2013: Verkocht online marketing zichzelf?

2013: Verkocht online marketing zichzelf?

2013 was onmiskenbaar een jaar van economische teruggang. Toch zette de ontwikkeling van online marketing door. Eind 2013 klonken er voorzichtig positieve geluiden over de economie. Is er een verband?

Marketing is een zichtbare, hetzij niet de meest zichtbare wijze waarop een organisatie kan investeren in haar toekomst. Een investering is een blijk van vertrouwen. En voldoende economen hebben ons dit jaar over het belang van consumentenvertrouwen verteld. Sporen de marketinginvesteringen van het bedrijfsleven het consumentenvertrouwen aan? Het is wellicht te ambitieus nu al antwoord op deze vraag te geven. In plaats daar van zetten we de online marketing trends van 2013 op een rijtje. Het oordeel is vervolgens aan u.

Meerdere kanalen

Wie serieus bezig is met marketing, is ook bezig met online marketing. Natuurlijk is elk vakgebied aan vernieuwing onderhevig. Vernieuwing op online marketing gebied betekende echter in korte tijd dat de marketeer rekening moet houden met computers, smartphones, tablets, social media, interactieve websites, e-mail, zoekmachines, statistische webanalyses en technologieën die nog in opkomst zijn zoals smartglasses of augmented reality. In 2013 konden we zien dat de online marketeer de vele verschillende kanalen zo min mogelijk onbenut liet. Websites moeten op elk apparaat goed in beeld gebracht worden, klanten moeten te woord worden gestaan op social media en bedrijven moeten bovenaan in de zoekresultaten van Google staan. Organisaties worden actief op steeds meer van de online kanalen die zij ter beschikking hebben. Daarnaast wordt de meest effectieve marketingcampagne opgezet met zowel online als offline middelen.

Contentmarketing niet meer weg te denken

Bij online marketing draait het vooral om content. De potential wordt bereikt met de inhoud (content) van de online uitingen van een organisatie. De kunst is om de potential te bereiken en aan te spreken met content. Marketing is tegenwoordig behoefte gericht, de potential kiest voor een product dat het beste bij zijn of haar behoefte past. De reden dat een potential online bij uw organisatie uit komt, is omdat zij gezocht hebben aan de hand van een behoefte en uw content hier op aansluit. Google ziet dit in, daarom heeft de zoekmachine de algoritmen waarmee zij websites waardeert aangepast. Webpagina’s met behulpzame content die alleen op uw website te vinden is, wordt hoger gewaardeerd. Online marketeers zijn daarom meer dan ooit gericht op content. Op uw website moeten bezoekers al geholpen worden voordat zij een aankoop doen. Denk hierbij aan advies in de vorm van bijvoorbeeld blogs en interessante persberichten.

Meer direct en indirect contact op social media

Social media was voor tieners die buiten school met hun vrienden wilden praten. In 2013 is social meda echter definitief in een volwassen stadium beland. Het is een extra kanaal om de oh zo belangrijke content aan de man te brengen. Buiten het feit dat social media een extra kanaal is met een groot bereik, is het ook mogelijk om met social media de 'vierde muur' te doorbreken. Potentials zijn niet alleen ontvangers, maar kunnen ook gemakkelijk zelf ingaan op de boodschappen van de zender. Daar bovenop kan via social media de sociale overtuigingskracht in ongekende mate benut worden. Zo is bepaald dat 92% van de consumenten zijn productkeuze laat beïnvloeden door vrienden en familie. Het delen van content op social media is daarom bijzonder krachtig.

E-mailmarketing blijft traditie

De kracht van social media voor organisaties om een bekend gezicht onder de doelgroep te worden, is onmiskenbaar. Wat betreft de hoeveelheid potentials dat overgaat tot een aankoop, heersen echter de e-mails en advertenties. De online kanalen worden voornamelijk ingezet om unieke content te promoten. Social media, e-mail en advertenties promoten en content wordt gebruikt om te overtuigen. Daarbij wordt e-mailmarketing in het onderzoek van Custora beschouwd als de meest kwalitatieve benadering en levert de meeste klanten op. Daarna volgt Facebook en vervolgens Twitter. Hierbij wordt echter wel bij opgemerkt dat een combinatie van e-mail en social media als extra kwalitatief wordt beschouwd. Zij vullen elkaar aan.

Joram van Schaik

Over de Auteur:
Joram van Schaik, is Stagiair bij RegioinBedrijf. Hij studeert op dit moment Digitale Communicatie aan de Hogeschool in Utrecht.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!