Vijf tips voor het creëren van een zakelijke vlog

Vijf tips voor het creëren van een zakelijke vlog
  • Marketing & Communicatie
  • Linda van der Vaart-Hoebink

Je kunt er tegenwoordig bijna niet meer omheen. Steeds meer bedrijven beginnen met maken van video’s en plaatsen deze online. Maar wat vertel je in zo’n video (vlog) en hoe zorg je ervoor dat je een echte meerwaarde creëert? In deze blog geef ik je een aantal tips.

© Photo by Terje Sollie from Pexels

Het lijkt zo simpel: je pakt je telefoon, richt hem op jezelf en neemt een leuke vlog op. Maar is het dat ook echt? Het kan inderdaad redelijk makkelijk zijn, mits je een aantal aandachtspunten hanteert. 

Tip 1 – Bepaal je onderwerp 

De eerste belangrijke stap is het bepalen van je onderwerp.  Het is begrijpelijk dat je enthousiast bent over je product of verhaal, maar bedenk dat de kijker vaak niet in deze materie zit. Het is voor hen allemaal nieuw, dus beperk je tot één duidelijk onderwerp. In de journalistiek noemen ze dit ook wel ‘kill your darlings’.  Zorg ervoor dat je de kijker niet overvoert met een enorme hoeveelheid informatie. 

Tip 2 – Bepaal je doel

Als je het onderwerp hebt bepaald, denk dan eens goed na over wat je wilt bereiken met je video? Wat moet het opleveren? Wil je dat mensen een product kopen, wil je dat ze een afspraak maken, je website bezoeken, of wil je puur informatie/kennis delen? Samen met het onderwerp kun je van hieruit jouw boodschap gaan formuleren. 

Tip 3 – Kort maar krachtig

Heb je je wel eens afgevraagd hoe lang een gemiddeld tv-nieuwsitem is? Ik zal het je verklappen: inclusief de tekst van de presentator slechts maximaal 2.30 min. Kort zeg je? Bekijk zo’n item maar eens en kijk hoeveel informatie je krijgt. En denk er eens over na hoe vaak jij zo’n compleet item afkijkt? 

Beperk je daarom in je video tot hoofdlijnen. Ga niet teveel in op details. Houd in gedachten dat de eerste dertig seconden van je video het belangrijkste zijn. Daarna verliezen mensen de aandacht. Als ze echt geïnteresseerd zijn in achterliggende informatie, dan klikken ze wel door op de link die je (natuurlijk vanzelfsprekend) in de post bij je video plaatst. 

Tip 4 – Spontaan en over the top

Nu je je boodschap hebt geformuleerd ben je bijna zo ver om te gaan opnemen. Maar voordat je daaraan begint nog een aantal aandachtspunten. Leer om te beginnen de boodschap niet uit je hoofd. Zorg er hooguit voor dat je een aantal steekwoorden op papier hebt staan. Als je iets gaat voorlezen dan haalt dat de spontaniteit compleet weg en daarmee verlies je de interesse bij je kijker. 

Als je gaat opnemen, zorg dan dat je relaxed staat. Zak iets door je knieën of ga gewoon op je gemak zitten. Vervolgens moet je nu iets gaan doen wat misschien wel tegen je gevoel ingaat: breng je boodschap net iets over the top. Leg meer nadruk op woorden en articuleer duidelijk. Voor jouw gevoel is dit waarschijnlijk teveel van het goede, op beeld ziet het er echt stukken beter uit. Natuurlijk moet je dit niet overdrijven. Probeer het gewoon een paar keer uit en bekijk je vlog voordat je het online zet. 

Tip 5 - Camera aan en 3…2…1…

Iets totaal anders dan inhoud, maar net zo belangrijk is het beeld. Houd om te beginnen je telefoon niet verticaal maar horizontaal. De meeste social- en video-platforms, geven de beste weergave horizontaal. Als je verticaal filmt wordt de video heel klein weergegeven.

Denk ook even na over de plaats waar je gaat staan. Als je buiten filmt, zorg er dan voor dat je niet met je rug naar de zon staat. Let ook op schaduwen op je gezicht. Sta je binnen, kijk dan goed naar het licht en schaduwen. Midden onder een spotje gaan staan is geen goed idee, tenzij je gaat vertellen over je nieuwste openbaring of naar een ander universum gestraald wilt worden. Zorg ook voor een beetje diepte in je beeld. Afhankelijk van  je boodschap, is het echt niet erg als er een keer iemand achter jou langs loopt. 

Oh ja in plaats van zelf te filmen, laat ook dat een ander eens doen of maak gebruik van een statief. Met je handen vrij praat het een stuk makkelijker. 

Kortom, wees duidelijk en helder in je communicatie, zorg voor een goed beeld en ga viral. Adem diep in en uit, roep tegen je telefoon ‘Zeg eens kaaaaassss’, en begin daarna pas met praten. Voordat je het weet heb je 100.000 likes. 

Auteur: Linda van der Vaart-Hoebink

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!