“Slimme watermeters een schot in de roos voor ons”

  • Technologie

Het is een jaarlijks terugkerend klusje: het doorgeven van de watermeterstanden. Dat kan eenvoudig online en is snel geregeld. Maar wanneer je als organisatie tientallen appartementen verhuurt aan steeds wisselende huurders, dan heb je liever een veel scherper inzicht in het waterverbruik. Holland2Stay zocht daarvoor naar een oplossing en vond die in slimme watermeters.

“Slimme watermeters een schot in de roos voor ons”

Joost Sars: “Ook in de woontoren Onyx hebben de slimme watermeters van Brabant Water hun waarde al bewezen.” 

Volledig ingerichte appartementen beheren en verhuren. Vooral aan Nederlandse en internationale studenten, expats en young professionals: dat is de missie van Holland2Stay. Het bedrijf startte in 2011 met één pand in Eindhoven. Inmiddels is het aanbod uitgegroeid tot ruim vijftig panden in zeventien Nederlandse steden. “Wij nemen alle zorgen van de pandeigenaren uit handen om de appartementen in goede staat te houden”, vertelt Joost Sars, contractmanager bij Holland2Stay. “We regelen de onderhoudscontracten én verzorgen het hele verhuurtraject, van het boekings- en inlootproces tot en met de check-out. Over het algemeen zijn onze appartementen volledig gemeubileerd. Ideaal als je maar één of twee maanden wilt huren. Je hoeft eigenlijk alleen je tandenborstel en laptop mee te nemen en je voelt je al helemaal thuis.”

Effectiever en slimmer

Alleen al in Eindhoven beheert Holland2Stay twintig gebouwen, waaronder de voormalige Philips Bedrijfsschool, Victoriapark Lighting en de 83 meter hoge woontoren Onyx. “In totaal verhuren we in deze stad meer dan tweeduizend appartementen”, aldus Joost. “In de huursom is een voorschot op het waterverbruik verwerkt. Eens per jaar gingen we alle appartementen af om de meterstanden op te nemen en het verbruik te vergelijken met dat van het jaar ervoor. Zo kwamen we voor elke individuele huurder tot een eindafrekening. Erg omslachtig en elke keer weer een hoop werk. Daarnaast hebben we veel tussentijdse vertrekkers en wisselingen. En een foutje is bij het noteren van de meterstand snel gemaakt. Vanuit het management kregen we de vraag of dat niet effectiever en slimmer kon. Net zoals bij de elektraopnames. Toen Brabant Water met idee van de slimme watermeters kwam, ging het balletje snel rollen.”

Dubbel voordeel

Inmiddels zijn enkele grote en kleinere Brabantse panden van Holland2Stay uitgerust met de slimme watermeters. En dat werkt perfect, ervaart Joost. “Elke maand krijgen we een overzicht van de meterstanden per woning. Dat scheelt ons heel veel tijd, geld en gedoe. De investering verdienen we dan ook snel terug. Deze ontwikkeling bevalt ons zo goed dat we nu ook de bestaande watermeters in andere gebouwen ombouwen naar slimme meters.” Daarnaast ontdekte Holland2stay nóg een voordeel van de slimme watermeters. Joost: “We hebben al een paar keer onnodig waterverbruik weten te voorkomen. Bijvoorbeeld bij kleine lekkages of een toilet dat doorloopt. Omdat elke watermeter 24 uur per dag het exacte waterverbruik bijhoudt, worden opvallende pieken in de levering direct gesignaleerd door Brabant Water. Zij zetten dat signaal aan ons door, zodat wij het probleem kunnen opsporen en oplossen. Dubbel voordeel dus!”

Meer informatie over BRABANT WATER :

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!