Hoe een marketingkalender jou helpt te focussen

Hoe een marketingkalender jou helpt te focussen
  • Marketing & Communicatie
  • Olga Heeren

Soms bedenk je ineens een leuke actie en plaats je die dezelfde dag nog op social media (bijvoorbeeld Facebook), maar er zijn ook tijden dat je geen inspiratie hebt en dan gaan er weer een paar dagen of soms zelfs weken overheen voordat je weer iets plaatst.

Als ondernemer zou je continu actief moeten zijn met jouw marketing, zelfs als jouw bedrijf bij iedereen bekend is en de klanten jou zelf weten te vinden.

Marketing helpt je namelijk om:

  • Zichtbaar te worden én te blijven
  • Jouw producten of diensten onder de aandacht te brengen
  • Een continue stroom van klanten te genereren 

Het is van belang om actief te blijven op het gebied van marketing om te voorkomen dat de klantenstroom stil valt. Wanneer dat laatste het geval is, zal het erg lastig worden om deze stroom weer op gang te krijgen. Daarom moet marketing continu hoog op je prioriteitenlijst staan. Maar hoe begin je nou met het creëren van een succesvolle marketingkalender? Dat lees je in onderstaande alinea's.

3 stappen voor een succesvolle marketingkalender

1. Bedenk eerst een antwoord op de volgende vragen:

  • Wie is jouw doelgroep?
  • Waar bevindt jouw doelgroep zich?
  • Hoe bereik je jouw doelgroep?

2. Bepaal je marketingacties en communicatiekanalen

Als je bovenstaande vragen hebt beantwoord (wat vaak al lastig is), kun je bepalen welke marketingacties je in gaat zetten en via welke kanalen je ze in de markt gaat zetten.

Een valkuil is om zoveel mogelijk tools in te zetten (Facebook én LinkedIn én Twitter én een advertentie én een nieuwsbrief én Youtube én én én….) om maar een zo groot mogelijke groep te bereiken. Je focust dan niet genoeg op je doelgroep en spreekt daardoor juist niemand aan. En je haalt jezelf onnodig veel werk op de hals. Kijk dus goed naar waar je doelgroep zich begeeft en focus je op 2 of 3 marketingtools, zodat het behapbaar is en toch het gewenste effect oplevert.

3. Plannen, plannen, plannen...

Breng concreet jouw marketingactiviteiten in kaart en plan deze 6 maanden vooruit. Dit geeft rust en overzicht en voorkomt dat je steeds ad hoc aan het werken bent. Een aantal dingen zijn hierbij belangrijk:

  • Probeer hierbij in te spelen op actuele situaties of op bijzondere dagen in het jaar, zoals bijvoorbeeld vaderdag, moederdag, valentijnsdag, prinsjesdag, etc.
  • Plan in wanneer je blogs schrijft en wanneer je ze publiceert op je website of in je nieuwsbrief.
  • Noteer in de marketingkalender welke thema’s je in welke maand aan bod wilt laten komen, zodat je niet meer iedere maand na hoeft te denken over de inhoud van je nieuwsbrief.
  • En vergeet niet om je vakanties in je marketingkalender te verwerken.

Een marketingkalender helpt jou te focussen én zorgt voor structuur en regelmaat in jouw communicatie.

Gratis strategiesessie

Heb je nog geen marketingkalender of vind je het lastig om er één te maken, dan is de gratis strategiesessie misschien iets voor jou. Tijdens deze strategiesessie ontvang je een aantal tips hoe je jouw doelgroep kunt bereiken en hoe een marketingkalender jou meer klanten op kan leveren

Auteur van dit artikel is Olga Heeren. Zij is eigenaresse van Communicatiebureau Redact dat gevestigd is in Tilburg

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!