Social media, moet dat?

Social media, moet dat?
  • Marketing & Communicatie

Social media, veel ondernemers hebben er een broertje dood aan. “Moet dat?” vragen ze dan. Natuurlijk is het spannend om van alles van jezelf en je onderneming te laten zien. Lezers gaan jouw content beoordelen, ze gaan er iets van vinden. En al die borstklopperij… het is toch niet zo bijzonder wat ik doe? JUIST WEL!!!

In  deze blog laat ik je zien hoe het gebruik van social media snel, leuk en nuttig kan zijn. 

Kies het juiste medium

Om te beginnen is het belangrijk om na te denken welk medium je gaat inzetten. Waar is jouw doelgroep actief? Welk doel wil je bereiken? Waar je met Facebook vooral snel en makkelijk je lokale achterban bereikt, leent Instagram zich weer heel goed voor het delen van fotogenieke content. LinkedIn daarentegen biedt een serieuzer zakelijk platform, waar jouw inhoudelijke artikelen beter tot hun recht komen. In welk medium je investeert bepaal je aan de hand van je business, je content en je doelen. Uiteraard is het inzetten van een combinatie van platformen ook mogelijk. 

LinkedIn

LinkedIn is het grootste zakelijke platform van dit moment. Een goede  manier om een zakelijk netwerk op te bouwen en jezelf  te presenteren.. Je kunt naast een persoonlijk profiel, ook een bedrijfsprofiel aanmaken en artikelen, video’s en sinds kort ook stories plaatsen. Waar het om gaat is dat je content relevant is, actueel en inhoudelijk. Beeld doet het altijd goed, maar kies sowieso voor een sterke boodschap. Om op tijdlijn van anderen naar voren te komen zijn reacties belangrijker dan likes Vraag dus om  interactie!

Instagram

Instagram is een prachtig medium wanneer je over een fotogeniek product beschikt. Door het gebruik van een breed aantal bewerkingsopties, zoals  filters, gifjes, muziek en vensters, kun je je content  tot leven brengen. Maak verhalen, gebruik tags en hashtags, niks is te gek. Je kunt hier al je creativiteit kwijt en volop de interactie met je volgers aan gaan. 

Facebook

Facebook is een medium dat de laatste jaren wat aan populariteit heeft ingeboet. Opereer je lokaal en heb je een groot netwerk, dan zou Facebook zomaar eens jouw medium kunnen zijn. Ervaar zelf door te proberen waar je wel en geen interactie en likes ervaart. Maak op basis daarvan je keuzes. Je kunt je content van Instagram ook direct op Facebook plaatsen door het vinkje aan te zetten. Ideaal als je op beide kanalen verschillende volgers bedient en geen extra werk in je Facebook post wil steken. 

Boodschap gericht op je ideale klant

Kies je boodschap secuur en richt je op jouw ideale klant. Door telkens je hele aanbod over de bühne te gooien ben je niet specifiek. Je ideale klant zal zich niet aangesproken voelen, want slechts een gedeelte van je boodschap is op hem of haar gericht. Wees zelfverzekerd over je aanbod en probeer authentiek te zijn. 

Crossmediaal

Gebruik zowel beeld, tekst en video door elkaar heen. De variatie is wat jouw verhaal boeiend maakt om naar te kijken. Misschien vind je het maken van videocontent spannend. Houd dan vooral ook in je achterhoofd dat het allemaal niet zo gelikt hoeft te zijn. Niemand maakt ‘perfecte’ content en dat is juist wat jou en je boodschap authentiek maakt. Het wekt vertrouwen als je doelgroep kan zien wie jij echt bent. 

Interactie

Ik heb het hierboven ook al een paar keer benoemd, ga in gesprek met je volgers.Op social media kun je heel actief met je netwerk in gesprek gaan, dat is wat het leuk maakt. Eindig je boodschap met een vraag: hoe is dat bij jou? Hoe kijk jij hier tegenaan? Wil je dat ik contact met je opneem, reageer met een JA. 

Ik hoop dat ik je met dit stukje getriggerd  heb om in gesprek te gaan met jouw potentiële klanten via social media! Wil je meer weten, stuur me dan een berichtje via Linkedin.

Auteur: Ilona van Vught

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!