Hoe ga je duurzaam met personeel om?

Hoe ga je duurzaam met personeel om?
  • Marketing & Communicatie

Bijna alles kan tegenwoordig op een duurzamere manier dan je het gewend bent, ga maar na: een krant kun je delen met de buren, je broodje kan met biologische kaas belegd worden en koffie kun je checken op het keurmerk.

Run je een bedrijf, dan krijg je met personeel te maken en ook daarmee moet je duurzaam omgaan omdat stressgerelateerde klachten nadelig zijn voor werknemer én werkgever.

Duurzaamheid

Over het onderwerp duurzaamheid is zeker geen gebrek aan leesvoer. En al dat leesvoer is zeker niet voor niets. Bij menig bedrijf staan er afvalcontainers in alle kleuren van de regenboog, de computers draaien op groene energie of een leger zonnepanelen vormt een duurzame en autonome energieleverancier en ook de groene wand vol planten is aanwezig in menig pand. Maar het personeel is het kostbaarste 'bezit' van een werkgever. In 2020 was één op de zes werknemers min of meer opgebrand. 1,3 miljoen werknemers dus. Om die cijfers tegen te gaan, is een langetermijnvisie nodig. Daarom hieronder vijf tips om werknemers met minder stress op te zadelen en dus duurzamer met ze om te gaan. 

Creëer een familiesfeer

Een leidinggevende weet precies de juiste mensen aan te nemen. Vraag je tijdens sollicitatiegesprekken af of de kandidaat in de groep zou passen. Ietwat klef gezegd: een uitgebalanceerd team zal eerder een familiesfeer hebben, waarin men meer voor elkaar over heeft en men elkaar makkelijker aanvult. 

Richt de werkplek leuker in

Zet een voetbaltafel neer, of een pingpongtafel. Er moet afleiding zijn die lichte lichamelijke beweging met zich meebrengt. Het spelelement bevordert de goede sfeer, de werkdruk valt tijdens een wedstrijdje even weg en er ontstaat vanzelf weer nieuwe gespreksstof.

Wees flexibel met werktijden

Wanneer straks iedereen weer op kantoor terecht kan, hou de flexibiliteit van het thuiswerken dan in stand. Wees gerust: niet iedereen wil altijd thuiswerken, want dat (lees: het gezinsleven) kan ook stress geven. Zo wordt het kantoor al gauw een soort vluchthaven, een plek om bij te komen van het drukke huishouden. Tel uit je winst! Zo heb je genoeg contactmomenten. 

Stel regels in voor de schermtijden

Zit er zo'n fanatiekeling achter de computer zijn lunch weg te werken? Verbieden! Schermtijden moeten sowieso in de gaten gehouden worden, maar eten en werken tegelijk wordt overal afgeraden. En samen lunchen is toch gezelliger?

Neem vooral jezelf niet te serieus

Natuurlijk zijn er deadlines, natuurlijk moet er winst gemaakt worden. Maar nooit ten koste van alles. Toon zelfspot en laat zien dat ook jij de boel bij tijd en wijle prima kunt relativeren. De humor ervan inzien omdat lachen gezond is. Neem niets al te serieus, vooral jezelf niet.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!