Hoppenbrouwers Elektrotechniek electrotechnisch installatiebedrijf

  • Maintenance

Innovatief familiebedrijf met gepassioneerde vakmensen die snel schakelen naar het beste resultaat. Streeft naar duurzaam ondernemen bij het leveren van specialistische oplossingen.

Hoppenbrouwers Elektrotechniek electrotechnisch installatiebedrijf

Wat is de core business van Hoppenbrouwers Techniek?

Hoppenbrouwers is een technisch installatiebedrijf met een aantal specialisaties:

  • Industriële automatisering 
  • Utiliteit
  • Woningbouw
  • Netwerken
  • Beveiliging 
  • Inspectie en onderhoud
  • Duurzame energie
  • Service

Op alle terreinen bieden we 24 uursservice

Hoe is Hoppenbrouwers Techniek ontstaan?

Jan Beekmans, een oudoom van mede-eigenaar Theo Hoppenbrouwers, begint in 1918 in de Kreitenmolenstraat in het centrum van Udenhout een bedrijfje. Hij verkoopt benzine, heeft een taxi en doet kleine elektrotechnische klusjes voor klanten. Later verkoopt hij er ook elektrische artikelen, zoals radio's en lampen. Jan Beekmans en zijn vrouw blijven kinderloos, maar neefje Wil Hoppenbrouwers komt vanaf zijn twaalfde bij hen wonen.

In 1938 neemt hij de winkel over. In de jaren vijftig komen er steeds meer elektrische producten op de markt, zoals televisies en wasmachines. Ook krijgt iedereen beschikking over elektriciteit. Hoppenbrouwers doet goede zaken: de winkel wordt steeds groter en ook het personeelsbestand groeit naar tien medewerkers. Wils zoon Theo is pas 21 als hij de zaak in 1970 overneemt.

Zowel de winkel als het installatiebedrijf blijven groeien en in 1980 verhuist de installatietak naar de Spoorakkerweg in Udenhout. Hoppenbrouwers Audio Video blijft in het pand aan de Kreitenmolenstraat.

In 1997 gaan de bedrijven ook organisatorisch uit elkaar: Theo Hoppenbrouwers blijft directeur van Hoppenbrouwers Elektrotechniek, Rob Hoppenbrouwers, Theo's broer, krijgt de leiding over de winkel. Het installatiebedrijf blijft groeien en verhuist in 1991 naar de Brabantsehoek en vervolgens in 1998 naar een nieuw, eigen pand, net buiten Udenhout aan de Kreitenmolenstraat 201.

Wat maakt Hoppenbrouwers Elektrotechniek uniek?

Multi-disciplinair: minder zorg voor u

Omdat wij u diverse specialismen kunnen bieden, heeft u een zorg minder: wij zorgen dat de werkzaamheden van de diverse specialisten op elkaar afgestemd en uitgevoerd worden. Zo heeft u minder omkijken naar de organisatie van uw project en bent u verzekerd van de meest efficiënte oplossingen. Door de goede samenwerking tussen de diverse disciplines zijn wij bovendien in staat om zeer complexe geïntegreerde projecten uit te voeren.

Kwaliteit: dat spreekt voor zich

Kwaliteit vindt u vanzelfsprekend. Wij ook. Maar dat komt niet vanzelf. We besteden dan ook veel aandacht aan de technische én sociale ontwikkeling van onze werknemers. Zodat u capabele mensen over de vloer krijgt die met u meedenken.

Persoonlijk: we voelen ons betrokken

Van het eerste contact tot de nazorg: we voelen ons betrokken bij uw bedrijf. Wij hebben geen verkopers in dienst. Ook bij het eerste contact spreekt u met één van onze projectleiders. Stuk voor stuk mensen met een technische opleiding, die de praktijk goed kennen en precies weten waarover u praat. En die geen afscheid nemen voordat ze zeker weten dat u heeft gekregen wat u wilde.
Bovendien zijn wij een lerende organisatie die streeft naar continue verbeteren en staat de doelstelling tevreden medewerkers op nummer 1!

Economische thema's in de regio Midden-Brabant zijn: food, health zorg & farma, innovatie, logistiek recreatie & toerisme en technology (machinebouw).

Is Hoppenbrouwers Elektrotechniek met één van deze thema's verbonden? En zo ja, op welke manier?

Door de diversiteit van onze specialismen zijn wij op alle gebieden werkzaam en dus verbonden aan deze thema’s.

Waar staat de organisatie over 5 jaar?

Hoppenbrouwers Elektrotechniek b.v. is een innovatief familiebedrijf met gepassioneerde vakmensen die snel schakelen naar het beste resultaat dat streeft naar duurzaam ondernemen bij het leveren van specialistische én integrale oplossingen.” We willen in Brabant de beste partner zijn voor medewerkers, klanten en scholen."

Wat zijn de plannen voor de nabije toekomst?

Momenteel wordt onze nieuwbouw gerealiseerd. Deze zal eind 2012 klaar zijn.

Directeur aan het woord

Naam   Henny de Haas
Functie   Directeur-eigenaar
Werkt   50-60 uur per week
Eerste baan   Staalbewerker

Doelstelling nummer 1 is tevreden medewerkers. Daar slaagt het bedrijf in. Het personeel waardeert de werkomgeving met een dikke acht, zo blijkt uit het meest recente tevredenheidsonderzoek. In voorgaande jaren was het oordeel niet veel lager. Mede hierom werd de onderneming in 2010 uitgeroepen tot beste werkgever van de provincie Brabant.
 
Hoppenbrouwers Elektrotechniek begon in 1918, maar maakte vooral de laatste jaren een sterke groei door. Van 130 medewerkers in 2004 tot 220 medewerkers in 2010. De onderneming is thuis op het gebied van industriële automatisering, utiliteit en woningbouw, beveiliging, datanetwerken  duurzame energie, service en inspectie en onderhoud. Vorig jaar realiseerde het bedrijf een omzet van 23,5 miljoen euro.

Een echt Hopje

Wat is Hoppenbrouwers' geheim? 'Om te beginnen vinden we het belangrijk dat iemand bij onze organisatie past', licht De Haas toe. 'Of zoals wij zeggen: iemand moet een echt Hopje zijn. Dat houdt in dat hij respectvol met collega's omgaat, open en flexibel is en kan samenwerken. Hij heeft daarnaast een winnersmentaliteit en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Tenslotte heeft hij plezier in zijn werk.' Dat blijft zeker niet bij mooie woorden. 'Het is één van de tien competenties waarop medewerkers standaard worden beoordeeld. Dat Hopjes-profiel weegt zwaar mee. Iemand kan vaktechnisch nog zo goed zijn, als blijkt dat hij niet voldoet wordt daarover gepraat. Soms moeten we afscheid nemen.'

En dan is er de succesfactor vertrouwen. 'We geven de medewerkers veel verantwoordelijkheid. Ze zijn als het ware ondernemers: ze nemen beslissingen zoals ze dat voor een eigen bedrijf ook zouden doen.' Volgens De Haas is de filosofie heel simpel: 'Alleen dan gaan je mensen voor het beste resultaat. Ze worden creatief en verzinnen zelf oplossingen.'

Zelfsturende teams

De eigen verantwoordelijkheid is in de hele organisatie verankerd. Zo is het personeel verdeeld in 22 zelfsturende teams. Die zijn productgericht. 'Wij hebben geen afdeling met tekenaars, werkvoorbereiders of calculators. Dat is inefficiënt. Juist wanneer je verschillende kwaliteiten bij elkaar zet, levert het het beste resultaat op. Mensen mogen zelf kiezen met wie ze willen samenwerken. Zo voorkom je dat er botsende persoonlijkheden bij elkaar komen.'

Geen budgetten

Het vertrouwen gaat ver. Voor de 220 medewerkers gelden bijvoorbeeld geen financiële beperkingen. Iedereen mag tot elk bedrag tekenen. 'Mensen blijken het geld niet te verbrassen. Integendeel, ze zijn buitengewoon zuinig.' We hebben ook nauwelijks regels. Ja, over het inleveren van weeklijsten. En we hebben uiteraard veiligheidsprocedures. Maar we zijn wars van 'bureaucratie om de bureaucratie'. De lijnen zijn hier kort.'

De bottum-up gedreven organisatie waarvan Hoppenbrouwers een mooi voorbeeld is, werpt zijn vruchten af. De medewerkers zijn betrokken en gaan ver in het verzinnen van oplossingen voor de klant. 'Daarin schuilt onze innovatieve kracht.' Ze komen ook regelmatig met eigen initiatieven. Dan is het: 'Zullen we niet eens aan die aanbesteding meedoen?'

Of er wordt geopperd om een nieuw product in de markt te zetten. Zo zijn we dit jaar gestart met een nieuw team dat zich bezighoudt met zonnepanelen. Waar we ons sinds kort ook op hebben gestort hebben, is de seriewoningbouw. Dat is zeer complexe materie, maar we gaan ervoor. Als de initiatiefnemers het voor elkaar krijgen, voelen ze zich winnaar. Het is prachtig hoe de teams met elkaar successen delen.'

Meer goed dan fout

Er is dus veel ruimte om te experimenteren met een goed idee. 'Natuurlijk gaat er wel eens wat fout', geeft De Haas toe. 'Maar uiteindelijk gaat er meer goed dan fout. Bovendien waren die fouten ook gemaakt als het management het had bedacht.' En daarmee komen we bij het management. 'Aan hen stellen we hoge eisen. We verlangen coachend en inspirerend leiderschap. Ook ik ben daarin veranderd. Vroeger was ik veel drammeriger. Maar ik merkte dat mensen zelf overtuigd moeten zijn van een doel of te behalen prestatie. Het heeft geen zin om te duwen.'

Bij Hoppenbrouwers is veel aandacht voor leren. Wat de onderneming zoal doet? 'Je kunt beter vragen wat we niet doen', retourneert de Haas. 'We bieden jaarlijks 60 stageplekken, op vmbo, mbo en hbo-niveau. We ontwikkelden samen met het ROC een eigen bedrijfsschool die monteurs in een jaar klaarstoomt voor het werk.' Medewerkers mogen zelf aangeven aan welke opleiding of training ze behoefte hebben, mensen weten zelf heel goed waaraan ze behoefte hebben. Ook daarvoor kennen we geen financiële beperkingen.' 

De strategie van de Brabantse onderneming levert veel op: Een laag ziekteverzuim en verloop, weinig stress, een goede sfeer en daarmee: een goed werkgeversimago. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in het feit dat van de 60 stagiaires jaarlijks zo'n 20 blijven hangen. Al met al dragen deze zaken bij tot een groei van jaarlijks 10%. En dat terwijl dat niet eens de belangrijkste doelstelling is.

Meer informatie over HOPPENBROUWERS TECHNIEK B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

The Santa's Club WELCOME TO SANTA'S CLUB

Met je collega’s, vrienden of zakenrelaties je eigen kerstpakket shoppen?