home » interviews » Bouw »

"Alles voor de perfecte werkplek"

  • Bouw

Ontzorging van A tot Z: bij bouwbedrijf Heembouw is het zeker geen loze belofte. Al vanaf de eerste voorzichtige bouwplannen denkt het bouwbedrijf mee met de klant, vertelt commercieel manager Job Kuijpers. “Een goed gebouw wordt ‘gedragen’ door de mensen die er werken.”

"Alles voor de perfecte werkplek"

Ondernemers die kiezen voor een nieuw bedrijfspand, doen dat doorgaans vanuit de gedachte dat ze er jaren naar tevredenheid kunnen werken. Tegelijkertijd gaan ze daarbij nog wel eens voorbij aan de vraag of de beoogde locatie ook daadwerkelijk het beste aansluit op de specifieke wensen en behoeften van het bedrijf. Heembouw draait de zaken daarom om, schetst Job Kuijpers. “Vaak wordt op basis van de beoogde locatie een gebouwontwerp gemaakt. Wij zoeken de juiste locatie bij de bedrijfsprocessen van de klant. Elk bouwtraject begint bij ons met een uitgebreide scan. Hoe zitten de bedrijfsprocessen in elkaar? Hoe zijn de goederenstromen? Waar wonen de medewerkers? Aan welke vergunningseisen moet een nieuw pand voldoen? Welke wijzigingen zijn hierin op de lange termijn te verwachten? Allemaal zaken die een rol spelen bij het bepalen van de strategisch meest geschikte locatie.”

Kostenanalyse

Uit deze scan rolt een lijst met meest geschikte locaties. Op basis van de specifieke wensen en behoeften wordt vervolgens een definitieve locatie bepaald, schetst Kuijpers. “Vervolgens maken we een ontwerp dat volledig is toegespitst op het specifieke kavel. Uiteraard maken we daarbij ook een kostenanalyse: past dit ontwerp binnen het budget van de klant? Uiteindelijk komen we zo tot een definitief ontwerp. Ook ondersteunen we de klant desgewenst bij de grondaankoop, bij het regelen van de benodigde financiering en bij het aanvragen van de vereiste vergunningen.”

Onderhoud

Daarna kan de daadwerkelijke bouw van start kan gaan. Kuijpers: “Daarbij gaan we uit van de ‘lean’ bouwsystematiek. Dat betekent onder meer dat we, samen met onze partners, uitgaan van het principe ‘Alles in één keer goed’.” Is het gebouw eenmaal opgeleverd, dan houdt het voor Heembouw niet op, benadrukt Kuijpers. “In de exploitatiefase ontzorgen we onze klanten desgewenst met een onderhoudscontract. Zodat een gebouw ook op de langere termijn blijft voldoen aan de wensen van de klant.”

Lange termijn

Binnen het hele bouwproces, van de eerste zoektocht naar de perfecte locatie tot het onderhoud, vormen de bedrijfsprocessen van de klant het uitgangspunt, benadrukt Kuijpers. “Ik denk dat we ons daarmee echt onderscheiden in de markt. Vaak wordt er simpelweg een gebouw neergezet dat misschien op dat moment voldoet aan de eisen, maar waarbij onvoldoende is nagedacht over de lange termijn. Wij willen dat écht anders doen. Zodat klanten in een pand terechtkomen waarin het ook over een tijdje nog prettig werken is.” Dat zit hem volgens Kuijpers niet alleen in de locatie, maar ook in de details. “Een prettige ontsluiting van het terrein, kleine loopafstanden, een goede duurzame klimaatbeheersing: allemaal zaken die eraan bijdragen dat medewerkers met plezier en comfort aan het werk gaan. Een goed gebouw wordt ‘gedragen’ door de mensen die er werken.”

Perfect passend

Zelf kan Kuijpers er elke keer weer van genieten als een opgeleverd gebouw perfect aansluit bij de specifieke bedrijfsprocessen en de belevingswereld van de medewerkers. “De afgelopen jaren creëerden we werkplekken voor bedrijven als Tesla, BSM, Bierens, Solren, Brocacef, Coca-Cola en PostNL en voor tal van andere bedrijven. Elke keer geeft het weer een kick als je er, samen met de klant, in slaagt om een gebouw neer te zetten dat perfect past.”

Auteur: Joost Peters

Meer informatie over HEEMBOUW BREDA:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!