Internationale speler Jan de Rijk Logistics ook lokaal betrokken

  • Logistiek & Vervoer

Het is een enorm complex, daar aan de Leemstraat in Roosendaal. Het terrein van Jan de Rijk Logistics verraadt dat hier een grote logistieke speler actief is. Zwaar beveiligde metershoge warehouses, vrachtwagens die aan- en af rijden en een treinspoor op eigen terrein.

Internationale speler Jan de Rijk Logistics ook lokaal betrokken

Foto: Robert Kleppers, sales manager bij Jan de Rijk Logistics

Warehousing, contract logistics en transport

Hoewel voor menigeen de naam Jan de Rijk misschien nog met transport wordt geassocieerd, is het bedrijf al enige tijd veel breder dan transport alleen. Jan de Rijk Logistics verzorgt logistiek in de breedste zin van het woord. Meer specifiek: warehousing, contract logistics en transport. In Roosendaal althans.

Hooggereguleerde segmenten

Naast Roosendaal is Jan de Rijk in Eindhoven bijvoorbeeld verantwoordelijk voor logistieke diensten in de farmacie en automotive. “Dit zijn de markten waar we ons het beste bij thuisvoelen”, vertelt Robert Kleppers, sales manager bij Jan de Rijk Logistics. “Hooggereguleerde segmenten, die hoge eisen stellen aan veiligheid, kwaliteit en certificeringen.”

West-Brabant belangrijk logistiek knooppunt

Terug naar de regio Roosendaal. Daar waar het bedrijf een belangrijke werkgever is voor de nabije omgeving. In totaal werken er ruim 1.200 mensen voor Jan de Rijk Logistics. Een groot aantal woont rondom Roosendaal. West-Brabant is wat dat betreft een sterke logistieke regio. In meer officiële termen ook wel ’s lands tweede logistieke hotspot. “Ik geloof dat Venlo ons nipt voorblijft”, denkt Ben Scheffer, sales manager contract logistics en warehousing.

Multifunctioneel warehouse

Het complex in Roosendaal beschikt o.a. over een zogenaamde High Bay Warehouse met een volledig pallet opslag systeem. In de high bay kunnen goederen automatisch en tot grotere hoogte worden opgeslagen. Uitermate geschikt voor goederen met een snelle doorvoer, zoals FMCG (Fast Moving Consumer Goods). Maar ook security goederen vinden hun weg naar de opslag in Roosendaal. Het complex voldoet aan de strengste beveiligingseisen.

Opschalen

Eén van de kenmerken van Jan de Rijk Logistics is haar flexibiliteit. “Dat is onze kracht, wij kunnen de garantie uitspreken dat we het waarmaken.” Waar nodig schaalt het bedrijf eenvoudig op. Zijn de eigen warehouses niet afdoende, dan zorgt Jan de Rijk Logistics voor extra opslagcapaciteit. Zo ook met transport en distributie. Het bedrijf heeft om en nabij de 700 eigen trekkende eenheden. Maar kan dit aantal desgevraagd opschroeven met partners.

Internationaal en lokaal transport

Het wagenpark zelf is al even flexibel. Van grote trailers die luchtvrachtvervangend vervoer voor hun rekening nemen tot aan auto’s die zich thuisvoelen in grote binnensteden. Dat laatste is onmisbaar voor retaildistributie in de winkelstraten. Daar waar venstertijden, milieurestricties en beperkte ruimte het werk beïnvloeden.

Healthcare distributie

Daarnaast is er het GDP-gecertificeerd vervoer. Voor transport van healthcare producten. Aan de hand van fijnmazige distributie worden ’s nachts medicijnen en andere medische goederen rondgebracht naar apotheken, ziekenhuizen en patiënten door heel Nederland. “Tot voorbij de voordeur zelfs”, benadrukt Kleppers. “Denk bijvoorbeeld aan goederen voor nierdialyse. Deze worden thuis over de drempel bij de patiënt aangeleverd.”

Het GDP-vervoer is zeer zwaar gereguleerd en van een hoog kwaliteitsniveau. En dat kan ook niet anders weet Kleppers. “Je brengt mensen producten voor hun herstel. Dat moet goed gebeuren.” De hoge kwaliteit trekt Jan de Rijk Logistics moeiteloos door naar de andere business units.

Bijzondere projecten

Een hoge mate van zekerheid werd er ook geëist bij het transport van de T-Rex die inmiddels in Naturalis te bewonderen is. Geen grote zending in de wereld van de logistiek, wel heel bijzonder. En een eervolle klus bovendien.

Hoewel het slechts één transport betrof, was de voorbereiding zeer grondig. Het gevaarte moest enkel van Amsterdam naar Leiden, maar dat bleek nog een hele logistieke operatie. “We zijn alles zorgvuldig nagelopen, want dat mag absoluut niet fout gaan”, blikt Kleppers terug.

Auteur: Bouke Tuit

Meer informatie over JAN DE RIJK LOGISTICS :

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!