SEO proof je website inrichten, hoe doe je dat?

SEO proof je website inrichten, hoe doe je dat?
  • Marketing & Communicatie

Een website is voor veel organisaties bij uitstek geschikt om te communiceren naar je doelgroep. Maar met alleen een mooie website ben je er nog niet. Jouw site kan namelijk nog zo mooi zijn, maar als deze niet goed gevonden wordt binnen zoekmachines en onvoldoende bezoekers trekt, dan bereik je je doelgroep alsnog niet.

Dat is natuurlijk niet wat je voor ogen had bij de ontwikkeling van je website. Maar hoe zorg je nu dat je website goed wordt gevonden in Google? Het antwoord hierop is SEO, oftewel Search Engine Optimization. In deze blog deel ik tips om jouw website beter vindbaar te maken in Google. 

Google maakt gebruik van een behoorlijk ingewikkeld algoritme. De positie van jouw website hangt van meerdere factoren af. Zo geeft Google onder meer de voorkeur aan actuele websites en aan websites waar vaak naar wordt gelinkt door anderen (linkbuilding). Heb je als kleine of nieuwe ondernemer dan helemaal geen kans op een goede positie? Jawel hoor, door je website SEO-proof in te richten kun je al veel winst behalen. 

1. Kies de juiste zoekwoorden

Voor elke pagina bepaal je aparte zoekwoorden. Dat doe je aan de hand van een gedegen zoekwoordenonderzoek, want je wilt natuurlijk wel de juiste zoektermen kiezen die nog niet door je concurrenten zijn gekozen. Er zijn zoekmachinetools die je hiervoor kunt gebruiken, zoals Google Keyord Planner en Ubersuggest. Hier kun je zien hoe vaak op een woord of combinatie wordt gezocht, hoe groot je kansen zijn om daarmee te scoren en met welke sites je concurreert.

2. Zoekwoorden opnemen in content

Na het afronden van je zoekwoordenonderzoek start je met het schrijven van de teksten, waarbij je de eerder gekozen zoektermen verwerkt. Deze laat je onder andere terugkomen in de inleiding, in 1 of 2 koppen en in de tekst van enkele alinea’s. Doe dit wel op een natuurlijke manier. Zorg dat het er niet te veel zijn en gebruik synoniemen. Voor een tekst van zo’n 500 woorden zit je goed als je zo’n 5 keer de zoekterm in je tekst verwerkt.

3. Verwerk zoektermen in titels, tussenkoppen, URL en alt-tekst

Met het verwerken van de gekozen zoekwoorden in je teksten ben je er nog niet. Laat deze ook terugkomen in: 

  • De titels
  • Tussenkoppen: zoekwoorden verwerk je in minstens één van de tussenkoppen. Twee mag ook, maar overdrijf niet, dit heeft namelijk een averechts effect;
  • URL: indien mogelijk neem je zoekwoorden in de URL van je pagina op. Voor de homepage geldt dit niet, maar wel voor alle andere pagina’s op je website;
  • Alt-tekst: gebruik je afbeeldingen op je pagina? Om deze vindbaar te maken in Google kun je aan een afbeelding een alt-tekst  met daarin je zoekwoorden toevoegen.

4. Metatitel en –omschrijving invullen

Bij de zoekresultaten in de zoekmachines staat altijd een korte omschrijving. Dit zijn de metatitel en -beschrijving. Nog steeds zie ik pagina’s waar algemene, niet relevante, te lange en daardoor afgekapte omschrijvingen staan… een gemiste kans! Hier kun je namelijk in enkele woorden per pagina aangeven waar deze over gaat. Aangezien het het eerste is wat een potentiële bezoeker ziet staan tussen de zoekresultaten is het zonde om dit niet in te vullen. 

Je moet je hierbij wel houden aan een aantal karakters:

  • Metatitel: maximaal 58 karakters (incl. spaties)
  • Metabeschrijving: 120-155 karakters (incl. spaties)

Verwerk in je metabeschrijving minstens één keer je zoekterm. Daarnaast werkt een call-to-action vaak ook goed om lezers naar je website te leiden. 

5. Zorg voor een sterke titel

Het eerste wat een bezoeker ziet op je pagina is de titel. Een aantrekkelijke titel:

  • maakt nieuwsgierig;
  • leest lekker weg en is geen opeenstapeling van zoekwoorden;
  • bevat cijfers of een vraag; 
  • bevat de zoekterm, die bij voorkeur vooraan staat. 

6. Pas linkbuilding toe 

Linkbuilding is een ideale manier om hoger in zoekmachines te komen. Je probeert hierbij links van andere websites naar jouw website te krijgen. Waar content het hart is van je campagne kun je backlinks zien als de ruggengraat. Een tekst zonder links is nagenoeg onzichtbaar voor Google. Een backlink is waardeloos zonder content op je pagina. Het hebben van relevante en sterke content maakt het voor anderen aantrekkelijker om links naar jouw site op te nemen. Zet hiervoor je netwerk in en deel content via social media. 

Verder is het opnemen van een of enkele links naar een website met autoriteit is raadzaam. Je laat daarmee aan zoekmachines zien dat er research op jouw content heeft plaatsgevonden en wijst de bezoeker op extra informatie.  Zorg er altijd voor dat linkjes in een apart venster worden geopend om geen bezoekers te verliezen aan de andere site. 

7. Zorg voor een gebruiksvriendelijke website

Bezoekers zullen meer tijd op jouw website doorbrengen en meer pagina’s bezoeken als deze gebruiksvriendelijk is. De lezer moet kunnen zien welke informatie waar te vinden is door onder andere een duidelijke indeling in het menu te hanteren. Ook voldoende interne links zorgen voor een goede customer journey en dat weegt mee in de ranking van je website. Zoekmachines kennen namelijk waarde toe aan pagina’s die in 2 a 3 kliks vanaf de homepagina bereikbaar zijn. Door het aanbrengen van interne links navigeert de lezer heel eenvoudig door de diverse pagina’s.

8. Kwaliteit boven kwantiteit

Zorg ervoor dat je teksten voldoende 'body' hebben., maar let erop dat de kwaliteit van je tekst belangrijker is dan de lengte van jouw boodschap. Wees compleet, maar blijf wel to the point en interessant voor je bezoekers. Je hebt er namelijk niets aan als mensen weer wegklikken, omdat de inhoud van de pagina hen niet bevalt. Een hoog bouncepercentage komt de positie van jouw website in zoekmachines niet ten goede. 

9. Blogs schrijven

Start met het schrijven van blogs over onderwerpen binnen jouw vakgebied die relevant zijn voor jouw klanten. Op die manier word je een autoriteit over dat onderwerp en stijgt je positie in de zoekresultaten. Google hecht namelijk waarde aan actuele content. Voor organisaties die doorgaans weinig content kunnen delen, omdat hun producten of diensten zich hier niet voor lenen is het schrijven van een blog bij uitstek geschikt. Op deze manier zorg je toch voor nieuwe content en dat geeft je SEO een boost. Ook zijn blogs eenvoudig te delen via social media. 

10. SEO-details

Google let dus op behoorlijk wat zaken  bij de bepaling van jouw positie in de zoekresultaten. Vergeet niet aan de laatste SEO-details te denken:

  1. Verklein afbeeldingen om je website sneller te kunnen laden. Niet alleen prettig voor de zoekmachines, maar natuurlijk ook voor je bezoekers. 
  2. SSL-certificaat. Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat gegevens die via je site verstuurd worden goed beveiligd zijn. Je herkent SSL-websites aan het slotje in de URL-balk. 
  3. Controleer je content. Is alles wat je vertelt écht relevant? Of kan je tekst nog korter en pakkender? Verwijder overbodige tekst en plaatjes.
  4. Check je tekst op je mobiele telefoon. Leest het daar ook daar prettig etc.?

Ga met deze tips aan de slag en je zult zien dat je bezoekersaantallen zullen toenemen. 

Auteur: Annemarie de Joode 

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!