'Online en offline marketing versterken elkaar idealiter’

  • Zakelijke dienstverlening

Direct mail (DM) in alle soorten en maten én de ‘handling’ van afwijkende poststukken: Kopak uit Tilburg is gespecialiseerd in gepersonaliseerde marketing. Sinds kort zitten alle bedrijfsactiviteiten verzameld onder één dak.

Een bewuste keuze, zo vertelt directeur Koert van de Kerkhof. “In Tilburg beschikken we over alle ruimte, mogelijkheden en mensen.”

Drukken, adresseren, vullen, sealen enKoert van de Kerkhof verzenden: bij het Tilburgse Kopak draait alles om het van a tot z verwerken van gepersonaliseerde post, schetst Van de Kerkhof. “We verwerken tot honderdduizenden poststukken op één dag, van verhuisberichten en gerichte aanbiedingen tot vak- en kinderbladen. De afgelopen jaren is het postvolume over de gehele line enorm gedaald. Maar als je beter kijkt, zie je dat vooral het aantal poststukken dat met ‘billing’ te maken heeft, flink is afgenomen. Facturen, afrekeningen en belastingbrieven: dit soort post wordt steeds vaker digitaal verstuurd.”

Hoge attentiewaarde

De ‘direct mail’ waarin Kopak gespecialiseerd is blijft echter onverminderd populair, constateert Van de Kerkhof. “De attentiewaarde van een fysiek stuk post dat je in je bus krijgt, is nog steeds een stuk hoger dan vergelijkbare aanbiedingen die je in je digitale mailbox ontvangt. Die zie je toch een stuk sneller als spam en gooi je ongelezen weg.”

Toegevoegde waarde

In het ideale geval versterken online en offline elkaar, stelt Van de Kerkhof. “Zo zie je steeds meer bedrijven die het digitale gemak van een webshop combineren met een mooie catalogus op ‘ouderwets’ papier. Op die manier val je als fabrikant extra op, mensen willen uiteindelijk toch iets in handen hebben. Natuurlijk, ook wij merken dat het aantal fysieke zendingen de laatste jaren iets is afgenomen. Maar nog steeds bieden wij, in een krimpende markt, volop toegevoegde waarde.”

Handling

Een groot deel van de door Kopak verstuurde post wordt (semi-)automatisch verstuurd. Een andere activiteit betreft ‘handling’, waar eigenlijk alles onder valt dat nog met de hand gebeurt. Van de Kerkhof: “Dan gaat het bijvoorbeeld om kleine gimmicks die worden meegestuurd en die we met de hand op de brief plakken. Of om poststukken die op een bepaalde, afwijkende manier gevouwen worden.”

Afspraak blijft afspraak

Tot 1 januari 2016 zat deze activiteit in Raamsdonksveer, maar inmiddels nam Kopak Handling zijn intrek onder hetzelfde dak als Kopak Direct Mail in Tilburg. “Al onze activiteiten zijn nu verzameld op één plek. In logistiek opzicht is dat voor ons wel zo handig. Bovendien beschikken we in Tilburg over alle ruimte, mogelijkheden en mensen. Wat de klant concreet merkt van de samenvoeging op één locatie? Als het goed is helemaal niets. Afspraak was sowieso al afspraak bij Kopak, en dat blijft zo.”

Auteur: Joost Peters

Meer informatie over KOPAK B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!