home » interviews » Bouw »

'Wij gaan altijd nét wat verder in de zoektocht naar een oplossing’

  • Bouw

Lekkende of beschadigde kozijnen en deuren: al jaren is Mathijssen Aluminium Service uit Sprundel in het hele land een bekende naam als het gaat om het verhelpen van dit soort zaken.

'Wij gaan altijd nét wat verder in de zoektocht naar een oplossing’

Eigenaar Ron Mathijssen geniet, na ruim dertig jaar in het vak, nog steeds van het oplossen van ogenschijnlijk onoplosbare problemen.

“We werden gebeld door de gebruiker van een gebouw in Zoetermeer dat al zestien jaar last had van lekkages. Kozijnenspecialisten, gevelbouwers, loodgieters: niemand was er in al die jaren in geslaagd om de oorzaak op te sporen. Tijd kortom voor rigoureuze maatregelen. Wij hebben de hele pui verwijderd, de lekkage opgespoord en verholpen, en het hele zaakje teruggeplaatst. Opgelost.”

Stapje extra

Ron Mathijssen zou je – met alle respect – een ‘vakidioot’ kunnen noemen: iemand die ervan geniet om complexe problemen uit te zoeken en op te lossen. Dat klopt wel, beaamt hij. “Wij gaan altijd nét wat verder dan een standaardbedrijf; die sturen simpelweg een servicemonteur met een kitspuit langs, in de hoop dat het dan is opgelost. Maar soms is het nodig om net dat stapje extra te zetten.”

Vanaf 1983 werkte Mathijssen tien jaar lang zelf als servicemonteur in loondienst. “Toen al trok nieuwbouw me nauwelijks; ik vond het veel leuker om bestaande dingen te repareren. Nadat het bedrijf waar ik werkte failliet ging, besloot ik mijn eigen onderneming op te zetten. In de praktijk werkte ik al jaren als zelfstandige, dus voor mij was dit een logische stap.

Reparatie populairder

Ruim twintig jaar later is Mathijssens bedrijf uitgegroeid tot een bekende naam in de bouwwereld. Nog altijd geniet hij ervan om problemen te verhelpen. “In vergelijking met nieuwbouw heb je juist in de reparatiebranche veel contact met mensen, en kun je mensen ook écht helpen. Daar geniet ik nog steeds van. Sowieso wordt reparatie, zeker sinds het begin van de crisis in 2008, steeds populairder. Mensen zien in dat het lang niet altijd nodig is om nieuwe kozijnen ter waarde van duizenden euros te laten plaatsen, maar dat ook reparatie – voor een fractie van dat bedrag – vaak een prima levensduur verlengende oplossing is.”

Grote klantenkring

Van Rotterdam tot Hengelo, van Den Helder tot Maastricht van Antwerpen tot Luik: Mathijssen komt door heel Nederland en Belgie. Binnen dat grote werkgebied mag Mathijssen diverse grote organisaties tot zijn vaste klantenkring rekenen. “We werken voor onder meer het Erasmus MC, voor woningbouwverenigingen, VvE’s, aannemers en bijvoorbeeld voor het ABP. Tegelijkertijd weten ook veel kleinere organisaties én particulieren ons te vinden. Waar we het vaakst voor worden ingeschakeld? Voor zaken als schade bij lekkages of na een inbraak, maar ook voor bijvoorbeeld stormschade en achterstallig onderhoud. Ramen deuren en schuifpuien, aluminium, kunststof en hout: wij pakken alles aan.”

Ook hebben we van de grote schuifraam fabrikanten alle profielen op voorraad o.a. Simec en Intal. Deze fabrieken zijn al lang gestopt met de produkte, maar Mathijssen doet hier nog elke dag onderhoud aan.

Webshop

Al sinds 2000 heeft Mathijssen Aluminium een webshop, www.kozijnherstel.nl vertelt Mathijssen tot slot. “Moeilijk leverbare onderdelen maken we als het even kan na, maar vaak ook sporen we ze op in bijvoorbeeld de VS, Canada of China. Mede dankzij die webshop en onze jarenlange ervaring kunnen we 99 procent van alle storingen oplossen. En als dat lukt, geeft dat – ook na ruim dertig jaar in het vak – altijd weer een kick.”

Auteur: Joost Peters

Meer informatie over MATHIJSSEN ALUMINIUM SERVICE B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!