Een nieuwe website, en dan?

Een nieuwe website, en dan?
  • Marketing & Communicatie
  • Martijn Broeders

Leuk! Je organisatie heeft net een nieuwe website gelanceerd en is er helemaal klaar voor om met deze nieuwe site het web te gaan veroveren. Toch zijn er nog een aantal zaken waar je nog even naar moet kijken.

Veel bedrijven die een nieuwe website lanceren, denken klaar te zijn zodra de website live gaat. De bezoekers kunnen immers de nieuwe pagina’s bekijken en de site ziet er een stuk beter uit dan de oude webpagina. Om de nieuwe website echt tot een succes te maken zijn er nog wel een aantal werkzaamheden nodig. Daarom zet ik een aantal belangrijke aandachtspunten nog even op een rij:

Voorkom dode links

Natuurlijk heb je voordat de website online ging de laatste versie van de website getest. Toch is het handig om nogmaals alle linkjes na te lopen. Dit kan handmatig gedaan worden door de verschillende pagina’s langs te gaan of je kunt er een programmaatje als Xenu voor gebruiken.

Link je oude urls door

Op het internet staan waarschijnlijk tientallen websites met links naar je oude website. Deze links leveren niet alleen bezoekers op, maar zorgen er ook voor dat je webpagina’s hoger komen in de zoekresultaten in Google. Belangrijk dus dat de links naar de oude urls door worden gestuurd naar de nieuwe urls. Dit moet gebeuren met een zogenaamde 301-redirect. Je websitebouwer kan je hier ongetwijfeld bij helpen.

Controleer je zoekmachine rankings

Wanneer je nieuwe website ook een nieuwe domeinnaam heeft is het belangrijk dat je deze aanmeldt bij Google om de nieuwe website zo snel mogelijk in de zoekresultaten te krijgen. Controleer na ongeveer een week of deze nieuwe pagina ook daadwerkelijk terug te vinden is in de zoekresultaten.

Een maand nadat je website online is gegaan kun je door de zoekopdracht “site:www.jouwdomeinnaam.nl” in Google in te voeren controleren of al je pagina’s te vinden zijn in de zoekmachine. Boven de verschillende pagina’s zie je dan het aantal zoekresultaten staan dat Google gevonden heeft. Als dit aantal een stuk lager is dan het aantal daadwerkelijke pagina’s is het goed om contact op te nemen met je websitebouwer.

Voorkom fouten

Met deze drie aandachtspunten kun je een aantal veelgemaakte fouten makkelijk voorkomen en zorgen dat je nieuwe website ook daadwerkelijk gaat helpen om je doelstellingen te bereiken.

Martijn Broeders

Over de Auteur:
Martijn Broeders, is Content Marketeer bij RegioinBedrijf. Het verbeteren van de vindbaarheid van de artikelen op RegioinBedrijf.nl is zijn belangrijkste uitdaging.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!