Slimme verpakkingen serieuze uitdaging voor verpakkingsbedrijven

2020 wordt een uitdagend jaar voor de food en verpakkingsindustrie. De toenemende e-commerce, de groei binnen het convenience segment, de zoektocht naar nieuwe afzetmarkten waaronder de ‘one-the-go-consumptie’ en de maatschappelijke weerstand tegen plastic verpakkingen, zorgen ervoor dat de markt van de verpakkingsindustrie de komende jaren exponentieel zal groeien. Dat schrijft Colt International in haar laatste blog.

Slimme verpakkingen serieuze uitdaging voor verpakkingsbedrijven

Een belangrijk speerpunt voor de verpakkingsindustrie is het nadenken over ‘hoe het geproduceerde weer terug te krijgen om te recyclen’.

Nog geen harde eis

Plastic verpakkingen hebben een hoop voordelen: ze voorkomen verspilling en bederf van producten en producten zijn beschermd tijdens transport en opslag. Maar datzelfde plastic veroorzaakt ook veel schade aan natuur en milieu, denk aan de ‘Plastic Soep’ problematiek die volop in de media staat. Plastic vergaat nauwelijks en bovendien zorgt het verbranden van niet-recyclebaar plastic voor de uitstoot van koolstofdioxide. Het is evident dat de roep om duurzaam, recyclebaar en zero waste plastic groeit.

Op dit moment is er nog geen algeheel verbod op wegwerpplastic en is het produceren van 100% recyclebaar plastic nog geen harde eis vanuit de overheid. Maar het ligt in lijn der verwachting dat dit verbod er wel gaat komen. De eerste stappen zijn gezet, want vanaf 2021 komt er een verbod op ‘single use plastics’ waaronder plastic rietjes, plastic borden en bestek en voedselverpakkingen van geëxpandeerd polystyreen.

Lees de complete blog op de website van Colt. 

Meer informatie over COLT INTERNATIONAL B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!