Care for Quality verdiamant uw mogelijkheden!

  • Zakelijke dienstverlening

Care for Quality zet zich in om de verspilling in bedrijfsprocessen tegen te gaan. RegioinBedrijf sprak oprichter en directeur Joost Balder over hemzelf en de organisatie.

Care for Quality verdiamant uw mogelijkheden!

Directeur Joost Balder aan het woord

Naam: Joost Balder
Werkt per week: 50-60 uur
Eerste baan: Phillips Healthcare

Hoe zou u uzelf omschrijven als ondernemer?

Een gedegen ondernemer die zijn klanten serieus neemt en zijn relaties respectvol zal onderhouden.

Hoe ziet uw loopbaan er tot op heden uit?

10 jaar docent MBO, 10 jaar Philips Healthcare en 4 jaar LG-Philips Displays.

Wat is uw grootste zakelijk succes tot op heden?

Dat zijn er twee: de eerste op het gebied van opleiden: Lean Six Sigma Green Belt’s en Black Belt’s opleiden voor grote toonaangevende bedrijven zoals Philips, NXP, Stork en DSM. De tweede is een groot coaching Joost Baldertraject bij een bedrijf dat o.a. onderdelen maakt voor straalmotor. Hier ben ik de organisatie aan het ondersteunen bij het vinden van de kernoorzaken van hun faalkosten. Ik begeleid projectgroepen die nu volgens een zeer succesvolle methodiek (Lean Six Sigma) stap voor stap afdalen in het proces en uiteindelijk de kernoorzaak aan het licht brengen en zo vele tienduizenden euro’s aan besparing gaan opleveren.

Bent u actief binnen een zakelijk netwerk/vereniging, en zo ja kunt u daar meer over vertellen?

Ja, ik ben actief in het ondernemersnetwerk vanuit de Rabobank Dommelstreek (Zuidoost Brabant). Daarnaast ben ik als freelance docent verbonden aan NCOI en Avans Hogeschool. Middels de bijeenkomsten leg ik vele goede contacten. Daarnaast verzorg ik workshops voor het Mikrocentrum (Eindhoven) waar ik in contact kom met vele mooie (MKB) bedrijven uit heel Nederland.

Welke ondernemer inspireert u? En waarom?

Wim van der Leegte. Behalve dat hij geboren Nuenenaar is, ben ik ervan overtuigd dat zijn resolute aanpak tot goede resultaten leidt. Hij heeft overtuigingskracht, kan goed de hoofd- en bijzaken onderscheiden en wijkt niet van zijn uitgezette koers af. Hij heeft visie en mogelijk kun je het daar niet mee eens zijn, maar zijn beleid is helder, doeltreffend en werpt zijn vruchten af.

Hoe bent u terecht gekomen bij de organisatie?

Ik heb het bedrijf Care for Quality zelf opgericht in 2005, de week waarin ik de 50 jarige leeftijd bereikte. Ik wil de wereld laten zien dat leeftijd nooit een belemmering kan zijn van zaken waar je in gelooft. Dat is ook wat ik zie bij Wim van der Leegte die op oudere leeftijd nog zijn Ingenieursdiploma heeft behaald.

Wat maakt het leuk om voor dit bedrijf te werken?

Het zelf verantwoordelijk zijn voor je bedrijfsvoering. Direct resultaten zien van zowel de goede als de wat minder goede beslissingen. Daarnaast heb ik een hekel aan dingen over moeten doen en dat is precies wat wij naar onze klanten uitdragen:  “First Time Right”, iets wat perfect bij mijn persoonlijkheid past. Ik kan gewoon helemaal mezelf zijn en dat maakt je heel krachtig en geeft veel voldoening.

Wat is uw betrokkenheid bij de regio?

Eerlijk gezegd is mijn business niet regiogebonden. Wel voel ik me sterk betrokken bij de regionale activiteiten en houd me goed op de hoogte van wat zich zoal in de regio afspeelt. Ik ga graag naar netwerkbijeenkomsten georganiseerd door de Rabobank en heb afgelopen jaar deelgenomen aan de Regio Business Dagen in het Beursgebouw van Eindhoven.

Wat wilt u graag nog bereiken in uw carrière?

Ik wil graag een uitbreiding van het aantal optimalisatieprojecten bij het MKB. Deze bedrijven hebben eveneens korte lijnen. Een goede analyse waaruit een helder voorstel komt zal daarom ook direct worden overgenomen en geïmplementeerd.

Welke boodschap wilt u uw collega ondernemer meegeven?

Geloof in de ingeslagen weg, vertrouw op je visie, voorkom een zwalkend beleid.

Over de organisatie

Wat is de core business van jullie organisatie?

Verspilling in processen lokaliseren en wegnemen en zo de winstgevendheid significant verhogen.

Hoe is jullie organisatie ontstaan?

Eind vorige eeuw was er een sterk geloof dat de beeldbuis nog een toekomst had mits de kostprijs significant omlaag gebracht kon worden. Met nieuwe revolutionaire technieken kon een zeer ondiepe beeldbuis gefabriceerd worden en door een nieuwe display techniek konden dure onderdelen vervallen en de beeldkwaliteit een grote sprong maken op het gebied van scherpte en resolutie. Om de processen maximaal te kunnen verbeteren is toen gekozen voor de Lean en Six Sigma methodiek (zie ook onze website) om zo deze doelen te behalen. In 2004 ging de Beeldbuizenmarkt volledig op “z’n gat” omdat de platte schermen in vele opzichten beter waren en daarmee de beeldbuis in slechts enkele jaren volledig heeft verdrongen. Ook mijn baan kwam op termijn te vervallen zodat ik in overleg met Philips uit ben gestapt en Care for Quality heb opgericht waarbij ik de ontwikkelde methodieken in mijn bedrijf mocht vermarkten.

Wat zijn jullie hoogtepunten sinds het bestaan van de organisatie?

Het samenwerkingsverband met R&G Global Consultance, Wij zijn als businesspartner verbonden aan de R&G Academy, die voor toonaangevende bedrijven hun projectleiders opleidt en begeleidt, die ingezet worden voor procesoptimalisatie projecten.

Wat maakt jullie organisatie uniek?

Wij spreken zowel de taal van de man /vrouw op de vloer als de taal van het management. Wij kunnen als geen ander processen in een goed model vertalen en zo op basis van feiten de oorzaak van de faalkosten naar boven halen. Transparantie creëren is een kreet, maar die past zeer goed bij ons bedrijf. Omdat wij klein zijn en uitsluitend over de hoogstnoodzakelijk overhead beschikken, kunnen wij zeer scherpe tarieven aanbieden en heeft onze klant geen last van bureaucratie. De lijnen zijn kort en de klant krijgt daarom altijd zeer persoonlijke aandacht.

Hebben jullie samenwerkingen met vaste partners en zoja op welk gebied ?

Ja, wij beschikken over een groot netwerk met freelancers, ik noem ze liever Interim Professionals, een term die ook gebruikt wordt door Yacht of Brunel. Ons netwerk is dermate groot dat wij bijna voor iedere branche de juiste professional kunnen aanbieden.

Welke personeelsactiviteiten worden er georganiseerd?

Wij vieren onze successen, meestal met een etentje.

Economische thema's in de regio Zuidoost-Brabant  zijn: High Tech, Automotive, Lifetec, Design en Innovatie. Is jullie organisatie met één van deze thema's verbonden?  En zo ja, op welke manier?

Wij hebben een grote expertise op het gebied van Medical Devices, dus dat zit in het cluster High Tech. Ons bedrijf heeft sterke banden met Philips Healthcare, niet bepaald een MKB’er! Ik heb als oprichter van het bedrijf 10 jaar gewerkt bij Philips Healthcare in Best en heb daarmee een stevige expertise opgebouwd op het gebied van o.a. de Magnetische Resonantie Imaging systemen. Wij worden daarom geregeld betrokken bij de processen op het gebied van assemblage en interne logistiek.

Daarnaast hebben we ook goede banden met NXP en hebben voor deze organisatie (ook niet bepaald een MKB’er) vele projectleiders opgeleid en begeleid.

Wat is de grootste uitdaging voor de organisatie?

Gelukkig hoeven wij niet te zeggen “de crisis overleven”. Onze klanten blijven ons trouw en daarom is onze grootste uitdaging om dit verder te versterken. “Nog meer doen dan wat je je klanten toezegt” Wij gaan voor een onvoorwaardelijke klanttevredenheid, wij zijn pas tevreden wanneer we de ondernemer een sleutel tot de oplossing hebben overhandigd. Wij willen voor iedere opdrachtgever een “WAT” omzetten naar een “HOE”

Voorbeeld: Wat willen we --> minder voorraad. Hoe gaan we dit bereiken: --> omsteltijden in de productie omlaag brengen door ……….

Waar staat de organisatie over 5 jaar?

Over 5 jaar zijn wij bij vele gezonde MKB bedrijven een graag geziene partner. De ondernemer realiseert zich dat wij een grote toegevoegde waarde hebben en als buitenstaander de organisatie een spiegel weet voor te houden. Onze boodschap: “ook bij een gezonde winstmarge valt er nog veel te optimaliseren” is geland en ondernemers beschouwen ons als toegevoegde waarde en niet langer als een kostenpost. Onze activiteiten worden dan als vanzelfsprekend beschouwd, net als de vanzelfsprekendheid dat je het machinepark moet onderhouden.

Wat zijn de plannen voor de nabije toekomst?

Uitbreiden van onze naamsbekendheid en met name de MKB’er gaan bereiken middels een bruikbare QuickScan. Wij hebben een eerste versie ontwikkeld zodat de ondernemers middels het beantwoorden van 10 vragen en het invullen van een aantal kengetallen een betrouwbare indicatie verkrijgt hoe groot het besparingspotentieel van de organisatie is. Deze QuickScan is de basis voor ons Baseline-onderzoek. Wij zijn dan enige dagen te gast bij de onderneming en presenteren een helder rapport met betrouwbare cijfers waarin absolute duidelijkheid wordt verschaft waar kansen liggen en daarnaast geven wij de strategie aan hoe wij deze kansen gaan verzilveren (of “vergulden”, of “verplatinaën” of “verdiamanten”, want wij brengen veel meer dan zilver, immers spreken is zilver, zwijgen is goud, actie is platina, maar doelen bereiken is diamant!!!!

Vandaar ons motto:  Care for Quality verdiamant uw mogelijkheden!

Meer informatie over CARE FOR QUALITY:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!