GIG CREATIVE FILM PRODUCTION

Logo GIG CREATIVE FILM PRODUCTION

Weidehk 121
4824 AT Breda
Tel. 076-5324807

E-mail: info@gig.nl
Website: www.gig.nl

Bezoek nu de geheel vernieuwde website van GIG.

GIG

Creating together

Het geheim van een goede GIG zit in samenwerking, skills en een shitload humor

De creatieve industrie in Breda is booming! Startups schieten als paddestoelen uit de grond, creatievelingen vinden elkaar in de broeinesten en bureau’s werken samen om die grote klant binnen te halen. Weten waar je eigen kracht ligt en door krachten te bundelen, kansen pakken. Creating together. Niet voor niets is dit de lijfspreuk van GIG creative film production. Wat acht jaar geleden begon op een studentenkamer is inmiddels uitgegroeid tot een succesvol productiehuis met klanten zoals Jupiler, Jumbo, Tango, NAC, Booking.com en Gemeente Breda. Het zeskoppig team van jonge creatieven heeft ieder zijn of haar eigen specialisme.

“Bij GIG zien we geen concurrenten, alleen maar collega’s,” vertelt Maarten Verhey, mede-eigenaar bij GIG. “Als we nieuw talent zien gaan we niet de strijd aan, maar kijken we of we door middel van een samenwerking nog meer kansen kunnen pakken. Elke klus is anders en vraagt om andere combinatie van specialismen. Op die manier heb je niet alleen voor iedere klus de beste regisseur, de scherpste cameramensen en de meest creatieve producers, maar zijn we ook schaalbaar. Dus voor ons is geen GIG te klein, of te groot.”

Imagineers 

Het video productiebedrijf van Maarten Verhey en Michiel van de Zandt is diepgeworteld in de creatieve industrie van Breda. Zo zoekt GIG, net als meer dan 130 andere creatieve Bredase bedrijven, de samenwerking op onder de vlag van City of Imagineers. Als bestuurslid van het creatieve platform probeert Maarten zijn collega-creatieven zoveel mogelijk aan te sporen om de samenwerking en inspiratie bij elkaar te zoeken. “Als Bredanaar ben je van oorsprong verwend door de stad. Een prachtige stad met een bloeiende economie en 150 plekken om een biertje te pakken. Alleen al in de binnenstad. In het verleden was het dan ook vaak zo dat er een buitenstaander voor nodig was om een initiatief aan te slingeren. Daar willen we verandering in brengen. Breda barst bijna uit zijn voegen van het talent, als we al dat talent bundelen kunnen we samen de creatieve markt bestormen. Daarna de Grote Markt,” grapt Verhey.

Korte spanningsboog 

De maatschappij is constant in beweging. Niet alleen in Breda, maar in het algemeen. Alles moet innoveren. Het leven speelt zich off- en online af. Bedrijven, groot en klein, zijn zich bewuster geworden wat de kracht is van marketing en verdiepen zich steeds meer in de psyche van de doelgroep. Er wordt met verschillende copy’s gespeeld bij hetzelfde bericht om te zien op welke post er het meest wordt geklikt. Terwijl aan de andere kant de consument handiger wordt in het herkennen en blocken van reclames.

“Mensen zijn steeds beter in het herkennen van een marketingstunt, waardoor de uitdaging van het creëren van een viral nog groter wordt. Door o.a. de app-ontwikkeling en opkomst van vloggers is de behoefte aan snelle snappy content zo groot geworden, dat er een hele nieuwe manier van communiceren is ontstaan. Als video productiebedrijf speel je daarop in en zijn we inmiddels meesters in het maken van video’s voor mensen met een korte spanningsboog. We denken graag mee met een klant en kijken daarbij niet alleen naar wat mogelijk is binnen het budget, maar ook wat qua content werkt. Zo maken we een logo animatie waarmee een kleine ondernemer filmpjes, die met een eigen iPhone zijn geschoten, toch kan ‘branden’ en op die manier zijn eigen merk kan versterken. Maar maken we bijvoorbeeld ook voor het gereedschapsmerk Dremel een hilarische videoserie: ‘Wat kun je met een Dremel?’ Waarbij er een kip wordt gegrild en een Ford Ka wordt verbouwd tot een Ka-brio. In een draaidag voor een dergelijke video kunnen wij al onze skills en humor kwijt en scoort de klant met gemak 100.000 views. Dat is nou een goede GIG!”

Interview met de onderneming

Maarten Verhey is mede-eigenaar van GIG creative film production en een bevlogen verteller, in meerdere opzichten. In de meest letterlijke zin kan hij je heel nauwgezet uitleggen waarom video zo’n wezenlijk en eigenlijk onmisbaar onderdeel is van de media mix. Meer figuurlijk is hij, samen met z’n team, tevens een ervaren storyteller. Dat is één van de aspecten die bij GIG in het DNA zijn gaan zitten in de loop der jaren. Het creatieve team legt graag de focus op inspireren, prikkelen en anders kijken. In alles een uitdaging “We werken voor opdrachtgevers uit heel de wereld en de meest uiteenlopende sectoren”, legt Maarten uit. “Maar we zijn een echt Brabants bedrijf. We willen toegankelijk en laagdrempelig blijven, informeel en persoonlijk. Met ruimte om jezelf te zijn en voor creativiteit. Zelfs in de kleinste details moet dat terug te zien zijn, precies dat maakt de diversiteit aan opdrachten zo spannend. Ook het strakste kader daagt...

Volledig interview »