Brabant kijkt terug op een succesvol foodjaar en maakt zich klaar voor een vervolg

  • Regionale ontwikkeling
  • Bron: Wa Are Food

In december vond de grote finale plaats van Noord-Brabant European Region of Gastronomy (ERG2018). Deze week is de eindrapportage van dit foodjaar gepresenteerd aan de leden van de Provinciale Staten. Belangrijkste conclusie is dat de betrokken partijen overwegend positief zijn.

Brabant kijkt terug op een succesvol foodjaar en maakt zich klaar voor een vervolg

Gedurende het afgelopen jaar hebben de provincie Noord-Brabant, AgriFood Capital, VisitBrabant, Brabantse regio’s en gemeenten samen met de food- en vrijetijdssector gewerkt aan een impactvol foodjaar. Uitvoerders, stakeholders en Brabantse inwoners hebben laten weten overwegend tevreden terug te kijken op ERG2018. Er wordt dan ook gewerkt aan een meerjarige aanpak als vervolg op het afgelopen foodjaar. 

We Are Food

Met We Are Food, het innovatieprogramma voor de foodsector, en Brabant Celebrates Food, het smaakmakende publieksprogramma, werd Brabant duidelijk gepositioneerd als de provincie waar goed eten wordt gemaakt en waar je goed eten kunt beleven. 

European Region of Gastronomy

De titel European Region of Gastronomy gaf Brabant als provincie de kans om zich voor bezoekers en toeristen sterker op de kaart te zetten als fooddestinatie. Met ruim 300 publieksevenementen gaven boeren, ondernemers en organisaties invulling aan Brabant Celebrates Food. Ook gaf het foodjaar ondernemers, kennisinstellingen en overheden de kans om zelf aangedragen thema’s in de spotlights te zetten. Tien maanden lang stond er elke maand een ander thema centraal: van voedselverspilling tot duurzame voedselproductie, van gezondheid tot onderwijs.

Van boer tot bord

Het was de eerste keer dat het onderwerp food in Brabant zo compleet werd geëtaleerd en dat zoveel partijen in de keten van boer tot bord met elkaar werden verbonden en op deze schaal gingen samenwerken. Hierdoor ontstonden nieuwe netwerken, nieuwe ideeën en nieuwe inzichten, werd de de basis gelegd voor kansrijke samenwerkingen tussen de food- en vrijetijdssector en werden honderdduizenden mensen in binnen- en buitenland bereikt. Hiermee is een waardevolle basis gelegd die ook voor de toekomst veel kansen biedt. 

Meer informatie over We are food:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!