SEO teksten schrijven? Waar moet een tekst aan voldoen?

SEO teksten schrijven? Waar moet een tekst aan voldoen?
  • Marketing & Communicatie
  • Annemarie de Joode

Een gebrek aan tijd, maar ook aan ervaring maakt het schrijven van online artikelen vaak moeizaam. Want hoe zorg je ervoor dat jouw artikel bijdraagt aan een betere vindbaarheid?

Om te werken aan je zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het goed om te weten dat zoekmachines SEO-eisen stellen aan artikelen. Bepaal bij het schrijven van een artikel daarom eerst voor welk product of dienst je (beter) gevonden wilt worden. Voor de vindbaarheid van een artikel is het van belang daarna een aantal keywords te kiezen die je laat terugkomen in het artikel. Het zijn de zoekwoorden en zoekcombinaties waar men op zoekt in Google. Zorg ervoor dat je keyword een woord is waar men daadwerkelijk op zoekt. Stel je schrijft een artikel over werklozen. Zal men dan eerder zoeken op werklozen of werkloosheid?

Voorbeeld keywords bepalen

Dienst: Basistraining SEO
Keywords: Training, SEO, zoekmachineoptimalisatie, beter gevonden worden

Titel bepalen

De titel van het artikel moet beginnen met de naam van de dienst of het belangrijkste keyword.

Goede titel:

  • Basistraining SEO helpt je beter gevonden te worden bij Google

Slechte titel:

  • Nieuw bij RegioinBedrijf een basistraining SEO

Uitleg --> Google geeft de meeste waarde aan de eerste paar woorden, in dit geval “Nieuw bij RegioinBedrijf”

Maak dus zoveel mogelijk duidelijk waarover het artikel gaat en gebruik altijd een unieke titel, waarbij je te algemene keywords vooraan in de titel vermijdt. Zorg ervoor dat het resultaat aansluit bij de zoekopdracht in Google. Als je geen treffend onderwerp (keyword) hebt, gebruik dan de naam van de organisatie waar het over gaat.

Optimaliseer de inhoud

Naast een aansprekend inhoudelijk artikel is het voor de vindbaarheid van belang rekening te houden met een aantal SEO-eisen:

Keyword dichtheid

Google begrijpt de (belangrijkste) inhoud van een artikel niet vanzelf. Laat de keywords die je hebt bepaald daarom verschillende keren in de tekst terugkomen. Een keyword dichtheid van 2 tot 3 keer per pagina is voldoende, meer kan voor irritatie bij de lezer zorgen. Gebruik daarom ook synoniemen.

Tussenkoppen

Het gebruik van tussenkoppen maakt je tekst beter leesbaar. Lezers kunnen artikelen door duidelijke tussenkoppen makkelijk scannen. Je voorkomt dat men vroegtijdig afhaakt, omdat teksten te lang en niet overzichtelijk zijn.

Google hecht waarde aan tussenkoppen die als titel zijn aangemerkt (Hx element). Zorg er daarom voor dat je tussenkoppen niet slechts “bold” markeert in het Contentmanagementsysteem, maar dat je tussenkoppen daadwerkelijk als titel opneemt. Probeer elke tussenkop te voorzien van een keyword, die bij voorkeur vooraan staat.

Kwaliteitslinken opnemen

Linken in een artikel opnemen is goed voor je SEO, maar niet elke link is relevant voor zoekmachines. Het gaat om het creëren van kwaliteitslinken, maar hoe doe je dat?

  1. Zorg dat de linktekst (ankertekst) de sleutelwoorden bevat waarop je wilt scoren
  2. De link moet op een pagina staan waar een relevant artikel staat
  3. De kwaliteitslink linkt naar een pagina diep in de structuur van de eigen website die het meest relevant is voor de inhoud van het artikel
  4. Het artikel bevat relevante keywords voor de pagina waarnaar gelinkt wordt

Voorbeeld: Goede links binnen een artikel

  • Deze seo training wordt gegeven door RegioinBedrijf
  • De Gemeente Aalburg is te vinden bij RegioinBedrijf


Voorbeeld: Slechte links binnen een artikel

  • Deze seo training wordt gegeven door RegioinBedrijf
  • Voor meer informatie gaat u naar de website van RegioinBedrijf.

Schrijf voor de lezer

Met deze adviezen zorg je ervoor dat teksten beter vindbaar worden in zoekmachines. Vergeet echter niet dat het informeren en activeren van de lezer je belangrijkste doel is. Zorg er daarom voor dat je teksten altijd prettig leesbaar zijn en probeer de SEO adviezen waar mogelijk in je teksten te verwerken.

 

Annemarie Prenger

Over de Auteur:
Annemarie de Joode, is Accountmanager Online bij RegioinBedrijf. In haar functie adviseert Annemarie haar klanten op het gebied van (online) marketing en communicatie.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!