home » interviews » Bouw »

“Vanuit de liefde voor techniek, meegroeien met wat klanten vragen.”

  • Bouw

Bedrijven helpen met duurzamer ondernemen. Daar houdt Van Alphen en Roest in Hooge Zwaluwe zich dagelijks mee bezig.

“Vanuit de liefde voor techniek, meegroeien met wat klanten vragen.”

De installateur geeft energieadvies in het eigen informatiecentrum aan bedrijven en particulieren, installeert duurzame installaties als pellet kachels en laagtemperatuursinstallaties, en verzorgt het onderhoud eraan.

De vierde generatie staat alweer vijf jaar aan het roer van het familiebedrijf dat in 1888 werd opgericht. “Vier generaties, die elkaar niet of nauwelijks kennen, maar wél ondernemen vanuit een vergelijkbare visie” zegt Willem-Jan Roest, die het bedrijf in 2009 van zijn vader overnam. “Frappant, het zit schijnbaar in de genen.”

Vier generaties vooruitzien

Verrassend, deze bijna filosofische opening van een gesprek met iemand die vooral praktisch onderneemt. Die nieuwe stappen zet op basis van wat hij ziet en hoort in de markt én bij zijn mensen. “Ik houd van ondernemen in het nu, met het vizier op de toekomst. Maar toch, als je terugkijkt naar hoe vier verschillende generaties Van Alphen & Roest het bedrijf door de tijd leiden, dan is daar een gelijkenis.

De basisgedachte is steeds: Ondernemen is vooruitzien. Geen enkele generatie is blijven hangen in het hedendaagse maar speelde op zijn eigen manier in op veranderende klantvragen rondom energie. Eerst waren daar de kolen, later het gas, mijn vader voegde daar CV- en HR ketels aan toe. Ik leg me vanaf dat ik bedrijf overnam in 2009 vooral toe op verduurzaming. Het is mooi hoe iedere generatie door eigen keuzes heeft gezorgd dat het bedrijf zich verder kon ontwikkelen.”

Het startmoment van een nieuw product of ander type dienstverlening, vindt Willem-Jan Roest lastig aan te geven. “Alles begint voor mij met kijken en luisteren. De ideeën die ik dan opdoe, laat ik verder uitkristalliseren. Er zijn genoeg plannen die de tekentafel niet halen, vaak omdat het nog niet het juiste moment is. De plannen waarmee we verder gaan, zijn gegroeid vanuit de vraag in plaats van dat we vraag moeten creëren voor onze ideeën.”

Informatiecentrum duurzame energie

Op deze manier is ook het informatiecentrum duurzame energie tot stand gekomen. Bedrijven en particulieren gingen bij het voortdurend stijgen van hun energielasten op zoek naar manieren om deze kosten te verlagen. Van Alphen en Roest constateerde een behoefte aan simpele informatie. Die was er niet of heel versnipperd.

“Vanuit onze liefde voor de techniek, hebben we de informatie over energiebesparende technieken gebundeld. Daar informeren we particulieren en bedrijven over energiebesparende technieken, warmtepompen, zonnepanelen, houtgestookte CV-installaties en ventilatietechnieken. Met alleen informatie verstrekken, ben je er niet. Het is de kunst om klantgroepen te helpen via een aanpak die bij hen past. Een veertigplusser heeft immers andere wensen dan een zestigplusser. Ze kiezen misschien uiteindelijk voor hetzelfde product, maar de weg er naar toe is anders. Juist met de maatwerk benadering van energievraagstukken onderscheiden we ons.”

Liefde voor techniek


Relativerend voegt hij eraan toe: “Niet elk idee wordt per definitie een succes. Soms is de tijd er nog niet rijp voor. Ongeveer negen jaar geleden hebben we geëxperimenteerd met het uitvoeren van onderhoud en kleine werkzaamheden in de avonduren. De klanten vonden het geweldig, maar onze mensen konden zich er niet in vinden. Inmiddels zijn we gegroeid naar een 24-uurs economie. Werktijden zijn flexibeler geworden, onze mensen zijn daarin meegegroeid en vinden het nu wel fijn om overdag eens vrij te zijn en in plaats daarvan ´s avonds te werken.

Zo verlopen veranderingen dikwijls op een natuurlijke manier, namelijk als wensen van klanten en medewerkers samenvallen met productontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen. Service in de avonduren is nu zowel voor klanten als medewerkers aantrekkelijk, waardoor het wel slaagt. Dat maakt het ondernemen ook zo mooi. Vanuit de liefde voor techniek, niet blijven hangen in het hedendaagse maar meegroeien met wat klanten vragen.”

Auteur  Hennie van de Kar – Vervooren (1970) is tekstschrijver in Breda. Zij schrijft sinds 2001 teksten in opdracht, onder andere voor RegioinBedrijf.

 

Meer informatie over ALPHEN EN ROEST INSTALLATIETECHNIEK B.V., VAN:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!