Afdeling Mobiliteit en Logistiek van Koning Willem I College blijft ontwikkelingen in bedrijfsleven bijbenen

  • Onderwijs & Training

Als ze op het Koning Willem I College ergens merken dat technische ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen, dan is het wel op de afdeling Mobiliteit en Logistiek. Directeur Thieu van den Elzen: “We houden heel precies bij wat om ons heen gebeurt en wat zich afspeelt in de bedrijven waar studenten stage lopen of werken. Wat het lastig maakt, is dat de examinering door de overheid wordt voorgeschreven en niet snel genoeg inspeelt op de vaardigheden waar het bedrijfsleven om vraagt.”

Afdeling Mobiliteit en Logistiek van Koning Willem I College blijft ontwikkelingen in bedrijfsleven bijbenen

Van de 22 onderwijsafdelingen is de afdeling Mobiliteit en Logistiek één van de grotere. Hier volgen zo’n 1.100 studenten op een totaal van 15.000 het bolBOL- of het bbl-leertraject. Studenten uit het bol-traject krijgen vijf dagen per week onderwijs en lopen stage. Wie kiest voor het bbl-traject, heeft een arbeidsovereenkomst bij een bedrijf en volgt één dag per week onderwijs. 

Accreditatie

Intensief contact met de bedrijven waar studenten aan de slag gaan, stelt de onderwijsafdeling mede in staat aanpassingen in het onderwijsaanbod te doen. “Ontwikkelingen gaan snel, maar we blijven de vaktechniek afstemmen op de standaarden die gelden. De huidige examinering wijkt echter af van waar het bedrijfsleven tegenwoordig om vraagt. Daardoor kunnen onze studenten niet overal terecht, omdat sommige bedrijven nog niet volgens de examinering van het SSB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) zijn geaccrediteerd.”

In overleg

Dat maakt het aanvragen van een stage bij een autogarage waar al lang niet meer met alleen auto’s op diesel en benzine wordt gewerkt, lastig. Gelukkig hebben Van den Elzen en zijn collega’s goede contacten met het SSB in de regio. “Bij uitzonderingen gaan we altijd in overleg. Loopt een student graag stage bij een bedrijf waar elektrische voertuigen de standaard zijn en dit bedrijf is nog niet geaccrediteerd, dan kan hij sommige werkzaamheden bij een ander bedrijf uitvoeren.”

De enige

Die bedrijven waar studenten aan de slag gaan, zijn lang niet allemaal in Noord-Brabant gevestigd. Vanuit het hele land ziet de onderwijsafdeling studenten van het bbl-traject binnenkomen. “We zijn de enige tweewieler opleider in het zuiden van het land. Dat maakt dat we ook inschrijvingen krijgen van jongeren uit Amsterdam, Vlissingen, Maastricht, Venlo.”

Begeleiding

Met de begeleiders van zowel de leerlingen die het bol- als het bbl-traject volgen, is tijdens een schooljaar regelmatig contact. “De bedrijven waar onze studenten stage lopen of werken, nodigen we ook uit op school. Onlangs gaven we nog een plenaire toelichting op het digitale systeem waarmee examinering in de praktijk wordt vastgelegd.” Ook aan het didactische aspect wordt gedacht. Want hoe ga je als medewerker van een bedrijf op de werkvloer het beste om met studenten van 16- en 17-jarige leeftijd? Over dat onderwerp gaven we laatst een presentatie. “Hoe communiceer je met studenten uit deze leeftijdsklasse en wat speelt in de straatcultuur?”

Kleinschaligheid loont

Van den Elzen ziet zijn studenten weleens in een andere branche terechtkomen dan waarvoor ze zijn opgeleid. Wie bijvoorbeeld op niveau vier de opleiding tot technisch specialist personen- of bedrijfsauto’s heeft gevolgd, gaat ook bij een ASML aan de slag. “Deze jongeren hebben geleerd heel gestructureerd te werken, waar bij ASML behoefte aan is.” De onderwijsdirecteur adviseert zijn studenten de kleinere bedrijven niet over het hoofd te zien. “Waar ze bij grotere, logistieke bedrijven vaak slechts een klein kunstje mogen doen, worden ze bij de kleinere bedrijven veel breder opgeleid.”

Twee keer prijs op AMT Live

Al het harde werk van de studenten werd in februari van dit jaar nog beloond met een mooie prijs. Voor de derde achtereenvolgende keer won de afdeling Mobiliteit en Logistiek de prijs ‘Beste bedrijfsautotechnicus-opleiding’ tijdens Auto Prof - AMT Live in Gorinchem. Na samen met twee andere opleiders genomineerd te zijn, streden studenten in vijftallen voor de hoofdprijs. Daarbij bogen ze zich over vragen die inspeelden op kwesties zoals de slijtagegevoeligheid van autobanden. Weer een andere vraag had betrekking op het uitlezen van data en het interpreteren daarvan.

Bij het in ontvangst nemen van de hoofdprijs als opleider bleef het niet. Een student Mobiliteit en Logistiek werd bekroond met een individuele prijs: de Beste Bedrijfsautotechnicus. Dat gebeurde nadat hij een radio aansloot en een technische handleiding had geschreven voor mensen zonder technische achtergrondkennis.

EK

In maart gingen vier studenten opnieuw voor de hoofdprijs: in het Tsjechische Brno bonden studenten van de opleidingsrichtingen fietstechnicus en motorfietstechnicus met andere studenten de strijd aan op het EK Tweewielers. Op dit EK won een student van het Koning Willem I1 College vorig jaar nog de prijs voor beste motorfietstechnicus. Je kunt je voorstellen dat Van den Elzen apetrots is op zijn studenten en collega’s.

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over Koning Willem I College:

Bekijk het complete profiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!