Positie boeren versterkt door QR-code op verpakking

  • Agrofood & Biobased
  • Bron: ZLTO

Klanten van Albert Heijn vinden vanaf deze week op verschillende varkensvleesproducten een QR-code waarmee zij via hun smartphone informatie kunnen vinden over de herkomst van het vlees. ZLTO ondersteunt het project.

Positie boeren versterkt door QR-code op verpakking

Het gaat om een proef die wordt uitgevoerd door Albert Heijn en Vion Food Group. ZLTO ondersteunt het project, is projectleider en begeleidt de groep betrokken varkenshouders die zijn verenigd in de leveranciersvereniging StarFarmers.

Boerenverhaal

De QR-codes komen te staan op de verpakking van wekelijks zo’n 200.000 varkensvleesproducten met het Beter Leven-keurmerk. Ze leiden naar een pagina op de website van Albert Heijn waar informatie staat over het één ster-varkensvlees. Vervolgens kan de consument de herkomst checken en komt daarmee op de website van Good Farming Star. Hier staat het verhaal van het concept beschreven en hebben de individuele varkenshouders ieder een eigen pagina met hun verhaal.

ZLTO ziet de pilot als een kans voor de deelnemende varkensboeren. ‘De boeren krijgen voor het eerst een gezicht,’ zegt projectleider Linda de Bie van ZLTO. ‘Dit is een manier om in contact te staan met consumenten en je verhaal als varkenshouder te vertellen.’

Good Farming Star-concept

De Bie hoopt dat consumenten een beter idee krijgen bij het Good Farming Star-concept. ‘Deze pilot moet de groep ondernemers versterken in hun positie in de keten en helpt bij het verbeteren van de afzet van hun producten.’

De reis van voedsel

Albert Heijn is blij met ZLTO als projectpartner. ‘ZLTO kent de keten en de klantbehoeften,’ licht Anita Scholte op Reimer toe, kwaliteit- en ketenmanager van Albert Heijn. ‘ZLTO heeft goed geluisterd naar alle spelers in de keten.’ Naar eigen zeggen werkt Albert Heijn al langer aan een transparantere keten en een duurzame relatie met haar leveranciers. ‘Betere zichtbaarheid van de reis die ons voedsel maakt, is voor iedereen goed: de boer, de retailer en de consument.’

Van Dam gaf hiermee het startschot van een pilot met deze app bij de supermarktketen. De proef is met financiële steun van het ministerie van Economische Zaken opgezet door Albert Heijn, vleesproducent Vion en ZLTO. Het project sluit aan bij Van Dams Voedselagenda. Hierin streeft hij onder meer naar een betere positie voor de boer als primaire voedselproducent in de keten.

ZLTO maakt werk van nieuwe tools en applicaties om de voedselketen transparanter te krijgen en de verbinding tussen producent en consument te versterken. ICT-bedrijven die hieraan een bijdrage kunnen leveren met hun producten en diensten zijn altijd welkom bij ZLTO!

Meer informatie over ZLTO:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!