'Dat familiegevoel, het Heembouw-DNA, heerst hier nog steeds'

  • Technologie

Trots. Dat is wat je voelt als je bij Heembouw in Breda binnenloopt. Prachtige foto’s van nog prachtigere panden aan de muur. Een warm onthaal, de koffie geserveerd met een grote glimlach. Dit is een bouwbedrijf, maar dan nét even anders.

'Dat familiegevoel, het Heembouw-DNA, heerst hier nog steeds'

Job Kuijpers (commercieel manager) en Rinus Verhey (commercieel directeur) zeggen het niet met zoveel woorden, maar dat eerste gevoel wordt alleen maar sterker als zij met een twinkeling in hun ogen over Heembouw praten. Hier werken mensen die trots zijn op hun bedrijf, hun projecten, hun klanten en hun collega’s. Job: ‘Dat heeft denk ik te maken met onze roots. We zijn een echt familiebedrijf, tachtig jaar geleden begonnen in Roelofarendsveen. Onder de naam Van Berkel en zonen richtte het bedrijf zich op de lokale woningbouw. In 1973 nam Ruud van Berkel het bedrijf van zijn vader over en hij veranderde de naam in Heembouw. De familie van Berkel is nog steeds aandeelhouder trouwens. En dat familiegevoel, het Heembouw-DNA, dat heerst hier nog steeds.’

Waardering

Rinus: ‘Ons DNA zit ‘m in grote en kleine dingen. De 280 medewerkers zijn in ieder geval heel belangrijk. Ik denk dat het heel veel zegt dat we veel collega’s hebben die al lang bij ons werken. Wat niet betekent dat ons personeelsbestand vergrijst. Young Heembouw, ons platform voor onze young professionals, telt ruim 100 collega’s die jaarlijks bij elkaar komen om van elkaar te leren en kennis uit te wisselen. We stimuleren job rotation en er zijn volop kansen om door te groeien.’

High care

De dorpsaannemer van weleer, groeide uit tot een bouwbedrijf wat van A tot Z alles regelt. Vanuit Roelofarendsveen voor de woningbouw, vanuit Rotterdam en Breda voor de kantoorpanden en bedrijfsruimten. Bij het eigen architectenbureau Heembouw Architecten, werken een kleine 30 collega’s, een mix van architecten en BIM-modelleurs. Om één van de vele voorbeelden te noemen van hun werk: de nieuwe huisvesting van Orangeworks in Oss. Rinus: ‘Wij regelen echt alles, van eigendomssituatie tot de bouw. Financiering, ontwerp, belegging en ga zo nog maar even door. Van high care tot low care productieprocessen in de maakindustrie. Of dat nou voor de foodsector is of voor een andere industrie.

Voor elke branche werken wij volgens de geldende regels. We brengen het proces van de klant eerst in kaart, zodat de meest optimale lay-out en de juiste materiaalkeuzes gemaakt kunnen worden.’

High potentials spotten

Zoals elke ondernemer in de bouw weet, het valt niet mee om voldoende en goed personeel te vinden. Rinus: ‘Wie bij ons komt werken, komt in een LEAN-werkende organisatie. Uiteraard streven we naar nul opleverpunten, dat lukt natuurlijk niet altijd. We zijn afhankelijk van de toeleveranciers, van beschikbare mensen en materialen. Maar als er iets fout gaat,  lossen we het als team samen op.’ Job vult hem aan: ‘Onze mensen en het materiaal zijn strak doorgepland. Gelukkig trekken we genoeg jongeren aan om bij ons te komen werken. We zijn een innovatief bedrijf, dat spreekt aan. We maken volop gebruik van social media en we zitten bij scholen om kennis uit te wisselen. En natuurlijk kijken we dan meteen met een kritisch oog of we high potentials spotten.’

Trappenhuis

Ongebruikte deur

Of Job en Rinus voorbeelden kunnen geven van hoe innovatief het bedrijf is? Jazeker, ze weten zelfs niet waar ze moeten beginnen. De manier waarop Heembouw virtual reality inzet? De koffer? De eigen data-analist? De ‘materialen-bank’? Het circulair DC? Wacht, even terug, de koffer? Job: ‘We rusten gebouwen uit met heel veel sensoren die alle data naar een  applicatie sturen. Kijk, in deze koffer zitten wat voorbeelden van sensoren. Op mijn iPad zie ik dat er in een gebouw op dit moment een lekkage bij een toiletgroep is. Maar ik kan ook zien hoe vaak deze deur al open en dicht is gegaan. Als je weet dat deze deur nog maar driehonderd keer is gebruikt, kun je hem overslaan bij het onderhoud, omdat dat pas na tienduizend bewegingen nodig is. En dat geldt voor alles in en rondom een gebouw natuurlijk. Dit soort data helpt de ondernemer om geld te besparen.’ Rinus: ‘Wij hebben zelfs een data-analist in dienst, die aan de hand van big data onze klanten adviseert wat de beste plek is om zich te vestigen. Best ongebruikelijk voor een bouwbedrijf.’

Next level

Waar de heren hun bed voor uit komen in de ochtend is duidelijk. Of ze droomprojecten in de toekomst hebben? Maar natuurlijk! Rinus: ‘We zijn heel hard bezig om circulair te bouwen, dan heb je het over hergebruik van materialen bijvoorbeeld. Onze architecten kijken al in onze ‘material bank’ of ze materialen uit andere projecten kunnen inzetten bijvoorbeeld. Alles om duurzamer te zijn. Wij gaan ervoor om het eerste circulaire DC neer te zetten. De markt is er misschien nog niet aan toe, alhoewel klanten echt wel bezig zijn om hun CO2 footprint te verlagen, maar wij zijn er al wel mee bezig. Er komt een next level duurzaamheid aan en daarin lopen we voorop.’

Meer informatie over HEEMBOUW BREDA:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!