6 conversie verhogende factoren op een website

6 conversie verhogende factoren op een website
  • Marketing & Communicatie
  • Joost Willemse

Psychologische factoren spelen vaak een rol bij een succesvolle werking van een website. Deze factoren zorgen ervoor dat een bezoeker ongemerkt beïnvloed wordt en daardoor eerder zal overgaan tot actie. Wij hebben de belangrijkste factoren op een rij gezet.

Wederkerigheid creëren

Op het moment dat een persoon iets gratis ontvangt zal deze geneigd zijn iets terug te geven. Het creëren van wederkerigheid op een website kan bijvoorbeeld door het geven van 10% korting op het moment dat de bezoeker zich inschrijft voor de nieuwsbrief.

Consistentie

Mensen houden zich graag vast aan de dingen die zij eerder hebben gedaan of gezegd. Door eerst een klein voorstel te doen waar de meeste mensen ‘ja’ op antwoorden zal bij een belangrijker voorstel ook eerder ‘ja’ gezegd worden. Een voorbeeld hiervan is door bezoekers van de website te betrekken bij bijvoorbeeld een poll, bekijken van een video of het inschrijven van een nieuwsbrief. Op het moment dat een klant betrokken is bij een organisatie zal deze in de toekomst eerder overgaan tot bijvoorbeeld een aankoop.

Sociale bewijskracht

Mensen kijken naar wat andere mensen doen. Als 10 personen voor je op straat de lucht in kijken zal je eerder geneigd zijn ook te kijken dan wanneer er slechts 1 persoon naar de lucht kijkt. Dit kan ook toegepast worden op een website. Dit kan bijvoorbeeld door het weergeven van het aantal keren dat een artikel is besteld op de website zal het vertrouwen van potentiële klanten toenemen. Dit is vooral van toepassing voor bezoekers die een voor hen nieuwe website bezoeken. Doordat het vertrouwen toeneemt van potentiële klanten is de kans groter dat deze bezoeker overgaat tot aankoop dan wanneer niet wordt voldaan aan sociale bewijskracht. Vooral in onzekere situaties wordt veel gekeken naar wat andere mensen doen.

Sympathie

Een persoon zal tegen degene die die aardig vindt eerder ‘ja’ zeggen dan wanneer deze onderlinge relatie minder goed is. Voor een webshop kan het van toegevoegde waarde zijn door een ‘vertel verder’ functie toe te voegen bij een product of na het aankoopproces. De bezoeker/klant kan hierdoor een bekende op de hoogte stellen van de aankoop die reeds is voldaan. Hierdoor wordt een nieuwe potentiële klant benaderd die zeer waarschijnlijk dezelfde interesses deelt.

Autoriteit (kennis = vertrouwen)

Mensen volgen eerder advies op van een professional dan iemand waarvan gedacht wordt hier geen kennis over te hebben. Mensen met autoriteit zijn onder andere; succesvolle mensen, bestuurders, artsen en ministers. Het kan dus van meerwaarde zijn door namen te gebruiken van mensen met autoriteit die positief zijn over de producten of diensten die je aanbiedt.

Schaarste creëren

Producten lijken waardevoller te zijn als deze nog slechts beperkt verkrijgbaar zijn. Door mensen het gevoel te geven dat deze iets mislopen indien deze niet snel genoeg overgaan tot aankoop zullen bezoekers eerder overgaan tot aankoop. Het weergeven van schaarste kan door te laten zien dat van een artikel nog slechts een x aantal op voorraad zijn.

Joost Willemse

Over de Auteur:
Joost Willemse, is recent afgestudeerd voor de opleiding Small Business & Retail Management bij Avans. Voor zijn afstudeeropdracht deed hij onderzoek naar de communicatiebehoefte binnen de B2B.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!