Een fijne werksfeer door oprechte aandacht

  • Arbeidsmarkt

Arbeidskrapte is voor Hoeben Installaties in Asten niet uitsluitend een probleem van de laatste jaren. “Zelfs in de crisisperiode, was het voor ons moeilijk om aan monteurs te komen”, vertelt Janneke Hoeben, die samen met haar twee broers de leiding heeft over het familiebedrijf, dat hun vader ruim 40 jaar geleden oprichtte. Nu werken er zo’n 25 medewerkers. Een continu aandachtspunt in de beleidsvoering is de werving van nieuw personeel en, zeker zo belangrijk, het behouden van de mensen die er nu werken.

Een fijne werksfeer door oprechte aandacht

Hoeben Installaties vindt haar klanten vooral in de zakelijke markt. “Wij kiezen veelal voor uitdagende, niet alledaagse projecten”, vertelt Janneke. “Dus geen seriematige bouw, waarbij je 100 keer hetzelfde moet doen. Dat maakt het werk voor onze medewerkers afwisselend en aantrekkelijk. Dat wordt gewaardeerd. Onze mensen zijn trots dat ze bijvoorbeeld hebben meegewerkt aan de bouw van de grootste bruidsmodezaak van de wereld, of het prachtige bedrijfsrestaurant van een ziekenhuis.”

Jong geleerd…

Voor nieuwe jeugdige aanwas heeft Hoeben veel profijt van de samenwerking met Opleidingsbedrijf InstallatieWerk. “Net als bij andere uitvoerende beroepen heeft het imago van het vak van monteur flink te lijden gehad, terwijl het zo’n enorm leuk en gevarieerd vak is. InstallatieWerk doet veel aan promotie, ook onder meisjes, en leidt jonge mensen op. Bij ons kunnen ze al jong in een leerwerkplek instromen, terwijl ze ook nog 1 of 2 dagen naar school gaan. Het is toch een vak dat veelal in de praktijk geleerd moet worden. Wat dat betreft is er niet zoveel veranderd met vroeger, toen de meester het vak aan zijn gezel leerde.”

Ook staat het bedrijf open voor snuffelstages en kunnen scholieren op zaterdag een bijbaantje krijgen. “Zo proberen we jongeren al in een vroeg stadium een goed beeld te geven van ons mooie vakgebied”.

Het onmogelijke mogelijk maken

Het personeelsbestand van Hoeben is qua leeftijd goed uitgebalanceerd en het verloop is laag. “Wij staan als directie dichtbij onze mensen, we zitten zelf middenin de uitvoering. We proberen in een zo goed mogelijke sfeer met elkaar te werken, betrokken en meedenkend, net zoals we met onze klanten omgaan. Dat schept een vertrouwensband. Zo weten we wat er speelt bij onze mensen, ook in hun privéleven, en kunnen we daar rekening mee houden”, vertelt Janneke. “Soms komen er verzoeken waarvan je denkt: dat krijgen we nooit geregeld. Maar als je dan weet hoe belangrijk zoiets is voor iemand persoonlijk, dan gaan we daar toch mee aan de slag.”

Veel praten

Zo werkt een aantal monteurs parttime, iets dat vroeger geen optie was. Natuurlijk organiseert het bedrijf ook buiten het werk om de nodige leuke dingen: van de vrijdagmiddagborrel tot het samen inluiden van de bouwvak, van een uitje naar de Efteling tot het jaarlijks personeelsfeest. “We proberen in veel zaken rekening te houden met de mening van de werknemers. Vroeger was het toch meer: eerst werken en dan zien we wel. Nu wordt er veel meer gepraat en dat zorgt mede voor een fijne werksfeer.”

Auteur: Dianne Huijskens

Meer informatie over HOEBEN INSTALLATIES B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!