home » blog » Sales »

5 redenen waarom online opleiden na de crisis populair blijft

5 redenen waarom online opleiden na de crisis populair blijft
  • Sales

“Verbeter je taalvaardigheid aan de keukentafel!” “De online leeromgeving maakt leren nóg leuker!” “Een taal leren via een online programma? Ideaal!” In de wekelijkse reclamefolder ontdekte ik tussen de bloemkool en de wasverzachter een aanbieding voor online taaltrainingen.

Je kunt wel stellen dat het grote publiek het leren op afstand heeft omarmd, als je zelfs bij de supermarkt met korting een online taalcursus kunt aanschaffen. Dit is een van de 5 redenen waarom ik denk dat digitaal leren en ontwikkelen in organisaties ook in het post-coronatijdperk populair blijft. 

De coronacrisis dwingt heel wat verandering af. Ons dagelijks leven speelt zich van de ene dag op de andere dag vooral thuis af. Digitale vaardigheden groeien doordat ze bepalen hoe gemakkelijk we verbonden blijven met familie, vrienden, het werk en de sportclub. Om in de huidige situatie toch zoveel mogelijk werk gedaan te krijgen, heeft 88 procent van de organisaties al nieuwe werkvormen en overlegstructuren geïntroduceerd. 

Op dit moment vragen veel organisaties en werknemers zich af of de nieuwe manier van samenwerken op afstand tijdelijk is, of dat er ook na de coronacrisis structurele veranderingen in ons werkgedrag bijkomen. Hieronder geef ik 5 redenen waarom ik denk dat online leren en opleiden ook populair blijft na de coronacrisis.

1. Organisaties maken van de nood een deugd (en het bevalt goed!)

Early adopters en aanvankelijke tegenstanders van de virtuele klas zijn over de streep. Organisaties die eerder nog koudwatervrees hadden voor digitalisering en (samen)werken op afstand, hebben noodgedwongen de digitale transitie geaccepteerd. Waar het voorheen onmogelijk of ongewenst was om thuis te werken, is het voor velen dagelijkse werkelijkheid geworden. Uit reacties in de (sociale) media merk je dat het veel medewerkers eigenlijk wel meevalt om virtueel te vergaderen en lessen te volgen op afstand. Het steeds groeiende aanbod aan zakelijke online trainingen geeft medewerkers de kans om thuis te werken aan vergroten van hun professionele vaardigheden. 

De meeste organisaties zijn wendbaar en denken in kansen. Wij zien ook dat opdrachtgevers steeds meer inzetten op ontwikkelingsmogelijkheden voor medewerkers tijdens het verplichte thuiswerken. Zowel in de zakelijke taalbeheersing als op het gebied van schrijfvaardigheid. De afgelopen maand zagen we al ruim 10% meer gebruikers op ons online leerplatform. Juist in tijden van sociale isolatie kan het online leren dienen als katalysator in de ontwikkeling van medewerkers. Wij adviseren HR- en L&D afdelingen dan ook: onderdruk de neiging om de ontwikkeling van medewerkers uit te stellen en grijp deze gelegenheid juist aan voor de digitale transitie in ontwikkeling en opleiding. 

2. Online werken en leren is helemaal ingeburgerd bij werknemers (en opleiders)

Nu de verplichte periode van thuiswerken aanhoudt, wordt het steeds meer ‘normaal’ om je professionele ontwikkeling online voort te zetten. Zelfs bij de supermarkt kun je tegenwoordig een online training aanschaffen. Leek het overgaan naar ‘digitaal’ een half jaar geleden nog teveel gevraagd, veel werknemers zijn inmiddels gewend aan digitale teambuilding en visuele interactieve werkvormen. Ze draaien hun hand niet meer om voor gezamenlijk koffiedrinken en virtueel borrelen via Zoom, Jitsi of Teams. De stap naar 1-op-1 taal- of schrijfcoaching via Skype, Teams of een groepstraining in Zoom wordt zo steeds kleiner - en de groep die online opleiden omarmt groter. Waar leren in de virtuele klas eerst nog een uitzondering was, is het nu heel gangbaar om te ‘zoomen’ met je trainer tijdens je cursus Zakelijk Engels. 

Opleiders en trainers laten zien hoe flexibel ze zijn en onderschrijven massaal de mogelijkheden van online trainen. De afgelopen weken werkten we samen met onze trainers om het aanbod van online trainingen te verdubbelen. We verbeterden online lessen in Notuleren, piramideschrijven of Business English. We ontwikkelden online trainingen Helder zakelijk schrijven of Zakelijk bloggen, die worden gegeven via een virtueel communicatiemiddel (Zoom, Teams, etc.). Schermlessen worden gecombineerd met feedback via e-mail. Natuurlijk gaat dat niet meteen zonder horten of stoten. Maar al doende leert men: gaandeweg worden wij er als opleider steeds beter in en onze trainers ook. 

3. Digitale infrastructuur is in een recordtempo aangepast 

Al die nieuwe werkvormen vragen niet alleen digitale vaardigheden van de gebruikers. Zonder een goede internetverbinding of de juiste hardware is digitaal samenwerken lastig. Ook de juiste software speelt een steeds grotere rol. Grotendeels online werken en leren was tot voor kort iets wat vooral werd gedaan door een kleine groep professionals, bijvoorbeeld door mensen in de ICT-branche en freelance schrijvers en adviseurs. 

Overleggen en zakendoen via het scherm is in korte tijd serious business geworden en in die professionele context wil je elkaar goed kunnen verstaan en zien. Webcams en koptelefoons waren niet voor niets binnen no-time uitverkocht toen de regering het verplichte thuiswerken instelde. 

Iedereen kent inmiddels Zoom, Teams en Google Hangouts. Bedrijven als Microsoft en Facebook profiteren van het toegenomen aantal thuiswerkers. Zo was er een fors grotere vraag naar producten als Teams en Skype, waarmee mensen online kunnen communiceren. Ook clouddiensten werden meer afgenomen. "In een tijdsbestek van twee maanden heeft er een digitale transformatie plaatsgevonden die normaal twee jaar kost", aldus Microsoft-topman Nadella in een toelichting op de cijfers.

4. Geen volle trein of storende huisgenoten: tijd en plaats bepaal je zelf

Voor face-to-face lessen is geen zaaltje meer nodig, maar een goede internetverbinding en een webcam. Natuurlijk, de dynamiek via het scherm is anders. En je mist de gezelligheid van het leren met een groep collega’s op een externe locatie, wat door veel mensen toch als een soort dagje uit ervaren wordt.

Online trainingen zijn – zeker nu - voor veel medewerkers makkelijker in te plannen vanwege de onafhankelijkheid van tijd en plaats. Onze dagen zijn deze periode druk bezet met het begeleiden van kinderen, geven van zorg (op afstand), online meetings en virtuele koffie-kwartiertjes. Wel zo fijn dat je voor online lessen ook ’s avonds en in het weekend bij ons terecht kunt. Als de crisis voorbij is en de kinderen weer naar school kunnen, keert de rust thuis weer terug. Ook dan is online leren nog steeds een goed alternatief voor trainingen op locatie. Voor lessen in de virtuele klas heb je per slot van rekening geen reistijd of –kosten, je hoeft niet met het openbaar vervoer en je kunt de lestijd heel efficiënt gebruiken. 

5. Brancheorganisaties en overheid stimuleren leren en werken op afstand, ook na de crisis. 

Online werken en leren wordt dus steeds meer gemeengoed, zowel bij werkgevers als werknemers. Ook brancheorganisaties en overheid zien in dat deze bijzondere periode kansen biedt. De NRTO (Nederlandse Raad voor Trainine en opleiding) pleit in een statement om werkenden en werkzoekenden juist nú fit te maken voor de toekomst. Zit je thuis maar kun je niet werken? Ga dan leren! Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt bij Tilburg University stelt dat e-learning een grote bijdrage kan leveren aan de doelstelling van een leven lang ontwikkelen en een stimulerende leercultuur, zoals die door het kabinet, de Sociaal-Economische Raad en alle sectoren en arbeidsmarktregio’s wordt uitgedragen. En als zelfs minister van Nieuwenhuizen oproept om na de crisis permanent zo veel mogelijk thuis te werken, zodat Nederlanders het fileprobleem kunnen terugdringen, dan weet je zeker dat online opleiden een blijvertje is.

Blijvende veranderingen?

Het is historisch gezien een interessante tijd waarin velen van ons thuis blijven, wachten tot de crisis voorbij is. We zijn benieuwd om te zien welke blijvende veranderingen in ons doen en laten en het leren beklijven. Tenslotte zijn, door de uitzonderlijke situatie dat de hele wereld thuis werkt & leert, in korte tijd veel drempels voor online opleiden weggenomen. De aantrekkingskracht en toegevoegde waarde van virtuele lessen is bij een groeiende groep werkgevers en werknemers duidelijk geworden. Online leren en ontwikkelen blijft ook na de crisis populair: we zijn het gewend, het kan overal en altijd, de baas staat erachter, de infrastructuur ligt er en de overheid stimuleert het. Mag ik een half bruin, een pond andijvie en een training Zakelijk Engels alsjeblieft? 

Ragnar Makkink is directeur Learning & Development bij NIOW de Taal- en tekstexperts. In dit blog schetst hij de toekomst van online opleiden na de coronacrisis. Meer weten over onze online oplossingen? Kijk op www.niow.nl of bel 030-20 40 245.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!