Werkplein biedt digitale dienstverlening voor werk en inkomen

Werkzoekenden die op zoek zijn naar ondersteuning kunnen zich voortaan online melden voor een bijstandsuitkering op de website van het Werkplein Hart van West-Brabant. Ook andere regelingen zijn online te regelen, zoals de collectieve zorgverzekering en de Bbz-steun.

Werkplein biedt digitale dienstverlening voor werk en inkomen

De website geeft daarnaast een overzicht van mogelijke financiële bijdragen voor mensen met een inkomen op of rond het minimumloon.

DigiD en persoonlijk gesprek

Ondersteuning bij werk vinden en een bijstandsuitkering aanvragen gaat voortaan met DigiD. Online beantwoord je vragen over wat je wil, wat je kan en wat je nodig hebt om aan de slag te gaan. Op basis daarvan ga je met je klantmanager het gesprek aan over welke ondersteuning het beste bij je past. Het persoonlijke contact blijft centraal staan in de verdere begeleiding naar werk.

De werkzoekende krijgt bij de digitale melding meteen te zien of hij in aanmerking komt voor een uitkering en wat de volgende stappen van de aanvraag zijn. Met deze dienstverlening wil het Werkplein haar dienstverlening toegankelijker maken, mensen sneller verwijzen naar de juiste instantie en werkzoekenden gerichter ondersteunen. Het is een van de vele manieren waarop het Werkplein investeert in haar bijstandsgerechtigden en in haar dienstverlening.

Bijdrage aan daling aantal bijstandsgerechtigden

Het Werkplein hoopt dat de nieuwe werkwijze verder bijdraagt aan de daling van het aantal bijstandsgerechtigden die een half jaar geleden is ingezet. Sinds januari is het aantal bijstandsuitkeringen in de zes Werkplein-gemeenten met 2 procent afgenomen. Deze daling is een trendbreuk met landelijke cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), die in augustus nog een stijging rapporteerde van 2.5 procent in een jaar tijd. Thomas Zwiers, bestuursvoorzitter Werkplein Hart van West-Brabant, zegt hierover:

“De economie in West-Brabant is flink aan het groeien. Door onder meer deze investering in onze bijstandsgerechtigden kunnen ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt daarvan profiteren.” 

Toegankelijk

Niet iedereen heeft de digitale vaardigheden om zich online te melden. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen hiervoor bellen of langskomen op het Werkplein. Een medewerker helpt dan iemand op weg of vult samen met een werkzoekende de vragenlijst in. Op het Werkplein staan computers klaar voor mensen om de website te gebruiken. De website van het Werkplein geeft een overzicht van alle ondersteuningsvormen op het gebied van werk en inkomen. De teksten zijn geschreven met hulp van een testpanel van laaggeletterden. Ook is de website toegankelijk gemaakt voor blinden en slechtzienden. De nieuwe digitale melding voor een bijstandsuitkering is sinds deze zomer uitvoerig getest.

Uitvoering Participatiewet door het Werkplein Hart van West-Brabant

Het Werkplein Hart van West-Brabant ondersteunt bijstandsgerechtigden om weer aan het werk te gaan. Met de komst van de participatiewet is deze groep uitgebreid met nieuwe doelgroepen: mensen met een arbeidsbeperking, jonggehandicapten en mensen die beschut werken bij een sociale werk-voorziening. Het Werkplein is er voor alle inwoners van de gemeenten Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert.

Cijfers

  • Elk jaar melden zo’n 2.500 werkzoekenden zich bij het Werkplein. Dit leidt tot 1.500 mensen die een aanvraag indienen, waarvan er zo’n 1.400 worden toegekend.
  • Slechts 30 procent van de sociale diensten in Nederland gebruikt een dergelijke gevalideerde diagnose wanneer een werkzoekende zich meldt.

Meer informatie over Werkplein Hart van West-Brabant:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!