ALE HEAVYLIFT B.V.

Logo ALE HEAVYLIFT B.V.

Konijnenberg 68
4825 BD Breda
Postbus 2110
4800 CC Breda

Tel. (076) 5715240

E-mail: info@ale-heavylift.com
Website: www.ale-heavylift.com

‘Hoe groter de uitdaging, des te mooier wij het vinden’

ALE Heavylift zorgt er wereldwijd voor dat onderdelen met abnormaal zware gewichten of een enorme omvang toch op de juiste plek worden gezet. Daarnaast heeft het bedrijf ook een eigen R&D afdeling, die vanuit Breda equipment ontwikkelt om de meest uitdagende projecten in de civiele bouw, mijnbouw, offshore-industrie, energiesector, havens en scheepswerven te kunnen uitvoeren.

‘Er zijn in de wereld maar weinig bedrijven die zulke grote en zware onderdelen kunnen verplaatsen als ALE Heavylift’, vertelt directeur Kees Claasen van het bedrijf. Hij begon ooit als stagiaire bij het Britse familiebedrijf, maar is inmiddels directeur van de Nederlandse vestiging. ‘ALE is een leuk bedrijf, dat veel mooie projecten voor opdrachtgevers in het buitenland mag realiseren. Zo’n 90 procent van onze omzet wordt gerealiseerd over de landsgrenzen. Wij werken regelmatig voor bedrijven in onder meer Duitsland, Korea, Dubai en Azerbeidzjan. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan een scheepswerf waar een schip verlengd moet worden, of een locatie waar een nieuwe brug moet worden geplaatst. Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van kranen, lieren en hydraulische systemen. Maar we hebben ook wel eens een krukas van een cruiseschip vervangen. Hoe groter de uitdaging, des te mooier dat wij het vinden.’

ALE Heavylift

Uitdagende werkomgeving

Claasen geeft aan dat ALE Heavylift een uitdagende werkomgeving biedt voor technisch opgeleide mensen. ‘Wij zijn altijd op zoek naar medewerkers op MTS-niveau en met gevoel voor hydrauliek. Engineers met een HTS-opleiding zijn eveneens welkom. Wij zijn tevens een erkend leerbedrijf. Er lopen hier regelmatig vijf tot zeven stagiaires van het Radius College en Avans Hogeschool rond. Vooral voor medewerkers die het leuk vinden om iets van de wereld te zien en nieuwe mensen te leren kennen is dit een mooi bedrijf met volop doorgroeimogelijkheden.’

R&D-afdeling

ALE Heavylift telt wereldwijd zo’n 2.500 medewerkers, van wie er ongeveer 120 werkzaam zijn in Breda. Claasen: ‘Naast het team dat de projecten uitvoert, is ook onze R&D-afdeling in Breda gevestigd. Hier werken zo’n twintig mensen, onder wie zes systeemengineers. Zij ontwikkelen gezamenlijk het equipment voor de projecten die ALE wereldwijd uitvoert. Daarbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaand materieel, maar worden ook regelmatig nieuwe, slimme oplossingen bedacht voor grote projecten.’  Hij benadrukt dat veiligheid een belangrijke rol speelt bij de werkzaamheden van ALE. ‘Wij werken wereldwijd bij alle projecten volgens de hoogste veiligheidsstandaarden. Daarnaast volgen onze medewerkers ook voortdurend opleidingen op het gebied van veiligheid. Want veiligheid en het minimaliseren van mogelijke risico’s staan bij elk project voorop.’

Eén van de recente projecten die ALE Heavylift heeft verricht, is het verhogen van enkele containerkranen in Engeland. De kranen met elk een gewicht van 1400 ton moeten 10 meter verhoogd worden om de alsmaar groter wordende containerschepen te kunnen bedienen. Daarbij wordt het door ALE R&D zelf ontwikkelde jacking systeem ingezet. 

Nieuwsbrief

New Heights Newsletter ISUU 15

Interview met de onderneming

ALE Heavylift werkt wereldwijd aan technisch hoogstaande projecten op locatie om grote en zware onderdelen of objecten te verplaatsen. Daarnaast heeft het bedrijf ook een eigen R&D afdeling, die vanuit Breda equipment ontwikkelt om de meest uitdagende projecten in de civiele bouw, mijnbouw, offshore-industrie, energiesector, havens en scheepswerven te kunnen uitvoeren. Creatief en zelfstandig ‘Onze medewerkers in de buitendienst zijn meestal mbo’ers of hbo’ers met een technische achtergrond, die creatief en zelfstandig zijn en het vaak ook leuk vinden om zo nu en dan een periode in het buitenland te werken’, vertelt Kees Claasen. ‘Wij werken regelmatig voor bedrijven in onder meer Duitsland, Korea, Dubai en Azerbeidzjan. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan een scheepswerf waar een schip verlengd moet worden, of een locatie waar een nieuwe brug moet worden geplaatst. Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van kranen, lieren en hydraulische...

Volledig interview »