POLYTEC COMPOSITES

Logo POLYTEC COMPOSITES

Borchwerf 37
4704 RG Roosendaal
Postbus 1267
4700 BG Roosendaal

Tel. (0165) 575475

E-mail: office@polytec-group.com
Website: www.polytec-group.com

Polytec Composites wil iPad-generatie aan zich binden

Met zo’n 350 medewerkers is Polytec Composites een van de grootste werkgevers in de regio Roosendaal. Toch weten veel mensen niet wat er achter de muren van de fabriek gebeurt. Het wordt hoog tijd dat daar verandering in komt, want Polytec Composites is een jong en innovatief bedrijf, dat continu op zoek is naar nieuw talent.

Polytec Composites is onderdeel van de Oostenrijkse Polytec Group. Dit bedrijf is een toonaangevende ontwikkelaar en fabrikant van hoogwaardige kunststof onderdelen voor onder meer de automotive industrie. Het bedrijf telt vier businessunits: plastics, car styling, industrial en composites. Het hoofdkantoor van Polytec Group staat in het Oostenrijkse Hörsching. Daarnaast telt het bedrijf nog 25 productielocaties in onder meer Duitsland, Hongarije, België, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Tsjechië, Slowakije, Turkije, Verenigde Staten en China. Bij Polytec Group werken wereldwijd ruim 4.500 mensen.

Verschillende componenten in één persslag

Bij Polytec Composites in Roosendaal worden onder meer kunststof onderdelen voor de onderkant van luxe personenwagens geproduceerd, zoals beschermingsplaten. Dat gebeurt in een dynamische fabriek met een hoge graad van automatisering. De klanten van Polytec zitten voor 90 procent in het buitenland. Het bedrijf produceert daarom vooral auto's in het premium segment, zoals Mercedes C- en E-klasse, Audi A4 en A6 en Jaguar F-Type en F-Place. Het grote verschil ten opzichte van concurrenten is dan ook dat zij in staat zijn om een groot aantal verschillende componenten in één persslag mee te nemen. Niet alleen een beschermingslaag, maar bijvoorbeeld ook een hitteschild en een laag voor geluidsabsorptie. Dat gebeurt volautomatisch, waardoor Polytec snel tot een kwalitatief hoogwaardig eindproduct kan komen en de kostprijs toch laag blijft.

Niet conjunctuurgevoelig

Stef Suijkerbuijk, plantmanager van het bedrijf, geeft aan dat het Roosendaalse bedrijf de wind in de zeilen heeft.

‘Neem bijvoorbeeld de verkoop van de Mercedes C- en E-klasse. Die gaat als een speer.  Jaarlijks rollen er zo’n 400.000 van zulke auto’s van de band, waar wij de onderdelen voor mogen leveren. Het premium segment in de autosector is sowieso niet zo conjunctuurgevoelig dan auto’s uit andere prijsklassen. Dat is voor ons bedrijf natuurlijk alleen maar gunstig, omdat we daardoor minder last hebben van schommelingen in de vraag naar onze producten.’

Verregaande automatiseringsslag

In totaal worden bij Polytec Composites 18 persen gebruikt. Het gaat daarbij om persen met een perskracht van 100 ton tot 4.300 ton. Die persen stelt hte bedrijf in staat om steeds groter, dunner en sneller te produceren. In korte tijd komen er enorme onderdelen uit de persen.

Daarnaast verandert ook de interne organisatie van het bedrijf razendsnel. Vijf jaar geleden hadden ze in Roosendaal tien robots. Inmiddels zijn er al meer dan 30 robots actief. Die verregaande automatiseringsslag vraagt ook om vakkundige medewerkers, die al deze robots in de  fabriek kunnen bedienen. De complexiteit van het machinepark maakt het werken bij Polytec Composites ontzettend leuk, maar tegelijkertijd ook lastig. Het bedrijf is daarom continu op zoek naar jonge mensen van de iPad-generatie die kennis hebben van automatisering, of in staat zijn om dit snel op te pakken.

Learning by doing

De productieafdeling van Polytec telt zo’n 180 medewerkers. Daarnaast werken zo’n 120 mensen op afdelingen die indirect betrokken zijn bij de productie en een aantal mensen op de afdeling engineering. De opleiding en training van nieuwe medewerkers gebeurt grotendeels intern. Er is wel een MTS-opleiding voor spuitgieter, maar het werken met drukpersen kun je niet op school leren. Veel mensen die bij Polytec binnenkomen zien vaak pas voor de eerste keer in hun leven een drukpers. Polytec werkt daarom volgens het principe van ‘learning by doing’. Daarnaast is Polytec Group internationaal georganiseerd als een zogenaamde matrix of netwerk onderneming. Dat betekent dat een aantal van de medewerkers verschillende werkzaamheden verrichten voor verschillende fabrieken. Werknemers van Polytec werken in een internationale werkomgeving met zowel intern als extern veel buitenlandse contacten. 

Met verbeterprojecten aan de slag

Suijkerbuijk geeft aan dat bij Polytec behoorlijk wat stagiaires rondlopen.

'Met name studenten technische bedrijfskunde en werktuigbouwkunde voelen zich hier vaak prima thuis. Wij vinden het altijd weer verfrissend en uitdagend om met stagiaires te werken. Ons team van medewerkers is behoorlijk jong en wij hebben veel ideeën, die we niet allemaal zelf kunnen onderzoeken. Regelmatig geven we daarom stagiaires de kans om met deze verbeterprojecten aan de slag te gaan. Dat leidt regelmatig tot verrassende innovaties.’

Accubakken voor hybride en elektrische auto’s

De plantmanager ziet voor de toekomst twee belangrijke ontwikkelingen in de automotive industrie.

‘Enerzijds stellen wij vast dat OEM’s continu op zoek naar gewichtsreductie, om hun voertuigen zo licht mogelijk te maken. Daarnaast zetten autofabrikanten ook steeds meer in op de ontwikkeling van hybride en elektrische auto’s. Deze ontwikkelingen bieden ook voor Polytec kansen. Want wij zijn als geen ander in staat om lichtgewicht componenten te produceren. Daarnaast zal in de komende jaren de vraag naar accubakken voor elektrische auto’s alleen maar gaan toenemen. De productie van deze accubakken is behoorlijk complex, maar wij zijn daar al volop mee bezig. We verwachten dat deze inspanningen in de toekomst hun vruchten gaan afwerpen.’