Na 35 jaar nog altijd sterke binding tussen ENWIJ Beveiligingen, personeel en klant

  • Technologie

Op het moment dat de oprichters van ENWIJ het bedrijf uit Apeldoorn wilden verkopen, staken vijf medewerkers de hoofden bij elkaar. Samen besloten ze het bedrijf over te nemen. Met succes, want dit jaar viert ENWIJ het 35-jarig bestaan. Het bedrijf wil steeds meer een totaalpartner zijn voor klanten.

Na 35 jaar nog altijd sterke binding tussen ENWIJ Beveiligingen, personeel en klant

Eén van de directeuren, Charlie de Ruiter, vertelt: “Natuurlijk was het spannend om als medewerkers het bedrijf over te nemen. Als medewerker kun je wel gespecialiseerd zijn in installatietechniek, dat wil niet zeggen dat je een bedrijf kunt leiden. Het heeft bijzonder goed uitgepakt. Drie jaar geleden is de oudste van ons met pensioen gegaan.” Daarop kwam opnieuw versterking, dit keer van buitenaf. “Nu hebben we een algemeen directeur die voor ons de grote lijnen uitzet.”

Focus

De naam van het in beveiligingssystemen gespecialiseerde bedrijf verwijst naar de eerste oprichters, Van Engeland en Wijmalen. Waar in de beginjaren de focus lag op beveiligingen en elektrotechniek, gaat de aandacht nu voornamelijk uit naar het realiseren van beveiligingsinstallaties. In die tak maakte ENWIJ de afgelopen jaren een groei door. Samen met vijftien medewerkers komt het bedrijf nu over de vloer bij opdrachtgevers voor het realiseren en onderhouden van onder andere inbraakpreventiesystemen, camerasystemen, brandmeldsystemen, intercominstallaties, toegangscontroles en hosted telefonie.

Intern opleiden

Het opleiden van monteurs gebeurt intern, waar nieuwe medewerkers worden opgeleid tot volwassen installatie- en servicemonteurs. De Ruiter gelooft dat het de beste manier van leren is, door te laten zien hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. De versterking komt vooral van het nabijgelegen ROC Aventus, waar jongeren de opleidingen Elektrotechniek hebben gevolgd. Ook de administratieve afdeling krijgt regelmatig ondersteuning uit die hoek, op dit moment draait een stagiair mee in het bedrijf die een opleiding Financiële Administratie volgt. Onlangs zijn er twee nieuwe medewerkers gestart.

‘’Het personeelsverloop is minimaal te noemen’’, aldus de Ruiter. Zelf is hij al 25 jaar een bekend gezicht voor de klanten van ENWIJ. Voorheen vanuit de rol als onderhoudsmonteur en verkoper, tegenwoordig als specialist marketing buitendienst. “Nog steeds kom ik bij veel klanten over de vloer.”

Bekende gezichten

Een aantal medewerkers overtreft hem en is al meer dan dertig jaar voor het bedrijf actief. Het hebben van een vast aanspreekpunt en de herkenning van een bekend gezicht weten de klanten te waarderen. Yentl Klein Gotink, medewerkster marketing binnendienst en studente aan de Saxion hogeschool in Deventer, legt uit dat klanten bekende gezichten belangrijk vinden. Beveiliging is immers een vertrouwelijk onderwerp. Klein Gotink is na het schrijven van haar scriptie dit jaar bij het bedrijf in dienst gekomen. “In mijn scriptie ben ik verder ingegaan op het onderwerp vertrouwen. Ik wilde weten in hoeverre de marktbewerking van ENWIJ Beveiligingen aansluit op de behoefte van zakelijke afnemers. We blinken uit in laagdrempelig contact en vertrouwelijkheid. Willen we dat blijven doen, dan moeten we up-to-date blijven over veranderingen in de branche.”

Slimme technologie

Klanten zien dat ook, omdat het bedrijf inspeelt op de mogelijkheden die slimme technologie biedt zoals bijvoorbeeld door de bediening van beveiligingssystemen via de smartphone plaats te laten vinden. Dat geldt behalve voor beveiligingsinstallaties ook voor camera’s en verlichting. “De technologie ontwikkelt zich rap, daarin willen we de persoonlijke service, kwaliteit en laagdrempeligheid blijven bieden zoals klanten van ons gewend zijn. Na een bezoek aan een klant geven we een enquête, waarin om een beoordeling van ons bedrijf wordt gevraagd. De resultaten van deze enquêtes meten we nu zo’n vijf jaar en over die periode scoren we een 8,4. De enquête meet ieder traject van begin tot eind: het uitschrijven van een offerte en het bezoek van monteurs tot een stukje nazorg. We krijgen terug dat we snel ter plekke zijn en volop extra uitleg gegeven. Dat is absoluut prettig om te horen.” Daarbij ziet De Ruiter dat klanten steeds meer om een algeheel advies vragen. “De rol van adviseur wordt steeds belangrijker. Mensen zoeken gemak en daarom leveren we maatwerk dat bij hen past.”

Tijdens de jaarlijkse barbecue met het personeel die ook komende zomer weer plaatsvindt, staat het bedrijf stil bij de afgelopen 35 jaar. “Na de bouwvakvakantie gaan we nog wat meer ruchtbaarheid aan het jubileum geven.” Eén ding weet het tweetal zeker: ook de komende jaren blijven hard werken en klantvriendelijkheid op nummer één staan. De Ruiter: “In onze dienstverlening willen we steeds meer een totaalpartner zijn voor de klant. We helpen daarom onder andere bij het realiseren van ambities op het gebied van duurzaamheid en ondersteunen bijvoorbeeld bij het installeren van zonnepanelen en LED verlichting.”

Sociaal

Daar voegt collega Klein Gotink aan toe dat ENWIJ Beveiligingen belang heeft bij medewerkers die trots zijn op hun werk. “De monteurs zijn onze ambassadeurs.” Daar wil De Ruiter nog over zeggen: “Vergeet ook niet hoe blij we allemaal zijn met onze klanten. Velen kennen wij al een geruime tijd en daarnaast mogen we ook steeds nieuwe klanten welkom heten. Daar zijn wij trots op.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over ENWIJ BEVEILIGINGEN B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!