Zorg dat jouw team opvalt met bijvoorbeeld een stoere naam, spandoek, T-shirts, mascotte, noem maar op.

Ieder team dat aan de regiofinale meedoet bestaat uit maximaal 10 jongeren in de leeftijd van 9 tot 15 jaar en tenminste één volwassen teamcoach. De teamcoach begeleidt het team bij de voorbereiding op de regiofinale. Naast de teamcoach kan het team ook een teammentor hebben. De teammentor is niet de directe begeleider van het team maar kan het team helpen met praktische en technische vragen.

Wat zijn de deelnamekosten?

De kosten om mee te doen zijn € 215,- per jaar. Hiervoor krijg je de jaarlijks veranderende missieset en kun je deelnemen aan de finales. Ieder team is zelf verantwoordelijk voor de robot die ze gebruiken. Veel scholen hebben al een Mindstorms LEGO-robot. Is dat niet het geval, houd dan rekening met de eenmalige aanschafkosten van de robot (inclusief software). Ook zijn er mogelijkheden om een robot in bruikleen te gebruiken.

Meer informatie over Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN):

Bekijk het complete profiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!