Sligro Venray was ideaal startpunt voor gebruik van MobiScout

  • Logistiek & Vervoer

Bij het inzamelen van emballage-items en dragers komt heel wat kijken. Want je moet al die pallets, rolcontainers, kratjes en flessen logistiek goed in kaart brengen en ook zorgen dat het financieel klopt. MobiCoach automatiseerde de emballageverwerking bij groothandel Sligro Food Group Nederland BV.

Sligro Venray was ideaal startpunt voor gebruik van MobiScout

MobiCoach bleek een enorme vooruitgang. Tot in de kleinste details is het systeem voorbereid op iedere vorm van transport en logistiek.De MobiScout-app zorgt er via 500 smartphones/pda’s en een directe koppeling naar de backoffice-systemen voor dat Sligro meer grip heeft op de grote hoeveelheid emballage die iedere dag opnieuw verwerkt wordt. 

Pilot project

Jochen Reinders, teamleider logistiek bij Sligro bezorgservice Venray, was nauw betrokken bij de uitrol van de digitale emballageverwerking met MobiCoach, omdat bij zijn vestiging de pilot werd uitgerold. Later heeft hij de verdere uitrol naar alle andere Sligro vestigingen mee begeleid. Hij is enthousiast over het systeem: “Het is een bewuste keuze geweest van Sligro om met dit digitale systeem te gaan werken. We wilden namelijk minder papierwerk. Moderner en sneller: dat waren de kernwoorden. De inzamelstroom moest beter inzichtelijk en efficiënter gemaakt worden met als doel om minder afwijkingen te krijgen.”

Opstartproblemen

Voordat MobiScout werd geïntroduceerd liepen ze bij Sligro op de werkvloer tegen nogal wat problemen aan: “Hiervoor moest echt alles op papier gedaan worden. Als je je bedenkt dat een chauffeur gemiddeld rond de zeventien tot twintig stops bij klanten heeft op zijn route, kun je je voorstellen dat het een hele klus was om dan alle emballagestromen handmatig te verwerken. Dat kost heel veel tijd en is foutgevoelig. In de huidige situatie staat de emballage al automatisch in de app. De chauffeur kan precies zien wat hij bij de klant heeft afgeleverd: de klant geeft daarvoor akkoord op de pda en op het moment dat er emballage mee teruggaat wordt dat ook ingevoerd. Zo is meteen inzichtelijk wat er is afgeleverd en wat er mee retour gaat. De klant geeft daar ook een akkoord voor en krijgt dan meteen zijn geld retour op het moment dat de chauffeur bij Sligro terugkeert. Eerder moest dat allemaal handmatig verwerkt worden en dan kon het wel eens twee weken duren voordat de klant zijn emballage vergoed kreeg. Dat gaat nu per direct. Dat is voor de klant natuurlijk veel fijner."

Secuur

Tijdens de uitrol waren er natuurlijk nog wel wat zaken waar Reinders en zijn team tegenaan liepen. “Logisch, daar is een pilot voor. In het begin werd er emballage soms nog verkeerd ingevoerd door de chauffeur omdat ze bijvoorbeeld niet goed geteld hadden en de controle door de laadmeester ook te wensen over liet. Het blijft natuurlijk van groot belang dat er goed geteld wordt: wat gaat er effectief die wagen in en uit? De nacontrole  dient echt secuur gebeuren. Een container kost 92 euro en een tussenschotje 15 euro, dus dat gaat met enkele containers al gauw om honderden euro’s. Als je ziet dat er zo’n 90 ritten vertrekken op een dag, kan dat bedrag dan flink oplopen. De controles zijn nu zo strikt, dat de foutmarge veel kleiner is geworden. In vergelijking met de oude situatie is het werken MobiScout echt een enorme vooruitgang,” aldus Reinders. 

Win-win-situatie

De pilot heeft ongeveer een half jaar gelopen bij Sligro Venray. Reinders vertelt: “Daarna is er geëvalueerd en bleek het een grote win-win-situatie: zowel voor de klanten als voor Sligro zelf. Dus toen is het hele project uitgerold binnen de hele Sligro Food Group. Je ziet dat de foutmarge drastisch naar beneden gaat. De meeste routes kloppen gewoon voor de volle honderd procent. Er worden nog wel eens kleine foutjes gemaakt, maar het zijn geen schokkende bedragen meer. Dan gaat het meer over een paar kratjes van 3,85 euro die verkeerd geteld zijn. Dan is het tientjeswerk in plaats van een fout van honderden euro’s.”

Vooruitgang

Niet alleen de klanten gingen er dus op vooruit, ook de chauffeurs zijn blij met het systeem. Reinders daarover: “In het begin is verandering altijd moeilijk natuurlijk. Maar achteraf zijn er allemaal heel blij mee. Ze merken zelf ook dat het een hele vooruitgang is en het werk voor hun ook een stuk eenvoudiger is geworden. Het scheelt ze een hele hoop papierwerk dus ze hebben ook veel rust voordat ze aan hun route beginnen.”

Accijns

Reinders ziet nog veel meer mogelijkheden met de pda: “We willen het papierwerk in het kader efficiency maar ook in het belang van duurzaam ondernemen nog verder terugdringen. Zo onderzoeken we nu of we de accijnspapieren voor de belasting ook op de PDA kunnen gaan verwerken. Daar zit ook een foutmarge in die we willen elimineren, dus er zit nog heel veel potentie in. De samenwerking met MobiCoach gaat wat dat betreft ook erg goed. We denken pro-actief met elkaar mee en dat is erg prettig.“

Auteur: Ron van Kuijk

Meer informatie over MOBICOACH B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!