home » interviews » Bouw »

‘Waardevolle partner blijven van je klant’

  • Bouw

Woningbouw- en utiliteitspecialist Korteweg Bouw in Breda bestaat al ruim 90 jaar. Het bouwbedrijf is uit een dip opgeklommen tot een financieel gezond en modern bedrijf. Directeur Stephen de Wit vertelt over de unieke kracht.

‘Waardevolle partner blijven van je klant’

Full option pakket

Korteweg Bouw is als middelgrote aannemer gespecialiseerd in allerlei soorten woning- en utiliteitsbouw. “Onze kracht is ontzorgend optreden voor klanten. Dit doen we onder andere door een goed voortraject. Wij zijn betrokken vanaf het prille begin tot de oplevering en noemen dat ook wel het ‘full option pakket’.” Het bouwproject De Marckhoek in Breda was het eerste project waar Korteweg haar full option pakket inzette. En met succes. De Marckhoek bleek in meerdere opzichten een uitdaging. Vanwege haar moeilijke locatie als het gaat om ontsluiting, maar ook vanwege haar omgeving. De bouw van de 91 wooneenheden moest in goede harmonie met de buurt gebeuren. En dat vraagt om een stuk ervaring.

Jaren ervaring, veel expertise

Met een geschiedenis die teruggaat tot ver in de jaren 1900 heeft Korteweg aan ervaring geen gebrek. Het Bredase bedrijf maakt inmiddels onderdeel uit van TBI, een groep van ondernemingen die onze leefomgeving op een duurzame manier vernieuwt, inricht en onderhoudt. Alle ondernemingen beschikken over hoogwaardige, specialistische kennis op het gebied van techniek, bouw en infra. “Er is zoveel expertise dat we nooit ‘nee’ hoeven te verkopen.”

Toch ging het niet altijd crescendo met Korteweg, enige jaren terug kende het bedrijf een flinke dip. De Wit zag het bouwbedrijf onder zijn hoede uit het slop getrokken worden tot een financieel gezonde en moderne bouwonderneming. “Ik zie dat als één van mijn grootste successen. Net als de introductie van het ‘full option pakket’, dat een nieuwe manier van werken vraagt van bouwvakkers. Ik ben ook trots op het lanceren van LekkerEIGENhuis, een woningbouwconcept dat de klant centraal stelt. Dit concept geeft de koper de kans om zijn eigen woning zelf samen te stellen vanuit de luie stoel en de I-pad.”

Word geen concurrent van je klant

Stephen de Wit loopt niet weg voor een uitdaging. “Het is juist leuk om in een moeilijke markt tegen de stroom in te roeien.” Het haalt het beste in hem naar boven. In zijn ideale wereld is Korteweg over vijf jaar op de Brabantse markt nog steeds een ‘pijler’ op het gebied van woningbouw en utiliteitsbouw. “Ik hoop dat men ons blijft zien als waardevolle partner en daar zullen we alles aan doen. Hoe? Door geen concurrent van onze klant te worden. Wij doen waar wij goed in zijn, en zij doen hun ding. We bieden ze de juiste propositie aan. In andere tijden is dat dan hopelijk ook andersom het geval.

Kracht van samenwerking

De Wit gelooft in de kracht van samenwerking. Niet alleen binnen TBI, maar ook binnen Korteweg Bouw zelf. “Je moet geloven in de kracht en zelfstandigheid van mensen. Laat ze zelf denken en bezig zijn. Natuurlijk moet je dat wel stimuleren.” Korteweg doet er alles aan om sociaal contact binnen het bedrijf aan te moedigen. Met een actieve personeelsvereniging, een overkoepelend Sinterklaasfeest en de nodige teambuildingsactiviteiten lukt dat zeer behoorlijk. Zelfs oud-Korteweg medewerkers, de gepensioneerden, worden eens in de zoveel tijd in het zonnetje gezet. “Die halen we met een bus op, dan gaan we lekker een hapje eten en dan worden ze weer keurig netjes thuisgebracht”, besluit de directeur.

Meer informatie over HAZENBERG BOUW B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!