Samenwerking en kennis noodzakelijk voor innovatie

  • Innovatie & MVO

Om te overleven moet je als ondernemer innoveren. Maar hoe? Waar? Wat? Met wie? En wanneer? Dat waren de vragen die bij de thematafel 'Innovatie' tijdens RegioinBedrijf Connect aan bod kwamen.

Samenwerking en kennis noodzakelijk voor innovatie

Elke reis begint met de eerste stap. Zo werkt het bij innovatie ook. Innoveren is een dagelijkse bezigheid en kent vele verschijningsvormen. Afhankelijk van het uiteindelijke doel kun je werken aan strategische, technologische of sociale innovatie. “Maar zonder kennis geen innovatie”, stelt Niek Dijkshoorn, MKB Manager bij TNO.

Thematafel innovatie

De zeer ervaren TNO’er nam plaats aan één van de thematafels tijdens RegioinBedrijf Connect. Uiteraard met het thema innovatie. Verbindingen leggen aan tafel over een gemeenschappelijke interesse, dat was het doel. Al snel werd duidelijk dat er al verbindingen aan tafel waren. Zo werken Ondernemerslift+, Agrifood Capital en de gemeente Landard al samen op het gebied van innovatie.

Samenwerking noodzakelijk voor innovatie

“Wij willen het ondernemerschap naar een hoger niveau tillen door startende ondernemers te helpen met hun vragen”, vertelt Fenna Westerduin van Ondernemerslift+. “Onze early stage innovatie subsidies zorgen daarbij vaak voor dat extra steuntje in de rug”, vult Simon Maas van Agrifood Capital aan. “Maar hoe zorg je dat je de groep achterblijvers ook meekrijgt?”, vraagt Michiel Ytsma van de Gemeente Landerd aan zijn tafelgenoten. Ytsma start innovatie projecten op in de landbouw sector, o.a met Agrifood.

Innovatie voor het collectief

Hiermee stuit de innovatietafel meteen op een veel voorkomend probleem, de collectieve gedragenheid van een innovatie traject. “Het collectief is nodig om iets voor elkaar te krijgen”, stelt Dijkshoorn. “Maar vaak loopt een project stuk zodra het over geld gaat”, vult Ton van Oort van Sorama aan. “Men vindt onze geluidscamera’s, die geluidsoverlast traceren, een geweldige technologie, maar dat is niet voldoende. Er komt dus ook een stuk verkooptechniek bij kijken om de innovatie uiteindelijk in de markt te zetten”.

Innovatie in de markt zetten

Martien Schoonus van CVIS International vraagt zich af of een bottom-up approach beter zou werken. “Als je de werkvloer aanspreekt, kunnen zij directie en management overtuigen.” Hierover zijn de meningen aan tafel verdeeld. “Nodig bedrijven uit en betrek ze in een vroeg stadium bij het project, informeer ze en inspireer ze”, stelt Leo Adank van Etteplan voor. Etteplan verzorgt technische handleidingen en weet dus als geen ander dat een klant eerder geneigd is een product aan te schaffen als hij weet hoe het werkt.

Innovatieve dienstverlening

“Er is ook behoefte aan innovatieve dienstverlening, niet alleen aan innovatieve producten”, stelt Leo Cuijpers van ICT opleidingsinstituut @The Academy. “Met @The Academy zorgen we dat ICT personeel de juiste kennis en vaardigheden bezit om uitdagingen aan te kunnen gaan in deze continu veranderende samenleving.” 

Zonder kennis, geen innovatie

Hiermee heeft Dijkshoorn een bruggetje naar zijn stelling ‘Zonder kennis, geen innovatie’. De TNO manager draait veel kennisoverdracht projecten om mensen op gelijk niveau te brengen. Hij doet ook gelijk een oproep voor het programma ‘Technologie zoekt ondernemer’ van TNO. Zij hebben namelijk ondernemers nodig om productideeën verder te ontwikkelen en daadwerkelijk op de markt te brengen. Alle ondernemers aan de innovatietafel erkennen dat kennis belangrijk is voor innovatie en vooral dat er kennis nodig is van verschillende onderdelen.

Innovatie fases

Een project doorloopt namelijk meerdere fases. “Het voordenken is daarin erg belangrijk, nadenken helpt niet”, aldus Dijkshoorn. “Het is belangrijk om eerst het doel te bepalen. Willen we bedrijfscontinuïteit creëren, overleven, meer impact of gewoon een uitdagend project draaien? En op welke termijn willen we dit doen? Is er überhaupt een markt voor? Vervolgens ga je kijken of het wiel al is uitgevonden. Patentonderzoek, de specialiteit van Pete Pollard van DeltaPatents, haalbaarheidsstudies en projectplannen worden gemaakt voordat je over gaat tot productontwikkeling (technology readiness). De productie ontwikkeling (manufacturing readiness) is pas de laatste fase.“ Peter de Kever van De Kever Installaties is overtuigd “Ik ga innovatie budgetteren. Het moet een vast onderdeel worden van mijn bedrijfsstrategie”.

Innovatie stopt niet

Innovatie is vooral een creatief proces waar kennis, samenwerking en collectieve gedragenheid voor nodig zijn. Het is een continu proces. De rest van de avond praatten de ondernemers dan ook nog uitgebreid verder tijdens een sprookjesachtig walking diner. Zowel bij de Efteling als in het innovatie landschap geldt immers: The sky is the limit!

Auteur: Olga Heeren

RegioinBedrijf organiseerde op 26 november de netwerkbijeenkomst RegioinBedrijf Connect bij het Efteling Golfpark. Tijdens deze bijeenkomst kon het netwerk van RegioinBedrijf op een gerichte manier met elkaar in contact te komen, verbindingen op niveau realiseren en kennis delen. Volg je RegioinBedrijf op Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de komende netwerkbijeenkomsten.

Video bij artikel

Meer informatie over REGIOINBEDRIJF:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!