Verleiden naar gezond eetgedrag

Een druk leven is vaak een recept voor verkeerde voedingsbeslissingen. Gezonde voeding is wel een voorwaarde om ons en onze kinderen een gezonde en gelukkige toekomst te bieden. Hoe verleiden wij de consument naar gezonder eetgedrag?

Verleiden naar gezond eetgedrag

Deelnemers aan thematafel Food & Health:

  • Marian Wagemakers (Dalco Food), Algemeen Directeur en discussieleider
  • Marc Ravesloot (Wageningen University & Research) onderzoeker gezondheid & welbevinden
  • Thomas van der Lee (Boonstoppel Subsidie Advies bv), adviseur
  • Kees Pieters (Provincie Gelderland), projectleider food & innovatie
  • Marije van der Valk (Van der Valk Hotel Nijmegen-Lent), directeur
  • Allard Andela (Vrian Projects bv), projectmanager
  • Job Kuijpers (Heembouw), commercieel manager
  • Daniella Corijn (AgriFood Capital), programmamanager voeding en gezondheid
  • Marc van den Broek (Joannes Hospitality), algemeen directeur
  • Theo van Zutphen (Van Zutphen Service), directeur
  • Barbara Tetteroo (Deksel & Com), verslaglegging

Tijdens de presentatie van Marc Ravesloot werd duidelijk dat gezonde voeding meer is dan alleen een trend. In steeds meer publicaties wordt de relatie tussen goede voeding en het voorkomen van ziekten als diabetes type 2, hart- en vaatziekten, beroertes gelegd. De koepel PPS Consument en Gezondheid wil daarom de groente- en fruitconsumptie van alle Nederlanders verhogen. Dit draagt bij aan de gezondheid, dringt zorgkosten terug en versterkt de tuinbouwsector als geheel. Er zijn al veel innovaties in voeding maar het thema van vanmiddag aan tafel is niet klip en klaar, aldus Marian Wagemakers. Welke ontwikkelingen zijn van groot belang om te komen tot een gezonder leven?

De weg naar gezonder leven

De ontwikkelingen in de levensmiddelenindustrie gaan langzaam, nog steeds wordt bijvoorbeeld onnodig veel suiker en zout in producten toegevoegd. De onwetende consument is hiervan niet altijd op de hoogte, aldus Allard Andela. De consument wil echt wel anders maar kijkt hiervoor richting industrie. De economische belangen lijken vooralsnog zwaarder te wegen dan de gezondheidsbelangen. Gelukkig zijn er ook steeds meer grote ketens die wel op de goede weg zijn. Volgens Marije van der Valk kijk je als ondernemer ook altijd naar wat de gast wenst en wat de concurrentie doet. Je kunt niet enkel ‘gezonde producten’ op de kaart hebben staan. “We kijken natuurlijk wel hoe wij ons kunnen onderscheiden door te werken met mooie, lokale producten, keuzevrijheid voor de gast moet er echter wel blijven”. Om te innoveren in de voedselsector moeten we volgens Daniella Corijn blijven kijken naar de aanbodzijde, productontwikkeling en de gedragskant van de consument. Hoe verleiden wij de consument om gezonder te gaan eten? Gedragsverandering begint met bewustzijn van de effecten van voeding op onze gezondheid.

Kennis over voeding

De beleving dat gezond eten duurder is, is niet altijd gefundeerd zeker in de context dat er veel verspilling is. In Nederland wordt volgens Ravesloot per persoon relatief weinig uitgegeven aan voeding, we geven het geld liever anders uit. Kees Pieters: “Het is niet alleen de rol van de overheid om te zorgen voor gedragsverandering in ons eetpatroon”. Iedereen in de keten heeft daarin verantwoordelijkheid en inkopers dienen bewust te zijn van hun rol in het geheel. Ravesloot: “Nederlandse boeren en tuinders mogen ook veel meer trots uitstralen en vertellen over hun prachtige product”. Wagemakers sluit aan: “Ik vind het ook leuk wanneer een boer bij ons komt kijken naar het eindproduct wat wij met veel passie maken!” We zijn allemaal enorm betrokken in de voedselketen maar we mogen dit dus veel meer positief en transparant gaan communiceren. Verder is met voedseleducatie nog veel te bereiken. “Het bijbrengen van kennis begint al spelenderwijs bij onze kinderen en hier is niet alleen een rol weggelegd voor de opvoeders”, aldus Ravelsloot.

Bewustwording

Een goede, gezonde maaltijd komt alleen tot stand wanneer je werkt met de juiste, verse ingrediënten. Iedereen dient bewust te worden dat een zelf gemaakte maaltijd niet duurder hoeft te zijn of heel veel tijd kost. Wanneer iedereen vervolgens verantwoord geproduceerd voedsel gaat kopen, dragen we zelf bij aan een gezonder en duurzamer voedselsysteem. De keuze van de consument in de winkel of van de gast in een restaurant is een richtingbepalende stem in de gehele keten!

Voedselverspilling

Met z’n allen verspillen we voldoende voedsel om de hongersnood in de wereld op te lossen, terwijl we die verspilling eenvoudig kunnen tegengaan door voedsel op waarde te leren schatten en beter met ‘afval’ om te gaan. Niet alleen consumenten gooien elke dag veel eten weg. Ook leveranciers van groenten, fruit en vlees, voedselproducenten en supermarkten zijn megaverspillers. Ravesloot: “Wanneer we allemaal minder verspillen, is er geld genoeg beschikbaar voor duurzame, gezonde initiatieven”.

De deelnemers aan tafel zijn het erover eens: de transitie naar gezonde voeding is in gang gezet maar we zijn er nog niet. De lange voedselketen is complex en iedereen in de keten heeft een eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheid om bewust te zijn van de effecten van gezond eten. Grote winst is nog wel te behalen in voedseleducatie. Onze jeugd heeft echt veel meer kennis nodig over het belang van goede, verse en gezonde voeding!

Auteur: Barbara Tetteroo

Meer informatie over REGIOINBEDRIJF:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

The Santa's Club WELCOME TO SANTA'S CLUB

Met je collega’s, vrienden of zakenrelaties je eigen kerstpakket shoppen?