home » blog » Sales »

Vijf redenen waarom je niet moet willen dat jouw organisatie volwassen wordt

Vijf redenen waarom je niet moet willen dat jouw organisatie volwassen wordt
  • Sales

Een gezonde ambitie van een organisatie is groei, punt! Groei betekent continuïteit en daarmee verband houdend je bestaansrecht, meer financiële mogelijkheden en zo zijn er nog wel een paar goede redenen waarom iedere organisatie groei als ambitie zou kunnen kiezen.

En groei kan op een bepaald moment leiden tot volwassenheid. Deze blog gaat over VIJF redenen waarom je niet volwassen moet willen worden. Om dat duidelijk te maken, vraag ik je om je even in te leven in de wereld van een kind. En wie weet is het dan wel kinderlijk eenvoudig om succesvol te groeien!

Reden 1: Ontwikkeling

Het is bewezen dat wij vanaf het moment dat we geboren worden ons door de jaren heen steeds langzamer ontwikkelen. Dat begint al direct na de geboorte met zelf leren ademen en later leren lopen en zelfstandig eten.  Dat die ontwikkeling steeds langzamer gaat is eigenlijk wel jammer omdat nu juist die individuele ontwikkeling binnen organisaties leidt tot collectieve innovatie. En innovatie is één van de succesfactoren om een groeiende organisatie te zijn of te worden. Faciliteer die innovatie is mijn advies.

Dat doe je niet door een ideeënbus in de kantine te plaatsen waarin, behalve een verlaten bananenschil, eens in de zoveel jaar een idee wordt gestopt hoe het volgende bedrijfsuitje toch anders georganiseerd zou moeten worden.

Hoe faciliteer je dan die innovatie? Dat doe je door een krankzinnig idee te droppen, bijvoorbeeld dat je de komende drie jaar de omzet wilt verdubbelen en de marge met 20% wilt verbeteren over die verdubbelde omzet. Door een dergelijk bericht in de organisatie neer te leggen dwing je leidinggevenden en medewerkers buiten de bestaande referentiekaders te denken. Bedenk hierbij dat een goed plan vaak gewoon voortkomt uit een krankzinnig idee! Ook het bekende ‘als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg’ is geen wetmatigheid meer, want inmiddels is bewezen dat het ook minder kan zijn, veel minder zelfs.

Wat heeft bovenstaande nu met volwassen worden te maken? Nu, dat wil ik je uitleggen: kinderen zijn constant bezig te leren hoe ze zaken wel voor elkaar kunnen krijgen en de ouders die daar de ruimte voor geven zien dan dingen gebeuren waar ze zich over verbazen. Het bekende: ‘moet je kijken wat hij of zij nu doet of al kan?’ Dus laat je verbazen en faciliteer innovatie. En vergeet vooral niet te zeggen: ‘goed zo!’

Reden 2: Energie

Gezonde kinderen barsten van de energie, Ze staan, zoals dat heet: ‘aan’ en rennen en vliegen de hele dag alle kanten op. Energie is input die uiteindelijk tot resultaten leidt. Het behalen van goede cijfers is output én het resultaat van alle daarvoor genomen acties.

Omdat we graag sturen op input is het dus heel logisch om te werken aan de energie van leidinggevenden en medewerkers. Dus koester die ogenschijnlijke ADHD-medewerker en laat hem of haar die energie overdragen, dat geeft anderen ook energie. Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar als je even minder of geen energie hebt of van nature gewoon minder energiek bent, wat dan? Wel, er zijn al veel manieren bekend waardoor je meer energie krijgt, zoals bewegen, sporten, gezond eten en natuurlijk niet roken en (niet te veel) drinken. Daarnaast speelt de manier waarop je feedback krijgt of geeft en leiding geeft of krijgt een belangrijke rol. En dan is er nog een belangrijke factor die van invloed is, minder bekend bij veel mensen al wordt het de laatste tijd in toenemende mate onderkend, en dat is slapen! Niet alleen ‘s nachts maar bijvoorbeeld óók overdag.

Gewetensvraag! Heb jij een mogelijkheid in het bedrijf om een ‘powernap’ te doen? En zou jij het accepteren als een medewerker zegt dat hij of zij even een powernapje neemt? Het is bewezen dat het werkt. Daarna is de energie namelijk weer op peil en die kan in de arbeidsactiviteit worden gestoken. Hetzelfde doen kleine kinderen, even slapen! De geruststelling is dat het verschonen van de luier achterwege kan blijven, want voor zover ik weet zijn de meeste leidinggevenden en medewerkers zindelijk. En er is niemand gebaat bij het pamperen van deze collega’s.

Benieuwd naar de overige redenen? Lees dan de complete blog op de website van Kenneth Smit. 

Auteur: Peter Verstoep, Business Improver Kenneth Smit

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!