Blog Kenneth Smit: Als ‘Team’ van COVID-19 naar TOPFIT-20

Blog Kenneth Smit: Als ‘Team’ van COVID-19 naar TOPFIT-20
  • Marketing & Communicatie

Er is een tijd van VOOR Corona en een tijd NA Corona. Volgens Kenneth Smit is het daarom goed om na te denken hoe je je team door deze crisis loodst, maar ook hoe je daarna verder moet. Lees de blog van Koos Minnema van Kenneth Smit, vol met tips.

INLEIDING: Achterblijven of Instappen

Het is een onzekere tijd. Er heerst links en rechts paniek. Waarschijnlijk begin je ondertussen al te kokhalzen als je het woord ‘Corona’ hoort. Waar de één alle zeilen bijzet om de schade te beperken, valt de handel bij de ander totaal stil. Dit, terwijl er ook bedrijven zijn met topomzetten. In deze blog van circa 1950 woorden (ongeveer 7 minuten leestijd) tref je ‘Nadenkertjes – Tips – en 5 Aspecten van succesvolle teams’ aan. Want na ‘Corona’ wordt het Achterblijven of Instappen, jij en je team beslissen ‘Hoe’ je dit gaat bereiken.

DE REALITEIT: Naast rennen vooral NU ook even stilstaan

Het is een periode van ‘Mensenwerk’ in optima forma. Hoe je het wendt of keert, mazzel heeft een ieder nodig, echter met mazzel alleen kom je er niet. Er is gelukkig veel maakbaar, volgens sommige Amerikaanse Goeroes is ‘ALLES’ maakbaar. Echter wijst onderzoek uit dat circa 50% wordt bepaald door je achtergrond, jouw OMA is hierin overigens zeer bepalend (OMA is een afkorting voor Overtuigingen, Meningen, Aannames), 10% door de omstandigheden (tja, ik schreef al; mazzel hebben we allemaal nodig). Zodat er circa 40% overblijft welke maakbaar is en waarmee we het verschil kunnen maken.

NU is het moment om hier bij stil te staan, op in te zoomen. Want hoe donker de wolken ook zijn, er komen weer andere tijden, hoogst waarschijnlijk voorafgegaan door een Economische Crisis.

Veel mensen werken momenteel verplicht thuis. Ik hoor en lees veelvuldig in de media dat dit de doorbraak voor het thuiswerken gaat worden. Prima, toch wil ik daar iets aan toevoegen. Thuiswerken lijkt leuk maar dat is het niet voor iedereen. Waar de één lekker ontspannen thuis zijn of haar werk doet, krijgt de andere er juist een onbehagelijk en eenzaam gevoel bij.

Ooit had ik een sollicitant voor onze buitendienst met rayon Noord Nederland. We hadden een uitstekende kandidaat. Toen hij hoorde dat ons kantoor in Groenlo stond (hij woonde in Groningen, lekker centraal in zijn rayon) kwam er onverwacht een kink in de kabel. Hij wilde absoluut iedere dag naar de zaak komen voor overleg met collega’s voordat hij op pad ging. Hij vond ‘het op pad zijn’ een leuk onderdeel van zijn werk, maar kon er niet tegen om 4 dagen vanuit huis te werken. Die ene dag op de zaak voor afstemmingen vond hij veel te weinig. We kwamen samen tot de conclusie dat het niet ging werken.

Momenteel hebben de mensen geen keuze, ze moeten wel thuiswerken.

Wellicht was jij al gewend aan thuiswerken, geldt dit ook voor je collega’s? Let in deze dagen daarom alsjeblieft extra goed op je mensen. Ieder mens is anders en iedereen staat er anders in. Geef de mensen die wat extra aandacht nodig hebben deze 1 op 1 aandacht en maak er bewust tijd voor vrij. Skype, Teams,  Zoom (ook ik heb nu een abonnement afgesloten) zijn mooie mogelijkheden om te Face-timen. Volgens mij gaat de ‘good-will’ die je daarbij kweekt zich straks uitbetalen. Of dit nu Intern of Extern is, maakt even niet uit.

Terug naar mijn verhaal. We zijn druk bezig de SOY (Shit Off Yesterday) op te ruimen en vandaag het werk in goede banen te leiden. Momenteel spreek ik iedere dag relaties om even bij te praten, te horen waar ze tegenaan lopen of een moment te pakken om samen te sparren. Er is op dit moment 1 zekerheid en dat is dat we met z’n allen onzekere tijden tegemoet gaan.

Een luisterend oor bieden en proactief ‘kwalitijd’ aan relaties geven, doe jij dat ook? Ontdek waar je bij kunt helpen, want samen staan we sterk. Ik hoop met deze blog mensen op gedachten te brengen samen gerichter actie te ondernemen.

DE BIJKOMENDE UITDAGING: Hoe ga je om met onzekerheden?

Wat ik hoor is dat er ‘naast vandaag presteren’ een bijkomende uitdaging is; Hoe zorgen we ervoor dat we steeds opnieuw als team klaarstaan in de startblokken om in tijden als deze de uitdaging met een situatie aan te gaan wat voelt als jongleren omdat de ervaring ontbreekt.

Waar ik jouw aandacht voor wil vragen is om tijd vrij te maken en je visie te richten op de toekomst ondanks alle huidige onzekerheden. Dit zal voor velen zeer onwennig voelen (we zijn namelijk primair ‘doeners’), maar je legt de basis voor de toekomst. Tip: besteed minimaal 25% van je huidige werkdag hieraan om zo als het ware een ‘voorwaarts gericht geheugen te creëren’ en daar vervolgens actie op te ondernemen. Is het je weleens opgevallen dat een puzzel van 2000 stukjes gemakkelijker, sneller en leuker is om te doen met een afbeelding van het eindresultaat in de handen. Stilstaan was al nooit een optie, maar nu al helemaal niet meer mocht je hier nog over twijfelen. We leven ‘op’ een wereld die weer plat is, eigenlijk leven we in een groot dorp, daarbij gaat alles wat niet zinvol is verdwijnen. Natuurlijke selectie?

Hoe ga je hier als team mee om? Meer weten, lees dan verder; 

DE EIGEN VIERKANTE METER: vergeleken met die van de collega’s

Mensen concentreren zich graag op hun eigen functie. Functies zoals Accountmanager, CFO, CPO, Productmanager of Logistiek manager (en zo kunnen we nog wel even doorgaan). Dat is goed want de focus ligt op het werk en dat zorgt voor houvast en zekerheid bij het afbakenen van taken en verantwoordelijkheden, zodat je snel kunt schakelen. Vandaar dat je juist thuis lekker productief kunt zijn. Al kan dat helaas ook een valkuil zijn.

Het ‘met focus werken’ en ‘diepgang’ in de job heeft gezorgd voor steeds meer specialistische functies. Zo halen we het maximale eruit, komen sneller in een flow en behalen een beter resultaat. Maar dan wel op die spreekwoordelijke ‘eigen vierkante meter’ en daar schuilt meteen het gevaar.

Ik hoop dat bij jou in het bedrijf veel specialisten werken, die gedreven, enthousiast en vol passie klanten helpen verder te komen. Ik hoop nog meer dat ze met een open blik door het leven gaan en daarbij intensief met collega’s samenwerken. Daarbij heeft een ieder te maken met eigen specifieke taken waardoor on(der)bewust net even andere belangen kunnen spelen terwijl een ieder oprecht de beste intenties heeft m.b.t. het bedrijf. Het niet herkennen en erkennen van deze verschillende belangen maken het verschil tussen ‘olie of zand’ in de tandwielen. Een beetje het verschil als de Tv-reclame tussen de linker en de rechter Twix.  Verschillende ‘eigen-belangen’ kunnen tot grote onderlinge ergernissen leiden. Het vraagt om onderlinge afstemming, geven en nemen, elkaars sterke en zwakke punten kennen. Een goed team heeft als het ware één hartslag. Hoe goed is uw team en heb jij “medewerkers”, “mede-werkers”, “samenwerkers”, “samen-werkers” of een mix? Ik wens je oprecht veel “samen-werkers”.

DE DIEPGANG: Welke aspecten spelen binnen teams een belangrijke rol?

  1. Wat is het belang van een goed team?
  2. Wat maakt het dat succesvolle bedrijven daar aandacht aan besteden?
  3. Welke 5 aspecten spelen binnen teams een belangrijke rol?

Ad1) Wat is het belang van een goed team?

De wereld verandert in een razend tempo.

  • Een leven zonder Smartphone is al niet meer denkbaar en met de komst van 5G gaat het straks nog sneller, dus zorg dat je klaar staat.
  • Meer dan 30% van alle kennis van iedere zojuist afgestudeerde is binnen 3 jaar totaal irrelevant en achterhaald. (Bron: MT 24 oktober 2019 | Hoeveel is de cijferlijst van een net afgestudeerde echt waard) Nb: Wanneer kwam jij van de opleiding? En jouw “samen-werkers”? Hoe leren jullie van en met elkaar?
  • Er is nu grote vraag naar o.a. data-specialisten en mensen die daarbij de software ontwikkelen die ervoor gaat zorgen dat ze zelf over 5 à 10 jaar overbodig zijn geworden. De kunstmatige intelligentie kan het dan namelijk gewoon zelf beter, slimmer en sneller uitvoeren. Terug naar jouw bedrijf: Kan iedereen binnen het bedrijf omgaan met de vele veranderingen die eraan komen? Wachten tot mensen omvallen is geen optie.

Kortom voor veel mensen is deze tijd niet leuk. Ze lachen wel maar hebben geen schik, ze hebben stress, angst en burn-out verschijnselen. Ze willen liever rust maar beseffen dat deze nooit meer zal terugkomen. Derhalve heb je een team nodig die als een ‘FAMILIE’ voor elkaar zorgt maar ook voor de  vooruitgang. Daar is niets ‘softs’ aan. De zelfbeschikkingstheorie stelt dat de mens drie aangeboren psychologische basisbehoeften heeft. Deze basisbehoeften zijn autonomie, verbondenheid en competentie. Door hier met elkaar aan te werken komt een ieder tot zijn of haar recht. Prettige bijkomstigheid: binnen een succesvol team is er minder verloop en bovendien trekt het andere mensen aan die er graag aan willen bijdragen. Dit vergroot weer je voorsprong op andere werkgevers in de strijd om mega-talenten aan te trekken. Daarmee geef je ook nog eens je team(s) de kans zich verder te ontwikkelen.

Ad2) Wat maakt dat succesvolle bedrijven daar aandacht aan besteden?

Door snelle veranderingen zullen mensen continu proactief bezig moeten zijn met hun werk, opleiding en bijscholing. Zo niet, dan is de vraag: Wanneer stap je uit?

Al meer dan 25 jaar is bekend, onder andere door Daniel Goldman van “Emotionele Intelligentie”, dat het niet de mensen zijn met de hoogste IQ die succesvol zijn, maar mensen die IQ weten te combineren met een goede EQ. Daar wil ik graag nog iets aan toevoegen: Het hebben van de ‘ploeterfactor’. Doorzetten om successen te behalen, maar wel SMART. EQ en de ‘ploeterfactor’ worden mijns inziens steeds belangrijker en daarbinnen weer hoe je als team samenwerkt. Het juiste team zorgt voor het verschil tussen goed en excellent. Ieder bedrijf is zo succesvol als de mensen die er werken en de prestaties welke ze leveren.

Ad 3) Welke 5 aspecten spelen binnen teams een belangrijke rol?

  • Een duidelijke Visie, Missie, Strategie vanuit de board (het niet hebben geeft namelijk ‘verwarring’). Het zal dienen te leiden tot een helder plan vanuit het team (tenzij je chaos wenst, dan moet je dit vooral niet helder laten maken). Hoe duidelijk zijn de Visie, Missie en Strategie bij jou? Ennnn, in Hoeverre onderschrijven jouw ‘samen-werkers’ deze?
  • Goede kennis hebben van jezelf en de andere teamleden is ‘key’. Daarbij spelen empathie en onderling begrip een belangrijke rol. Ieder mens heeft een eigen perceptie ofwel beeld van de werkelijkheid en daar kan veel onduidelijkheid bij ontstaan. Zorg er daarom voor dat problemen binnen de groep NOOIT oud worden.
  • Zelfvertrouwen als teamlid en vertrouwen in de onderlinge samenwerking maakt de som der delen groter. Kijk maar naar de bekende tijdritten in wielerrondes omdat men elkaar inspireert, stimuleert en uitdaagt. Wat draag jij bij aan het versterken van het zelfvertrouwen van jouw mensen?
  • Flexibel en toch slagvaardig. Is het niet linksom, dan maar rechtsom of wellicht er dwars doorheen, maar wel samen, want de dag van morgen kan er totaal anders uitzien en ook die dag zullen we samen tot een succes dienen te brengen. Dit vraagt om een veerkrachtig team.
  • Het verlangen om continu te willen verbeteren, de lat hoog te leggen, met elkaar steeds het doel voor ogen houden en elkaar aangehaakt houden, zonder dat het leidt tot agressie, overmoed of burn-out. Daar is naast groot onderling vertrouwen ook lef voor nodig.

Het zal in de toekomst steeds vaker gaan over het maken van keuzes. Een open deur? Het wordt Achterblijven of Instappen. Ga er eens met je team over in discussie!! Ontdek hoe ze erin staan en vooral ook dat ‘op het oog kleine verbeteringen’ tot grote resultaten kunnen leiden.

TOT SLOT:

Heeft deze blog je aan het denken gezet?

Deel het a.j.b. met collega’s, MT, DT, je zakennetwerk, je linkedIn downline. Mijn doel is zoveel mogelijk ondernemers, ondernemende verkopers, ondernemende managers samen met hun teams succesvol uit deze tijd te laten komen.

Auteur: Koos Minnema

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!