Met een goed gevoel zakendoen: neuromarketing in het bedrijfsleven

Met een goed gevoel zakendoen: neuromarketing in het bedrijfsleven
  • Marketing & Communicatie

Emoties, ze worden vandaag de dag vaker gekoppeld aan een privéleven dan aan succesvol zakendoen. Zo zien we ook, wanneer we de term “zakelijk” opzoeken in ons woordenboek, termen naar voren komen zoals: niet persoonlijk; objectief.

© Chaitanya pillala/ Unsplash

Maar is een onpersoonlijk bedrijf per definitie een beter zakelijk bedrijf? In dit artikel nemen wij u graag mee in de wetenschap van de neuromarketing en haar effecten.

Gelukkige klanten, succesvol bedrijf

Wie op zoek is naar effectieve klantenbinding en het succesvol positioneren van een merk, heeft het bij neuromarketing aan het juiste eind. De combinatie van neurowetenschappen en marketingkennis wordt vandaag de dag op veelzijdige gebieden ingezet. Zo zijn de verleidende supermarkt strategieën ons inmiddels wel bekend. Een klant komt voor één product, maar gaat naar huis met veel meer “impuls-aankopen”. Zogenoemde triggers, zoals onbewust waargenomen afbeeldingen op tassen, posters of vloerstickers, vormen hierbij een belangrijk onderdeel voor onbewuste aankoopbeslissingen.

Dankzij neuromarketing kunnen bedrijven de verkoop van producten en hun positionering in de markt optimaliseren. Doordat een marketingstrategie wordt gekoppeld aan hersenwetenschap, is de toekomst beter te “voorspellen”. Wetenschappers weten namelijk precies hoe in te spelen op de “Nucleus Accubens”, het centrale beloningssysteem in de hersenen. Klanten worden beter stuurbaar en dit maakt het maken van marketinginvesteringen veel succesvoller en specifieker. 

Deze waardevolle inzichten zijn ook van groot belang voor het algehele succes van b2b bedrijven. 

Emoties inzetten voor effectieve klantenbinding

Niet alleen op korte termijn levert de juiste marketingstrategie een geluksgevoel op bij uw zakenpartner of klant. Emoties vormen ook de sleutel tot effectieve klantenbinding op lange termijn. Uit o.a. het onderzoek van M. Lindenman van de UT Twente (2008), blijkt dat tevredenheid een zeer grote rol speelt bij attitudeloyaliteit. ´Tevreden klanten bekijken met een positieve houding naar een organisatie. Binding, vertrouwen en tevredenheid hangen nauw met elkaar samen en vormende basis voor effectieve klantenbinding´. 

Foto: © Sebastian Hermann / Unsplash

Foto: © Sebastian Hermann / Unsplash

Neuromarketing onderzoekt daarom precies hoe emoties werken, ontstaan, welke rol ze spelen bij het nemen van beslissingen en welke gevolgen dit heeft voor de marketingstrategie. Door gebruik te maken van de neurowetenschap wordt het eenvoudiger om binding, vertrouwen en tevredenheid bij klanten te stimuleren. Houd in gedachte dat een rationele en objectieve zakenpartner/klant niet bestaat. Emoties werken de gehele dag door en vervormen onze percepties. Wie een succesvol bedrijf op lange termijn wilt, zal ongeacht de sector, moeten investeren in het behoud van positieve zakenrelaties. 

Kies met gevoel

Dankzij het onderoek van Gyro (2014),  ´Only Human: The Emotional Logic of Business Decisions´ weten wij dat specialisten in de B2B-branche steeds vaker luisteren naar hun onderbuikgevoel in plaats van alleen aandacht te schenken aan feiten en cijfers. De beschikbare informatie is vaak veel te complex om deze in de kortst mogelijke tijd volledig te kunnen analyseren. Dit kan tevens zorgen voor succesvolle klantenrelaties, omdat er keuzes worden gemaakt die zorgen voor een beter gevoel bij de klant. 

We zijn allemaal mensen

U kunt dus wel stellen dat emoties goed zijn voor ons zakelijk succes. Onthoud dat al uw klanten en zakenpartners uiteindelijk ook maar mensen zijn. Mensen die zich objectief proberen te focussen op cijfertjes, maar uiteindelijk toch onvermijdelijk gestuurd worden door gevoel. Een zakenrelatie, zal altijd een mening vormen over uw bedrijf. Zorg ervoor dat u investeert in de relatie met uw klant. Denk hierbij aan vertrouwen, tevredenheid en binding. Hoe meer uw bedrijf uw klant gelukkig maakt, op wat voor´n wijze dan ook, des te succesvoller uw bedrijf. Verwacht echter niet dat zakenrelaties van de ene dag op de andere dag positief veranderen. Blijf investeren in emotionele communicatie op een professionele wijze en vind een strategie die ook u gelukkig maakt. 

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!