Een commerciële website die verleidt

Een commerciële website die verleidt
  • Marketing & Communicatie
  • Joram van Schaik

Veel bedrijven verkopen inmiddels hun producten via een website. Maar hoe verkoop je nu op je website op een goede manier?

De consument bestelt graag zijn producten vanuit een luie stoel. Met als gevolg dat de e-commerce tegenwoordig een sector van belang is. Er zijn inmiddels veel bedrijven zijn die zich bezighouden met, of zelfs volledig richtten op e-commerce. Dit betekent veel nieuwe mogelijkheden voor de ondernemer, maar het veroorzaakt ook concurrentie. Een aantrekkelijke website is essentieel, maar een website die verleidt heeft nog een stapje voor.

Verleiding

Het is een welbekend concept om de klant te verleiden een product te laten kopen. Dit gebeurt vaak door middel van marketingcampagnes en salesgesprekken. Maar de indeling en inhoud van uw website kan vaak op zeer simpele wijze bijdragen aan de verleiding van de bezoeker. Professor Robert Cialdini komt in zijn boek genaamd ‘Influence’ tot zes online verleidingstechnieken.

Verleidingstechnieken

  1. De eerste techniek draait om wederkerigheid. Dit houdt in dat de klant zich sociaal verplicht voelt om iets voor u te doen. Dit wordt bereikt door de bezoeker  een ‘cadeautje’ aan te bieden. Hierbij kunt u denken aan een nieuwsbrief, E-Book, Quickscan, DVD productfilm, kennismakingsgesprek, een tip of geheim.
  2. De tweede verleidingstechniek gaat over commitment en consistentie. Dit principe houdt in dat de klant stapje voor stapje wordt overgehaald om zich aan uw bedrijf te wijden. Uit onderzoek blijkt dat mensen om consistent te blijven, geneigd zijn om na een blijk van commitment ook toegewijd te blijven. Om dit uit te voeren kunt een kleine blijk van toewijding vragen voordat ze overgehaald worden om een transactie te maken. Vraag ze bijvoorbeeld uw video te bekijken, een online petitie te tekenen, zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief of uw web poll in te vullen.
  3. De derde techniek betreft sociale bevestiging. Mensen zijn erg gevoelig voor de mening van hun medemens. Dit betekent dat u een bezoeker kunt verleiden door aan te geven dat andere klanten positief gestemd waren over een product of uw bedrijf zelf. Dit kan simpel bereikt worden door bijvoorbeeld het aantal klanten of transacties voor uw product of bedrijf te vermelden. Andere manieren zijn bijvoorbeeld het vermelden van een klanttevredenheidspercentage of het aantal gemaakte afspraken.
  4. Met de vierde techniek kunt u de sympathie voor uw bedrijf of product opwekken. Sympathie kan worden opgewekt doordat de meeste mensen sympathiseren met personen die aantrekkelijk zijn of op hen lijken. Denk daarom bij de foto’s die u plaatst aan uw doelgroep. Daarnaast reageren mensen meestal positief op het ontvangen van complimenten.  De beste manier om gebruik te maken van sympathie is de Tell a friend functie waarmee de website bezoeker een bevriende partij kan inlichten over uw product of bedrijf.
  5. De vijfde verleidingstechniek maakt gebruik van autoriteit. Deze techniek werkt doordat mensen vertrouwen hebben in experts, onafhankelijke partijen en mensen of organisaties die tegen hun belang in handelen of hoger in de hiërarchie staan. Zo kan men bijvoorbeeld, tegen eigen belang in, klantenbeoordelingen plaatsen die niet hoog scoren om geloofwaardig over te komen. Of er kan een onafhankelijk keurmerk op de site geplaatst worden zoals het Thuiswinkel Waarborg.
  6. De laatste techniek draait om schaarsheid. De schaarsheid techniek maakt gebruik van het feit dat mensen dingen willen die zeldzaam, onbereikbaar of verboden zijn. Deze techniek gaat uit van het principe dat mensen gemakkelijker te overtuigen zijn wanneer hen duidelijk wordt gemaakt wat ze kunnen verliezen dan wat ze kunnen behouden. Denk hierbij aan het vermelden van een (laag) voorradenaantal. Ook kan een functie toegevoegd worden waarmee bezoekers ingelicht kunnen worden wanneer een product weer voor handen is. Dit wekt de indruk van een schaars product.
Joram van Schaik

Over de Auteur:
Joram van Schaik, is Stagiair bij RegioinBedrijf. Hij studeert op dit moment Digitale Communicatie aan de Hogeschool in Utrecht.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!