De Haan: ‘Onze mannen zijn onze reclame’

  • Logistiek & Vervoer

De drie broers De Haan runnen samen met hun vader Transportbedrijf G.L. de Haan. Het bedrijf groeide flink, maar de sfeer blijft gemoedelijk, met veel aandacht voor het personeel.

De Haan: ‘Onze mannen zijn onze reclame’

Voor je medewerkers moet je goed zorgen, vinden ze bij De Haan Transport. Alle vrachtwagens zijn bijvoorbeeld van alle gemakken voorzien, en uitgerust met het maximale veiligheidspakket. Tevreden en gemotiveerd personeel zorgt voor tevreden klanten. “Onze allerbelangrijkste reclame, dat zijn onze mannen”, aldus algemeen directeur Teo de Haan. “Daar kan geen advertentie tegenop.”

De Haan Transport is in alles op en top familiebedrijf. Wie belt, krijgt vaak ‘een Haantje’ aan de lijn, zoals Teo het zegt. De oudste broer leidt het bedrijf samen met zijn middelste broer Graddus en jongste broer Johan, op de achtergrond bijgestaan door hun vader, Graddus sr.

Speciaal transport

Het bedrijf is gespecialiseerd in speciaal transport: het verplaatsen van goederen die niet in een normale vrachtwagen passen, zoals machines, onderdelen van infrastructuur, containers en bouwmaterialen. Niet omzet of winst staan in het werk voorop. De directie van De Haan Transport ziet het als belangrijkste taak om te zorgen voor gelukkige klanten en medewerkers.

Vrachtwagens als passie

Voor middelste broer Graddus stond al wel vast dat die in het familiebedrijf terecht zou komen. “Die is echt geboren met diesel in zijn bloed”, zegt Teo. “Die kon toen hij 2 of 3 was al op de achterbank van de auto een Scania van een DAF of Volvo onderscheiden. Vrachtwagens waren altijd al zijn passie.”

Teo rolde na zijn vwo in het bedrijf. “Ik wist niet wat ik wilde studeren, dus ging ik pa een tijdje helpen op de zaak.” Hij ging er nooit meer weg, gegrepen als hij was door het transportbedrijf. Jongste broer Johan volgde een opleiding in de logistiek, en kwam na werkervaring elders op zijn 22e bij het bedrijf werken.

Overname

In 2012 groeide het bedrijf flink: De Haan nam de tak voor speciaal transport van transportbedrijf Van Maanen over. De Haan had destijds 19 medewerkers, daar kwamen er 15 bij. “Het kwam op ons pad, en hun activiteiten sloten goed aan bij de onze”. Teo vervolgt: “We zijn gaan rekenen. We gingen ervan uit dat we veel van de klanten van Van Maanen konden vasthouden.”

De service en kwaliteit van Van Maanen waren uitstekend, weet Teo. “Veel klanten zeiden: ‘Als dat maar niet verandert’. Maar dat is niet gebeurd. Nagenoeg alle klanten zijn gebleven.” De Haan Transport zorgde dan ook voor een soepele overgang: de klanten hielden zoveel mogelijk hun eigen contactpersoon op kantoor.

“We hebben vrijwel geen problemen gehad bij de integratie van dit bedrijfsonderdeel van Van Maanen in onze bedrijfsvoering”, zegt Teo. “We hebben echt een fijne overnameperiode achter de rug.”

Goede werkgever

Mocht zo’n kans zich weer voordoen, dan zullen de broers erover denken. “Maar groei is geen doel. Het gaat ons nu om stabiliteit.” Wat dan wel het doel is van De Haan Transport? “Een goede werkgever zijn”, aldus Teo. “41 mensen verdienen bij ons de kost.”

Het is een instelling die strookt met de christelijke levensvisie van de broers De Haan. Teo: “Wij vinden het belangrijk dat je die ook in de praktijk brengt.” Vriendelijkheid, eerlijkheid, nederigheid en maatschappelijke bewogenheid hebben ze daarom hoog in het vaandel.

Het zorgt voor een goede sfeer op de werkvloer. Iedere vrijdag is er een borrel voor de medewerkers, tot in de puntjes verzorgd door de moeder van de drie broers. “Je moet de mensen in je bedrijf belangrijker vinden dan jezelf”, vult broer Johan aan. “Daar win je ze mee, en zo lukt het je om er samen uit te halen wat erin zit.” 

Auteur: Marten van den Wier

Meer informatie over TRANSPORTBEDRIJF G.L. DE HAAN B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!