Ontdek en ontmoet de food innovators van nu en de toekomst

  • Agrofood & Biobased

Het zijn hoogtijdagen voor de projectorganisatie van de Dutch Agri Food Week onder leiding van Robert Jan Marringa, projectleider Dutch Agri Food Week. Wat begon als een idee voor de regio Noordoost-Brabant, kreeg al voor de eerste editie uitbreiding op landelijke schaal.

Bij AgriFood Capital draait de organisatie op volle toeren om het programma van AgriFood Capital tijdens de eerste Dutch Agri Food Week van 12 t/m 20 oktober een succes te maken. Kernwoorden voor het programma zijn demonstreren, inspireren, innoveren, vieren en waarderen.

‘De agri&food sector is de op twee na grootste topsector inJan Marringa Nederland’, legt Marringa uit. ‘Die heeft internationale allure en de economische waarde is groot. Noordoost-Brabant speelt daarin een prominente rol met 3600 agrifood bedrijven, 455 miljoen aan private investering in R&D, ruim 37.000 banen in deze sector en een toegevoegde waarde van 23 miljard euro. De Dutch Agri Food Week geeft deze bruisende sector het podium dat hij verdient. We willen aan Nederland en de wereld laten zien dat we top zijn in het maken van het duurzame voedsel en voedselsystemen, van nu en de toekomst. Het idee voor zo’n week borrelde al langer in de regio. Samen met de partners Food Valley NL, Greenport Westland-Oostland en Brightlands Greenport Venlo en de support van de Topsector Agri&Food hebben we de invulling ervan in een stroomversnelling gebracht.’

Re-connecting

Onder het motto re-connecting wil de Dutch Agri Food Week verbindingen versterken maar ook zoveel mogelijk (opnieuw) tot stand brengen. Verbindingen in de agrifood keten zelf, in de schakels van producent tot en met consument en tussen bedrijfsleven en onderwijs. Maar ook verbindingen met andere (top)sectoren. Vandaar dat het programma van AgriFood Capital activiteiten bevat zowel voor ondernemers (B2B) als voor consumenten (B2C).

Tendens keren

Marringa: ‘Tijdens de Dutch Agri Food Week programma willen we vooral zichtbaar maken hoe innovatie in agrifood in onze regio tot stand komt. En tot welke prachtige nieuwe producten, bedrijven en andere initiatieven samenwerken binnen AgriFood Capital kan leiden. Maar ook: hoe aantrekkelijk de regio Noordoost-Brabant is voor studenten, leerlingen en professionals op arbeidsmarkt. Er is tevens nadrukkelijk aandacht voor het herstellen van de verbinding tussen producent en consument. Daar is best veel in verloren. Zo’n 40% van de kinderen weet niet waar chips van wordt gemaakt. We geven nog maar 10% van ons besteedbaar inkomen uit aan voedsel. In de VS is dat al gedaald naar 5%. Die tendens moeten we keren, willen we met meer kwaliteit en tegelijk duurzamer kunnen produceren. We moeten voorkomen dat we de aarde uitputten. In de regio Noordoost-Brabant gebeurt heel veel op dat gebied. We zijn daar trots op en willen dat laten zien.’

Lego bouwplaat

Marringa: ‘In de programmering van AgriFood Capital werken we als een bouwplaat van lego. We organiseren niet primair zelf evenementen maar maken ruimte op deze bouwplaat voor anderen. De aard en de kwaliteit van de activiteiten moeten uiteraard wel passen bij de uitgangspunten van de Dutch Agri Food Week. AgriFood Capital organiseert zelf het World Agri Food Forum, Keukenbazen en Open Doors. Tijdens het World AgriFood Forum buigen 100 “game changers” zich over de toekomst van voedsel en voedselvoorziening. Keukenbazen is een regionale kookwedstrijd voor 10 – 12 jarigen; in de ‘Mega Live KookBattle’ strijden de finalisten uit zes gemeenten samen met professionele kookteams om een meeloopdag met chef-kok Gerard Wollerich. Tegelijkertijd staat bij Open Doors de deur open bij de HAS Hogeschool voor het brede publiek om kennis te maken met de food innovators van vandaag en morgen.

Samen met onze partners en stakeholders zijn we erin geslaagd om voor deze eerste editie een inspirerend programma samen stellen, zowel voor food professionals als voor consumenten.’

Meer informatie over AgriFood Capital:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!