Zijn gemeentesites geoptimaliseerd voor ondernemers?

Zijn gemeentesites geoptimaliseerd voor ondernemers?

Als ondernemer bent u vaak in grote mate afhankelijk van een gemeente, daar staat tegenover dat zij ook veel voor ondernemers kunnen betekenen. Hoe richt een gemeente haar website hier op in?

Vergunningen, gemeenteprojecten, bestemmingsplannen, gemeentenieuws, en advies. Als ondernemer kunt u niet om uw lokale overheid heen. Dit geldt andersom echter net zo goed, welke gemeente probeert nu niet het lokale bedrijfsleven te stimuleren? Is het niet vanwege de (directe) inkomsten die het genereert, dan is het wel vanwege de werkgelegenheid binnen  de gemeente. Elke gemeente heeft wel een contactpersoon voor het bedrijfsleven en bij geen enkele gemeente ontbreekt een website. Maar is er voor gemeenten en ondernemers online wellicht een hoop te winnen.

Gemiste kans

Waar gemeentesites bij particulieren online vooral een informerende rol vervullen (denk aan openingstijden, prijzen, loketinformatie etc.), gaat hun rol bij ondernemers dieper. Dat mag althans verwacht worden als zij het lokale bedrijfsleven willen stimuleren. Nu zullen de meeste gemeenten al uren besteden aan plannen om ondernemers beter ten dienste te staan. Maar tussen alle grote projecten en bijeenkomsten gaat de gemeentesite vaak verloren. En dat in een tijdperk waar de online mogelijkheden oneindig lijken door te groeien. De websites van de gemeenten kunnen meer voor ondernemers betekenen behalve telefoonnummers en openingstijden. Hiervoor kunnen zij het voorbeeld volgen van hun eigen doelgroep: de ondernemers.

Tips voor gemeenten

Wees een voorbeeld voor het bedrijfsleven dat u probeert te stimuleren. Want ook het bedrijfsleven laat nog vaak kansen voor hun website liggen. Daarom kunt u gebruik maken van de onderstaande methodes die in de e-commerce al worden toegepast bij een klantgerichte aanpak.

  1. Ondervraag uw doelgroep op directe wijze. Ga het gesprek met ondernemers aan (online of offline) over de website, maar stel hiervoor gerust vragen op. Noteer de reacties die ondernemers geven terwijl zij de website bekijken, de zogenaamde hardop denkmethode. Vraag ook plannen en beleidsstukken op om een beeld te vormen van de benodigdheden van de ondernemers. Laat mensen hun ideeën opsturen of plaatsen op de website.
  2. Ondervraag uw doelgroep op indirecte wijze. Vraag aan het ondernemersloket van uw gemeente wat de meest gestelde vragen (en klachten) van ondernemers zijn.
  3. Leg uw eigen ideeën aan ondernemers voor. Veel van hen weten wat ze willen, maar niet wat ze kunnen. Van zowel gemeente- als digitale zaken hebben zij niet altijd veel opgestoken. Haal uw inspiratie gerust van bijvoorbeeld Google of online trendwatchers.  
  4. Verdiep u in uw doelgroep. Stel scenario’s en persona’s op, wie is uw doelgroep? Wat zoeken zij op een gemeente website? Waar zoeken zij op uw pagina’s? Waarom zoeken zij op uw website?
  5. Raadpleeg bezoekersstatistieken, welke ondernemers gerelateerde pagina’s worden het meest en langst bezocht? Hoe worden deze pagina’s gevonden? Kwamen ze alleen voor die ene pagina? Waar haakten zij op af?

Kortom, als gemeente mag u best gebruik maken van de commerciële methodes om uw website vorm te geven. Deze methodes zijn er voor bedoeld de doelgroep te verleiden tot conversie. Wat uiteindelijk ook het doel van een gemeente zal zijn. Gemeenten streven meestal geen uitsluitend informerende rol na. Betrek uw ondernemers daarom ook online bij de gemeente. Ondernemers zelf gaan met hun online doelgroep  vaak al een stap verder dan de gemeenten.

Joram van Schaik

Over de Auteur:
Joram van Schaik, is Stagiair bij RegioinBedrijf. Hij studeert op dit moment Digitale Communicatie aan de Hogeschool in Utrecht.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!